בשנת 2014 אחזה את אזרחי ישראל התרגשות עצומה – ממשלת ספרד הכריזה כי היא מאפשרת לצאצאי גירוש ספרד "לשוב הביתה" ולקבל דרכון ספרדי ואזרחות אירופאית.

ראשיתו של החוק ב-2012, כאשר שר המשפטים דאז אלברטו רואיז גלדרון, הכריז על דיונים עבור חוק חדש המאפשר הוצאת אזרחות ספרדית ליהודים אשר הינם צאצאים לגירוש, כאשר ממשלת ספרד רואה בחוק זה תיקון לעוול ההיסטורי שנעשה ליהודים בשנת 1492 – השנה בה התרחש גירוש ספרד.

בתחילה, התנה החוק את קבלת הדרכון הספרדי והאזרחות הספרדית במגורים במשך שנתיים בספרד, אך ב-2014 נכנס לתוקפו תיקון שאיפשר את קבלת הדרכון הספרדי גם ללא תושבות בספרד עצמה.

 דרכון ספרדי ואזרחות אירופאית
"תיקון עוול היסטורי" – דרכון ספרדי ואזרחות אירופאית

הישראלים הבינו מיד את היתרונות הגלומים בדרכון הספרדי, שהינו מהחזקים בעולם וכמובן באזרחות הנכספת של האיחוד האירופאי, אותה הוא מקנה. לא עבר זמן רב וישראלים רבים החלו להגיש בקשות עבור האזרחות והדרכון הספרדיים.

ההליך הספרדי והחוק הפורטוגלי

עד מהרה, גילו ישראלים רבים ש"אליה וקוץ בה" – תהליך ההתאזרחות הספרדי לא היה פשוט בכלל. תהליך קבלת אזרחות ספרדית הוא מורכב וסבוך, משום שבנוסף להוכחת זיקה למגורשי ספרד, מבקשי הדרכון הספרדי נדרשו לעבור מבחן בקיאות בידיעת השפה הספרדית ובהיסטוריה התרבותית, בציון של 80 ומעלה – עובדה שהקשתה מאוד על ישראלים רבים להיות כשירים וזכאים לאזרחות. כמו כן, ההליך הספרדי הצריך מהמבקשים להגיע למדריד לצורך חתימה וראיון מול נוטריון ובנוסף גם לקחת חלק בטקס שבועה למלך.
על רקע זה, רבה הייתה השמחה בשנת 2015 כאשר ממשלת פורטוגל החליטה להצטרף ל"חגיגה" ולאפשר למגורשי ספרד ופורטוגל לקבל דרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית.

גירוש יהודי פורטוגל אינו מוכר וידוע כמו של חבריהם לאי האיברי (חצי האי בו שוכנות ספרד ופורטוגל יחד עם אנדורה, גיברלטר ועוד) אך הוא קשור קשר הדוק אליו – לאחר גירוש יהודי ספרד, רבים מהמגורשים נסו אל פורטוגל השכנה.

דגל פורטוגל
ממשלת פורטוגל מצטרפת לספרד:"הזדמנות לתקן עוול היסטורי"

לרוע מזלם, הגזירה נחתה עליהם גם שם והם גלו מפורטוגל למדינות צפון אפריקה, הבלקן וחלק אף לצפון אירופה. לכן, ממשלת פורטוגל ראתה בחוק הספרדי הזדמנות לתקן את העוול ההיסטורי האישי שלה וכולנו מרוויחים!

ההליך הפורטוגלי ועדכון החוק הספרדי

האזרחות הפורטוגלית מעניקה למחזיקים בה את אותן ההטבות של האזרחות הספרדית – ללא צורך בויזה ב-185 מדינות בעולם (כולל ארה"ב ואוסטרליה), מגורים חוקיים, הזדמנויות תעסוקה בינלאומיות, לימודים מסובסדים בכל מדינות האיחוד האירופאי והזדמנויות עסקיות שרק אזרחי האיחוד נהנים מהן.

ההבדל המשמעותי הוא שעבור האזרחות הפורטוגלית אין דרישה לעבור מבחני שפה והיסטוריה או להגיע פיזית למדינה במהלך התהליך – כל שמתבקש הוא הוכחת קשר משפחתי לצאצאי הגירוש.

ההליך הקל והפשוט הפך אטרקטיבי עוד יותר כאשר ממשלת ספרד הכריזה כי היא תקבל בקשות אחרונות עד ה-1 לאוקטובר 2019 ומתאריך זה ואילך החלום והחלון הספרדי נסגרו בעבור המבקשים.

ההליך הפורטוגלי נמשך במלוא המרץ וישראלים רבים כבר זכו לאזרחות פורטוגלית ודרכון אירופאי והיד עוד נטויה.

חשוב להכיר כי בעוד ההליך הספרדי איפשר לכל אדם בכל גיל להגיש בקשה לאזרחות, ההליך הפורטוגלי מגביל את גיל המבקשים ל-18 שנים, אך אל דאגה – אנו בפספורטוגו מצאנו גם לזה פתרון – פשוט מגישים את כל המשפחה יחד! כך אנו חוסכים זמן יקר בהוצאת האזרחות והדרכון עבור כל בני המשפחה.

דרכון פןרטוגלי ייתרונות
"החלום הפורטוגלי" – דרכון פורטוגלי

אמנם החלון הספרדי נסגר אך החלום הפורטוגלי חי ובועט! אז כיצד מתחילים? רק עם המומחים!

פספורטוגו הינה חברה המתמחה בדרכונים אירופאיים עבור ישראלים בכלל ובהליך הפורטוגלי בפרט. סניפינו בארץ ובעולם יעניקו לכם ליווי צמוד ומקצועי משלב בדיקת הזכאות (אותה אנו מבצעים ללא עלות) ועד קבלת הדרכון המיוחל.

פספורטוגו – הביטחון שבדרכון!