מי שיש לו דרכון פורטוגלי כבר יודע – הוצאת אזרחות פורטוגלית עבור מגיש בקשה רווק או יחיד היא הליך פשוט וקל, אך טובים השניים מן האחד וישראלים רבים רוצים להשיג את היתרונות של הדרכון הפורטוגלי והאזרחות האירופאית לבני זוגם וכמובן גם לצאצאים החמודים. כיצד דואגים שכל המשפחה תהנה מייתרונות הדרכון הפורטוגלי והאזרחות האירופאית? המשיכו לקרוא

מורשת אבות – דרכון פורטוגלי

לפני 9 שנים, בשנת 2015, ממשלת פורטוגל העבירה חוק המאפשר לצאצאים של מגורשי חצי האי האיברי – בו שוכנות ספרד ופורטוגל – להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי שמעניקים לבעליהם גם דרכון אירופאי עם כל הזכויות הנלוות לאזרחי האיחוד האירופאי. לדרכון הפורטוגלי יתרונות רבים – אפשרות לנוע בחופשיות בין כל 28 מדינות האיחוד, לעבוד בהן, להיכנס ללא ויזה ליותר מ- 185 מדינות ועוד. בנוסף, עוד לא דיברנו בכלל על המסלולים האקדמיים המסובסדים הפתוחים בפני אזרחים פורטוגלים, רכישת נדל״ן בתנאים ממוטבים, מענקים לפתיחת עסקים ועוד. כיום, מעל 3 מיליון ישראלים זכאים לאזרחות פורטוגלית ותמיד עולה גם השאלה: כיצד נעניק את כל היתרונות של זכות האבות גם לבני זוגנו וילדינו? הבשורות הטובות – זה בהחלט אפשרי, הבשורות המאתגרות – צריך סבלנות, זמן ומשרד מקצועי.

דרכון פורטוגלי – כל המשפחה מרוויחה

ישראלים שכבר הוציאו או זכאים לדרכון פורטוגלי ואזרחות אירופאית, מעוניינים לדעת האם הם יכולים להעביר אותו אל בן\בת הזוג ובראש ובראשונה, לילדיהם. לא משנה אם אתם גרים בארץ או בחו"ל, להחזקת דרכון פורטוגלי ואזרחות אירופאית יש משמעות רבה ואנחנו לא מדברים רק על התור המקוצר עבור תושבי האיחוד בנתב״ג ובכניסה לאירופה, אנחנו מדברים על זכויות סוציאליות חלומיות השמורות לאזרחי האיחוד ולא רק להם, אלא גם שמורות כפועל יוצא לבני הזוג של נושאי דרכון אירופאי.
יש לציין שאם אתם גרים בישראל ומתחשק לכם לנסוע לבאלי שבאינדונזיה או כל יעד אשר הגישה אליו לישראלים מותנית בוויזה לישראלים או אינה אפשרית בכלל, הדרכון הפורטוגלי יפתח עבורכם את שער הכניסה ללא ויזה. עם זאת, בני הזוג שלכם ייאלצו להוציא ויזה במקרה הטוב ובמקרה הרע לא יוכלו להיכנס ליעד לעולם.

באירופה, בני זוג של נושאי דרכון פורטוגלי, אם בחרו לגור במדינה אחרת באירופה שאינה פורטוגל, יכולים לעבור הליך מזורז של תושבות בזכות היותם בני זוג של נושאי דרכון פורטוגלי. מדובר על תהליך של חודשים בודדים שבו יצטרכו להמציא מסמכים הקושרים אותם לבן הזוג – תעודת נישואין ותמצית רישום ממשרד הפנים הישראלי או תעודת ידועים בציבור. כמו כן, יש להראות יכולת השתכרות או יציבות כללית המגיעה מחוץ לאיחוד עד שיוסדר תהליך התושבות ותינתן ויזת עבודה. משהוסדרה התושבות, כמעט כל הזכויות שיש לאזרח אירופה פתוחות בפניהם מלבד הזכות להצביע בבחירות הארציות באותה מדינה אשר בחרתם לחיות בה. אם בחרתם לגור בפורטוגל עצמה, ההליך לקבלת תושבות בתור בן הזוג של נושא הדרכון הפורטוגלי אפילו פשוט יותר.

דרכון אירופאי למשפחה – ירושה אמיתית!

כפי שאמרנו בסעיף הקודם, תהליך התושבות יכול לארוך כמה חודשים עד שנה ועלול לגרור עלויות של כמה מאות ואף אלפי יורו אותם אנו משלמים לעורכי דין על מנת להסדיר את מעמדכם במדינה בה אתם רוצים לגור. אלא שכבעלי דרכון אירופאי, כל התהליך הזה מתייתר בהיותכם זכאים לכל הזכויות מהן נהנה בן הזוג כאזרח האיחוד: גישה חופשית אל מעל 185 מדינות בעולם, ללימודים ולעבודה באיחוד, להשקעות נדל"ן אטרקטיביות, ולתנאים סוציאליים מעולים בכל מדינה בה תבחרו לגור.

אז איך תעניקו את היתרון הזה לאהוביכם?

שימו לב: אם בן זוגכם אינו צאצא ליוצאי האי האיברי לפי חוקי ההגירה של ממשלת פורטוגל, רק לאחר השלמת תהליך האזרוח של מגיש הבקשה המקורית (בעל הזיקה לאי האיברי) ניתן יהיה להגיש את הבקשה לדרכון פורטוגלי של בן\בת זוגו – מתוקף היותם נשואים כחוק ובעלי מסמכים תואמים לגבות טענה זו, במדינת המוצא.
ישנם לעמוד באחד משני התנאים שמציבה ממשלת פורטוגל לקבלת אזרחות פורטוגלית לבן הזוג
1. על בני הזוג להיות נשואים מעל 6 שנים ולגבות זאת במסמכים תקפים המתורגמים לפורטוגזית על ידי אפוסטיל מורשה המוכר על ידי ממשלת פורטוגל.
2. על בני הזוג להיות נשואים לפחות 3 שנים, אבל יש להם לפחות ילד/ה אחת במשותף שנמצא/ת בהליך לקבלת אזרחות פורטוגלית.
אם עברתם את התהליך הזה הגיע הזמן לעבור לדרך אל דרכון פורטוגלי לצאצאים, שם המצב מתחלק לשניים

1. אם ילדכם נולד לאחר שאושרה האזרחות הפורטוגלית – ברכות, הוא נחשב לאזרח פורטוגלי באופן אוטומטי.
2. אם ילדיכם נולד לפני שאושרה האזרחות הפורטוגלית או התהליך – תאלצו להגיש אותו באותו הליך שאתם ניגשתם – כצאצא ליוצאי האי האיברי.

ונסיים בכוכבית חשובה

בשל השינויים בחוק הפורטוגלי בשנת 2022, אנו ממליצים לבדוק את תהליכי הזכאות לילדים ובני זוג. בשנת 2022 ממשלת פורטוגל הקשיחה את החוקים והציבה דרישה נוספת כי מבקשי הדרכון יתגוררו בפורטוגל, או ישלטו בשפה או ירכשו נכס בפורטוגל. בשנים האחרונות, נשלחו עתירות בפני בית המשפט הפורטוגלי החולקות על חוקיותן של התקנות החדשות ומשפטנים רבים בפורטוגל, סבורים כי עתירות אלו סופן להתקבל. אם אכן העתירה כנגד החקיקה החדשה תתקבל, ממשלת פורטוגל תסיר את ההגבלות המחמירות על קבלת אזרחות פורטוגלית.

המשמעות עבורכם כרגע היא פתיחת חלון הזדמנויות צר לזכאים לאזרחות וכל עוד ממשלת פורטוגל ובית המשפט הפורטוגלי דנים בעתירה, הזכאים יכולים ליהנות ממסלול ההתאזרחות המקורי, לפני שנת 2022.
על כן, במצב סבוך זה אנו ממליצים לכם לא לנסות ולבקש אזרחות עבור בן או בת הזוג והילדים לבדכם, אלא להתחיל את התהליך אך ורק עם המומחים של פספורטוגו, המתמצאים בכל השינויים בחוק ויכולים לסייע לכם להגיע לדרכון הפורטוגלי והאזרחות האירופאית במהירות ובמקצועיות.