עשרות אלפי חברים מהקהילה הלהט"בית בישראל עומדים בפני שוקת שבורה כאשר מגיע הרגע בו הם רוצים, יחד עם בני או בנות זוגם, להרחיב את הקן המשפחתי. ישראל, מדינה שאין בה הפרדה בין דת ומדינה, אוסרת בחוק באופן גורף על כל הליך אימוץ ילדים עבור בני זוג מאותו המין בתוך גבולות המדינה. ישראלים שומרי חוק רבים אשר תרמו ממיטב שנותיהם למדינה, נאלצים לפנות לאפיקים שונים ברחבי העולם בכדי להגשים את חלומם וזכותם הבסיסית להפוך להורים.

הליך מסורבל ומאתגר עבור קהילת הלהט״ב

הליך האימוץ, שגם כך מצריך חוזק נפשי בלתי רגיל וכרוך בקשיים רבים, הופך למטלטל עוד יותר ומתברר כארוך, מסורבל ויקר מאד. רבים מבני הקהילה הלהט"בית מוותרים מראש ורק אחוז קטן, אלו שיכולים להרשות לעצמם, מתמסרים עד הסוף לתהליך המייגע. אחרים פונים לדרכים חלופיות, כגון הורות משותפת תחת הסכם משפטי. אך לדרכים אלו יש הרבה חסרונות בכל מה שקשור לבניית קן משפחתי כמו שרבים היו רוצים וחולמים.

הליך מסורבל ומאתגר עבור קהילת הלהט״ב

חוק האימוץ והפונדקאות בפורטוגל

זכויות האימוץ בפורטוגל לזוגות להט"בים, הן מהרחבות והמתקדמות ביותר בעולם ומבטאות רק נדבך אחד מחקיקה כוללת, רחבה, מתקדמת וסובלנית כלפי הקהילה הגאה ככלל אשר החלה בשנות ה-80 המוקדמות, מספר שנים לאחר סיומו של השלטון הדיקטטורי לו הייתה נתונה פורטוגל למשך מספר עשורים. אך מנקודה זו, המאבק למען שוויון זכויות מלא ומקיף קיבל תנופה, והתוצאות לא איחרו להגיע. 

הממסד הפורטוגלי "חיבק" את הקהילה הלהט"בית, וחוקק את חוק הפונדקאות והחוק לזכויות האימוץ בפורטוגל, חוק שעליו התדיינו במשך 3 שנים, והפך במהרה לשם דבר ברחבי העולם. החוק הוגש ב-13 למאי 2016, אך הנשיא הטיל וטו על ניסוחו ודרש תיקונים המשווים את החובות והזכויות של כל הלוקחים חלק בהליך הפונדקאות. מאז, להט"בים רבים מגיעים לפורטוגל להגשים את חלומם ולשוב הביתה כהורים מן המניין.

לצד כל  הטוב הזה, יש  גם הגבלות

חשוב לציין, כי יש חוקים רבים המגבילים את הפונדקאות בפורטוגל. סעיף בולט בחוק קובע כי אישה שמציעה את גופה לפונדקאות, צריכה לעשות זאת ממניע אלטרואיסטי, כלומר לא ניתן לשלם לה עבור שירותיה. מובן כי קיימת חובה לחתום על הסכם בכתב בין האם הפונדקאית לבין ההורים הגנטיים. בהסכם יכללו הזכויות וההתחייבויות של הצדדים, כמו גם ההשלכות במקרים של כוח עליון – הפלה, בעיות רפואיות וכדומה. לאחר הלידה, זכויות ההורים על הילד שייכות להורים הגנטיים בלבד. על פי החוק, האם הפונדקאית חייבת להיות אישה בגיל הפוריות שמסכימה לשאת וללדת ילד להורים הגנטיים והיא אינה טוענת שהיא אימו. הסכם זה חשוב כיוון שהיו מקרים ברחבי העולם בהם האם הפונדקאית סירבה למסור את הילוד ובני או בנות הזוג נכנסו להליך משפטי יקר ומר.

לא מושלם, אבל מתקדם בעשרות שנים מהמצב בישראל

ביולי 2017, פורטוגל עדכנה את חוק הפונדקאות כך שיצוין באופן רשמי כי בנות זוג מאותו מין, יכולות לבצע הליך פונדקאות בפורטוגל. עוד רכיב משמעותי עבור הקהילה הלהטב"ית בישראל, הינו העובדה כי בחוק הפורטוגלי אפשרות הפונדקאות אינה פתוחה רק לאזרחי המדינה. למעשה, בפורטוגל בנות זוג יכולות לבצע את הליך הפונדקאות גם אם אף אחת מהן אינה אזרחית המדינה. כיום ישנם מספר הליכים משפטיים שמטרתם היא הרחבת החוק גם על זוגות גברים שרוצים לבצע הליך פונדקאות. למרות העובדה שגברים מאותו מין אינם מצוינים בחוק הפונדקאות הפורטוגלי, בבדיקה יחידנית, זוג מאותו מין עשוי למצוא עצמו מאושר תרתי משמע בדרך להליך פונדקאות המוכר ומוסדר על ידי המדינה. מפלגות רבות תומכות בתיקון החוק ושילוב גברים בו, באופן שאינו משתמע לשני פנים ולו רק בשל העובדה כי אי הכללת גברים בחוק נוגדת את החוק נגד אפליה על רקע נטייה מינית, שהוא חוק מנדטורי בפורטוגל.

ליסבון הפכה ליעד עבור זוגות חד מיניים רבים, לא רק כעיר תיירות, אלא כעיר הורות.
ליסבון הפכה ליעד עבור זוגות חד מיניים רבים, לא רק כעיר תיירות, אלא כעיר הורות.

כיצד עובד הליך האימוץ והפונדקאות בפורטוגל?

כפי שכולנו זוכרים ויודעים משעורי ביולוגיה, ילדים לא מגיעים עם החסידה ויש צורך בזרע וביצית להפריה ויצירת עובר. לשם כך יש צורך בתורם זרע או לחילופין תורמת ביצית, או שהאם הפונדקאית עצמה תסכים לתרום את הביצית. כולנו רוצים תינוק מקטלוג ובאירופה כאשר זוג מעוניין בתרומת ביצית או זרע יציגו לו מאגר תמונות של תורמות ותורמים לצד פרטי טריוויה חשובים כגון –  גובה, משקל, צבע עיניים, היסטוריה רפואית ואפילו מצבה\ו המשפחתי של התורמ\ת עצמה\ו. בפונדקאות אלטרואיסטית, לרוב הפונדקאית תהיה באישה נשואה, אשר יש לה ילדים ביולוגים משל עצמה.

טרם התהליך הן תורמת הביצית או תורם הזרע, והן האם הפונדקאית יעברו מבחנים קפדניים – מבדיקות גופניות וגנטיות ועד פרופיל ואבחון פסיכולוגי המאשרים כי לא רק גופם בריא אלא גם ההחלטה לסייע לזוג חשוך ילדים נעשתה במודעות מלאה והבנה של התהליך, וזו כדי למנוע מפחי נפש עתידיים מכל הצדדים. מהצד השני, זוג הנשים או הגברים יעברו פרופיל גנטי ובריאותי, לצד החלטה פסיכולוגית-סוציאלית האם הזוג כשיר להיות הורים מבחינה סוציו-אקונומית.

לאחר תרומת החומר הגנטי, יבוצע הליך ההפריה החוץ גופי במרפאת פריון באירופה. כאשר מדובר בזוג גברים, ניתן לפצל את תרומת הביצית בין שני הזרעים ובעצם ליצור תאומים, כאשר כל אחד מכיל את הדנ"א של אחד מבני הזוג. לאחר ההפריה וטרם ההשרשה ברחם, יתבצעו סבבי בדיקות לאיתור תסמונות ומומים בעובר או בעוברים. לאחר שכל הצדדים חתמו על ההסכמים הסופיים, יוחדרו העוברים או העובר לרחם הפונדקאית. בכל מדינה יש אפשרות להכיר ולעבור את התהליך עם הפונדקאית או במנותק ממנה, אך רוב הזוגות בוחרים להכיר את הפונדקאית בשל הרגישות הרבה הכרוכה בהבאת ילד לעולם.

כיצד עובד הליך האימוץ והפונדקאות בפורטוגל?

ילד יקר שלי – כמה עולה תהליך הפונדקאות ולמה באירופה הוא משתלם יותר?

ילדים זו שמחה אך ילדים זו גם הוצאה, ובפונדקאות על אחת כמה וכמה. מבט על הפונדקאות בעולם יגלה לכם כי אסיה וארה"ב יקרות יותר באופן משמעותי ממדינות אירופה. אם בארה"ב ואסיה תיפרדו מ-130 אלף דולר, באירופה ההליך עולה כ-40 אלף דולר בלבד. כמובן שיש הוצאות נוספות אשר כוללות תשלומים שונים לסוכנות, לקליניקת ההפריה, תשלום לתורם\ת הזרע והביצית ובפורטוגל לא משלמים לפונדקאית, אך ודאי שתרצו להעניק משהו יקר ערך לאישה שהגשימה את חלומותיכם. לכן כאשר בודקים את העלות, משתלם במיוחד לעבור את ההליך באירופה והליך הפונדקאות לזוג להט"בי בעל דרכון אירופאי משתלם אף יותר.

אם אחד מהאבות או אחת מהאימהות מחזיקים באזרחות פורטוגלית ודרכון אירופאי, הטבות האיחוד האירופאי נכנסות לתוקף והן כוללות הלוואות מהבנקים, מרפאות פריון מעולות בסבסוד המדינה, סל הטבות להורים ועוד תנאים מרחיקי לכת שהופכים את הפונדקאות בפורטוגל לעסקת חייכם וחייו של הקטנטן או הקטנטנה.
אם תרצו לשוב לישראל, תעברו בדיקת קשר גנטי אל הילוד. בן הזוג שאין לו קשר גנטי, יצטרך לעבור תהליך אימוץ וכמובן להוכיח כי הליך הפונדקאות היה מוסדר וחוקי – דבר שבפורטוגל מתבצע בקלות ובמהירות.

מלבד הגישה הסובלנית והאוהבת של פורטוגל כלפי הקהילה הגאה, היא מהווה אבן שואבת לזוגות רבים שרוצים להפוך למשפחה ומגשימה את חלומם הוורוד בקלות רבה. על אחת כמה וכמה אם אתם מחזיקים באזרחות אירופאית בכלל ואזרחות פורטוגלית בפרט.

הכנסו מידע נוסף אודות דרכון פורטוגלי.

רוצים להפוך למשפחה גאה עם זכויות? התחילו את התהליך בבדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי בחינם בטופס מטה >>
פספורטוגו – מרימים לכם עם דרכון אירופאי 😉