כאשר אתם מגיעים לבר או למסעדה, יכול להיות שאתם מורגלים להזמין יין צרפתי מבורגונדי או רוזה איטלקי, אך מבלי לזלזל בחברות ליבשת, היין הפורטוגלי נחשב לאחד המעודנים והייחודיים בעולם, עם עושר ייחודי לכל איזור ואיזור. בקרוב מאד (תוך 3 דקות) יהיה לכם "Say" מעניין בכל פעם שנושא היין יעלה, ואולי גם השראה לטיול יינות רומנטי בפורטוגל על מחוזותיה המרהיבים.

נושא כל כך חשוב שהממשלה החליטה לדרג יין

הפורטוגלים העלו את נושא היין לראש סדר העדיפויות הלאומי והגדירו תקנים המחייבים כל בקבוק ובקבוק בפורטוגל, לציין את איכות היין שלו. כאשר תגיעו לפורטוגל, תוכלו למצוא את אחד הסמלים האלו מוטבע על כל בקבוק:

  1. תו תקן doc/dop: הסמל הזה מעיד על כך שהיין מגיע מאיזור גיאוגרפי מוגדר עם ענבים ספציפיים שמומלצים לגידול בו. ישנם 31 איזורים כאלו בפורטוגל. אם תראו תו תקן זה על הבקבוק, תדעו שמדובר בסוג המפוקח והמוקפד ביותר.
  2. תו התקן המקומי Vinho Regional IGP: פורטוגל כולה חולקת ל-14 איזורי יין. אם תראו את הסמל הזה על בקבוק תוכלו לדעת שהוא בא מאחד מהאיזורים המוגדרים, אך דרגת המחויבות של מגדלי הגפנים לזנים ספציפיים – נוקשה פחות מאשר בתו ה-dop, משמע היין הזה באיכות טובה אך נמוכה יותר מהדרגה הקודמת. יינות רבים שמכילים מספר סוגים של ענבים, משתמשים בתקן הזה, שכן התקן הקודם מאפשר רק זן ענבים אחד בכל בקבוק.
  3. תקן Vinho: התקן הנמוך ביותר ליין לצריכה מקומית. לרוב, יינות אלו אינם יוצאים מגבולות פורטוגל לייצוא. בצורה גסה, זה כמו ״יינות סופר״ בישראל.

בצרפת יש את פרובנס, בפורטוגל יש את Duoro

עמק הדורו נחשב לאחד מאיזורי היין המפורסמים ביותר בפורטוגל כולה. ההרים שסביב עמק הדורו עובדו בצורת טרסות עוד מימי קדם במשך יותר מ-2,000 שנה. עובדה זו גרמה ל-UNESCO להכיר באיזור כאתר מורשת עולמי. בין היינות המפורסמים המיוצרים בעמק, הפך למפורסם ה-Port, שהוא יין מתקתק המופק מענבי Port. יש לו גם גרסאות של יין לבן ורדרד, המתאימים ללילות קיץ חמימים וקוקטיילים קלילים. כמה התענוג הזה עולה? צפו לשלם עבור בקבוק טוב מהאיזור כ-50 יורו, שזה סכום יחסית סביר לתמורה הגבוהה שתקבלו מהיין, במיוחד אם תביאו אותו בתור מתנה. 

מתאים במיוחד לישראלים: Minho

אם הגישו לכם משהו קריר ומקומי בפורטוגל, סביר להניח שהיה מדובר ב-Vinho verde המוגש זמן קצר לאחר הפקת היין, כאשר הארומטיות והחמצמצות מתהליך הייצור עדיין נוכחת במשקה. היין הזה מומלץ להגשה עם סלטים, ירוקים, דגים ומנות צמחוניות. מדובר באיזור שמפיק את ״משקה הקיץ״ של הפורטוגלים. באיזור Minho מופקים גם יינות רוזה ויינות אדומים, כאשר שמות בולטים הם Amaral, Borracal ו-Padeiro.

איזור Alentejo שפשוט מזכיר את הנגב

איזור Alentejo מזכיר בצורה ייחודית את היינות הישראלים המופקים בדרום הארץ, היכן שהשמש תמיד בשמיים והטמפרטורות הממוצעות גבוהות מאד. מי שאוהב את הטעמים המיוחדים, כמו מוקה ופירות, ימצא כאן באיזור יינות מצויינים המותססים בחביות עץ מתיישנות עם אסטרטגיות יישון שנלמדות בעולם. הנה כמה דברים ששווה לכם לגגל כשאתם מגיעים לאיזור: Tinto Alentejo, Branco Alentejo ו-Alentejano שהוא יין שכולל בתהליך ההפקה שלו זני ענבים מעניינים נוספים מאיזורים אחרים והפך ללהיט של המקום.

יש לכם טעם יקר? ברוכים הבאים למחוז Dão

אם יש לכם טעם יקר, האיזור הזה הוא בשבילכם. מדובר במחוז שנחשב על ידי הסומלייה המובילים בעולם כאיזור היוקרתי ביותר לחיפוש אחר יין פורטוגלי איכותי. היינות מהאיזור הזה הם קלים יותר מאשר באיזור Duoro אך בעלי נטיית התיישנות מצויינת ואיכותית, שמקורה בחמיצות הגבוהה של היין באיזור המאופיין בגידול ענבים במקומות גבוהים.

אוהבי הטעם היקר, הולכים ליהנות ב-dao
אוהבי הטעם היקר, הולכים ליהנות ב-dao

אם אתם קונים למישהו בקבוק יין מהאיזור (או עבורכם), כדאי לחפש את הסוגים הבאים: בקבוק "Dao alfrocheiro" – שהוא יין אדום עם נגיעות אוכמניות, "Dao Jaen" הידוע בחמיצותו הגבוהה ו-"Touriga Nacional" שמאופיין בטעם שוקולדי עם נגיעות מוקה קלילות.

אנחנו כישראלים, למדנו לאהוב ולייצר יין בשני העשורים האחרונים, מה שפתח את הטעם והתיאבון ליין הפורטוגלי ולסיורי יין באיזור. כיום, יותר מ-3 מיליון ישראלים זכאים להוצאת דרכון פורטוגלי. עו״ד מוטי כהן, מנכ״ל החברה, מאמין שהישראלים הולכים להתאהב ביין הפורטוגלי כמו שהתאהבו באזרחות. ״מעניין יהיה לראות האם תהיה לכך השפעה גם על תחום היין המתפתח בישראל וכבר מפותח בפורטוגל. מסקרן יהיה לטעום בקרוב יין פורטוגלי, עם נגיעות מרמת הגולן והרי ירושלים.״

הצטרפו למיליון ישראלים שכבר מחזיקים בדרכון נוסף!
בדקו חינם את זכאותכם לאזרחות פורטוגלית בטופס מטה >>