ישראלים רבים זכאים לקבל דרכון ספרדי למגורשי ספרד, האם גם אתם נמצאים ביניהם? 

אם התחלתם להתעניין בשאלת הוצאת דרכון ספרדי למגורשי ספרד, ודאי גיליתם שחלק מאלו שהוציאו דרכון ספרדי אינם יוצאי ספרד בעצמם. עובדה זו מקורה בהיסטוריה המורכבת של העם היהודי לאורך השנים, שעיצבה מציאות בה קהילות יהודיות שלמות נאלצו בעל כורחן להגר פעם אחר פעם עקב רדיפות ופוגרומים. לפיכך, בחלק מהמקרים גם יהודים שהם או הוריהם עלו לישראל ממדינות רחוקות מספרד הם למעשה בעלי שורשים ספרדיים שחוזרים מספר דורות לאחור. 

זהו גם הרקע לחוק שהתקבל בספרד ב-2015, במטרה לחבר בחזרה בין צאצאי מגורשי ספרד לבין המדינה שגירשה את אבות אבותיהם. הוצאת דרכון ספרדי למגורשי ספרד מבוססת על סיפורה הכואב של קהילת יהודי ספרד מהמאה ה-15, כך שמדובר בהליך שמתאים ליוצאי עדות שונות. בסעיפים הבאים נתייחס לרקע ההיסטורי שהוביל לחקיקה החדשה, וליוצאי העדות שזכאים לקבל על בסיסה דרכון ספרדי למגורשי ספרד.  

קהילת יהודי ספרד לאורך השנים

הקהילה היהודית שהתגוררה בחצי האי האיברי, האזור בו שוכנות כיום מספר מדינות בהן ספרד ופורטוגל, נהנתה משגשוג ושוויון זכויות בתקופה בה התקיים ברוב ספרד שלטון מוסלמי. פרק הזמן הזה זכה לכינוי "תור הזהב" של יהדות ספרד, והוא התבטא בפעילות ענפה של אנשי תרבות ורוח מוכרים בהם רבי שלמה אבן גבירול, הרמב"ם, הרמב"ן ועוד. פריחת הקהילה היהודית הסתיימה בערך במאה ה-13 כאשר השלטון המוסלמי התחלף בשלטון נוצרי, והיהודים החלו לסבול מתוצרי פעולות האינקוויזיציה.

פוגרומים ורדיפות כלפי הקהילה היהודית הופיעו לסירוגין כבר בשנת 1391, והם הגיעו לשיאם עם הוצאת הצו מטעם המלך פרננדו השני והמלכה איזבלה שהורה על גירוש יהודי ספרד במרץ 1492. הצו קבע כי כל יהודי ספרד נדרשים לעזוב אותה תוך שלושה חודשים. הליך הגירוש לווה ברצח אכזרי של אלפי יהודים, כאשר רבים נוספים מתו בשל תלאות הדרך כתוצאה מרעב וצמא. רוב המגורשים פנו לפורטוגל השכנה, ואחרים המשיכו הלאה והגיעו לארצות אחרות. כעבור חמש שנים, גם בפורטוגל היהודים מצאו את עצמם במצב שאילץ אותם להמיר את דתם או לעזוב. זו הסיבה שחלק גדול מהזכאים לקבל דרכון ספרדי למגורשי ספרד, זכאים גם לדרכון פורטוגלי.

הצו בוטל בטקס סמלי שנערך במדריד ב-1968, שנים ארוכות לאחר הוצאתו, בהשתתפות נשיא מדינת ישראל יצחק נבון. אישור החוק שמעניק קבלת דרכון ספרדי למגורשי ספרד, מיועד בעיקרו לאלו שמשפחתם עלתה לישראל ממדינות שנודעו בכך שהגיעו אליהן מגורשי ספרד במהלך המאה ה-15. 

העדות שזכאיות להוציא דרכון ספרדי למגורשי ספרד

החוק החדש שהתקבל בספרד ב-2015 אינו מיועד, כפי שציינו, רק למי שהוא ממוצא ספרדי או שמשפחתו עלתה מספרד. לפי סעיפי החוק, כל מגיש בקשה יכול להיות זכאי לקבלת אזרחות ספרדית ודרכון, כל עוד הוא מתבסס על מסמכים כמו תעודות נישואין, כתובות ועצי משפחה מפורטים, כדי להוכיח שהוא צאצא של משפחה ששייכת למגורשי ספרד. מסיבה זו, רבים ממקבלי דרכון ספרדי למגורשי ספרד הם צאצאים למשפחות שהתגוררו באחת מהמדינות אליהן הגיעו מגורשי ספרד לאורך השנים.  

לרוב, המגורשים הגיעו אל מדינות צפון אפריקה והבלקן, מדינות במערב אירופה ומדינות שהיו באותה התקופה תחת השלטון העות'מאני. יהודים רבים עלו לישראל מאותן המדינות, כך שרשימת העדות אליהן שייכים צאצאי המגורשים היא ארוכה ויכולה לכלול גם עדות שאינן נחשבות ספרדיות. חלק מהיהודים הגיעו למדינות כמו טורקיה, שהתייחסה אליהם בצורה חיובית מסיבות שונות שהתקשרו גם ליחסיה לספרד של אותה התקופה. רבים מאותם היהודים התגוררו בעיר איזמיר, אליה הצטרפו בהמשך גם היהודים שעזבו את פורטוגל. אחרים הגיעו למדינות כמו מרוקו, מצרים, בולגריה ולבנון. אפילו חלק מיוצאי תימן זכאים להיחשב לצאצאי המגורשים, משום שיהודים מספרד ופורטוגל התיישבו גם בה, בדגש על העיר עדן שכללה כבר קהילה יהודית משמעותית. ישראלים נוספים שעשויים להימנות על המגורשים הם יהודים סורים, יוונים, ארגנטינאים, טוניסאים, לובים ועיראקים. 

איך מוציאים דרכון ספרדי למגורשי ספרד?

אם אתם שייכים לאחת מהעדות שצוינו או מעוניינים לבדוק את הקשר שלכם למשפחות המגורשים, חשוב שתכירו את כל הפרטים על הדרך שמצפה לכם. ההליך מורכב ממספר שלבים בהם הכנת תיק מסמכים מפורט, עמידה במבחני שפה וחתימה על מסמכים מול נוטריון במדריד. בכל הנוגע להוצאת דרכון ספרדי למגורשי ספרד, שמות משפחה יכולים להוות גורם מסנן נוסף. רשימת השמות הפוטנציאליים היא ארוכה, ונכללים בה שמות משפחה רבים ושונים כמו אבולעפיה, חליפי, משולם, מורנו, קסטיאל, שטרית, ויצמן, צרפתי ועוד. 

עם זאת, לתעודות, מסמכי ארכיון ותיק מנוסח ומבוסס, משקל גדול בהרבה בתהליך מתן דרכון ספרדי למגורשי ספרד. בפספורטוגו אנו מציעים בדיקת זכאות ללא עלות, שלאחריה אפשרות להעניק את כל השירותים הנדרשים לצורך הוצאת דרכון ספרדי או פורטוגלי – החל מאיסוף ואיתור מסמכים עבור הלקוחות, דרך תרגומם והשגת חוות דעת של גנאלוג מומחה, ועד למשלוח הבקשה למשרד עורכי דין בספרד לצורך העברתה למשרד הפנים במדריד. 

לצערנו ההליך הספרדי הסתיים באוקטובר 2019, לאחר שהוארך בשנה (תוקפו המקורי היה אוקטובר 2018). עם זאת, ההליך לאזרחות פורטוגלית ודרכון אירופאי ממשיך כסדרו, וכרגע אינו מוגבל בזמן. אלו הן חדשות טובות לצאצאי גירוש ספרד ופורטוגל, שכן ההליך הפורטוגלי נחשב פשוט יותר: אין צורך בידיעת שפה וניתן לעשות את כל ההליך מהארץ, מבלי לנסוע לפורטוגל. במקביל חשוב להכיר כי דרכון ספרדי ודרכון פורטוגלי הינם שווי ערך ובעלי יתרונות זהים לחלוטין.