המדריך של פספורטוגו להנפקת התעודה שיכולה לשנות את חייהם של מיליוני ישראלים

דרכון הוא אחד מהמסמכים המרכזיים שמחברים בין אדם לבין מדינה. מדינות אינן נוטות לחלק את דרכוניהן כלאחר יד, ולכן במרבית המקרים דרכון ניתן רק למי שיש לו זיקה נוכחית למדינה שאל רשויותיה הוא פונה. במקרים יוצאי דופן מדינות מחליטות להעניק אזרחות ולספק דרכון גם על בסיס התרחשויות היסטוריות, והמקרה של דרכון ספרדי הוא אחד מהם. 

מאז אישור החוק שנועד לתקן את העוול ההיסטורי שנגרם לקהילה היהודית-ספרדית, כמות הישראלים שזכאים לקבלת דרכון אירופאי עלתה משמעותית והיא עומדת כיום על למעלה מ-3.5 מיליון איש. הדרכון הספרדי נחשב לאחד מהדרכונים החזקים באיחוד האירופי, וכעת ישראלים רבים שמעוניינים להצטרף ל"מועדון היוקרתי" יכולים לעשות זאת.

במסגרת עבודתנו אנו נתקלים מדי יום בשאלות כמו "האם ניתן להנפיק דרכון ספרדי למרוקאים?" "ומה לגבי דרכון ספרדי ליוצאי עיראק?" הפונים לחברתנו רוצים לדעת, ובצדק, אם להוצאת דרכון ספרדי תנאים שיש לעמוד בהם, אם דרכון ספרדי צריך ויזה לארה"ב ועוד. המדריך הבא יעזור לעשות לכם סדר בכל ההליך של בקשת דרכון ספרדי.

אזרחות ספרדית ודרכון ספרדי – יתרונות מרכזיים 

הבסיס לקבלת דרכון ספרדי הוא מימושה של אזרחות ספרדית אותה זכאים לקבל צאצאי המגורשים. מאחר שספרד שייכת למדינות האיחוד האירופי, דרכון ספרדי הוא דרכון אירופאי בעל יתרונות שאי אפשר להתעלם מהם. אלה כמה מהעיקריים בהם:

• הוא פותח בפניכם את העולם 

מדד Henely, שמדרג את חופש התנועה של אזרחים ברחבי העולם, מציב את הדרכון הספרדי באופן קבוע באחד מהמקומות הראשונים, מה שהופך אותו לאחד מהדרכונים הכי חזקים בעולם. בדירוג הרבעוני האחרון לשנת 2018, הגיע הדרכון הספרדי למקום הרביעי והמכובד. 

עובדה זו חשובה בייחוד למי שמעוניין לטייל ברחבי העולם ללא דאגות, שכן ממשלת ארצות הברית למשל מעניקה לתיירים בעלי דרכון ספרדי ויזה לארה"ב באופן אוטומטי, ללא צורך בהגעה לשגרירות האמריקאית בארץ. גם ביקור ביעדים שסגורים בפני בעלי דרכון ישראלי, כמו למשל אבו דאבי או דובאי,  מתאפשרים בקלות על ידי שימוש בדרכון ספרדי. 

• הוא מאפשר לכם לבחור איפה לגור או לעבוד

בעידן של ימינו, רבים בוחרים לעבור לארצות שונות כדי לחפש הזדמנויות תעסוקה, לשנות אווירה או להעניק ביטחון לבני המשפחה. היכולת לתכנן את החיים בהיבט הזה היא פרס לכל דבר, ועבור בעלי אזרחות אירופאית מדובר בדבר אפשרי. 

בעלי דרכון ספרדי יכולים לגור ולעבוד לא רק בספרד אלא גם בכל אחת ממדינות האיחוד האחרות. בכל יעד בו יעבדו יוכלו גם ליהנות מכל הזכויות הסוציאליות הנלוות, בדומה לשאר האזרחים. חשוב לציין שגם מדינות מחוץ לאיחוד בהן נדרשים אישורי עבודה, כמו ארצות הברית או אוסטרליה, מקלות על אזרחי האיחוד בכל הנוגע לקבלת האישורים הללו.

• הוא סולל עבורכם את הדרך ללימודים

בעלי אזרחות ספרדית יכולים ללמוד בכל אחת ממדינות האיחוד, אבל זה לא הכול. בנוסף לאפשרות הלימודים הם זוכים לתנאים מועדפים, החל ממלגות ועדיפות בקבלה ועד ללימודים ללא עלות. 

• הוא מוצר החובה שניתן להפעיל בכל רגע 

תיירות, ניידות, קריירה ומגורים, הם רק חלק מהיתרונות של דרכון ספרדי. גם בעלי עסקים יכולים ליהנות מההטבות שהוא מעניק, ואפילו השקעות בנדל"ן הופכות לכדאיות יותר. היתרון העיקרי הוא שניתן להפעיל אותו בכל רגע שתזדקקו לו, ממש כמו כל תעודת ביטוח אחרת שכולנו משקיעים בה כסף. במציאות הכלכלית ובסביבה בה אנו חיים, לישראלים רבים כבר ברור שאסור לשחק בביטחון המשפחה. הנפקת דרכון אירופאי היא הדרך לפעול מתוך תחושת אחריות כלפי היקרים לנו, כדי להיות מוכנים בכל רגע.   

 

כיצד קובעים מי זכאי להנפיק דרכון ספרדי?

לקוחות רבים שואלים אותנו אם ניתן להנפיק דרכון ספרדי גם למי שמשפחותיהם לא עלו לישראל מספרד, ומה לגבי מי שאינם ממוצא ספרדי כלל. כל מקרה נבחן כמובן לגופו מול הרשויות, אבל ככלל – התשובה היא חיובית. מאחר שיהודים נדדו ברחבי העולם לאורך ההיסטוריה, הקריטריון הנבחן לצורך קבלת דרכון ספרדי הוא הזיקה למשפחות שגורשו מספרד במאה ה-15. הוצאת דרכון ספרדי ליוצאי מרוקו למשל, היא דבר שאינו חריג כלל. גם הוצאת דרכון ספרדי ליוצאי עיראק, תימן, יוון או ארגנטינה, יכולה להתאפשר אם נמצאים מסמכי הארכיון שמעידים על השורשים המשפחתיים המוכרים.

עם זאת, מאחר שהדגש הוא על הקהילה היהודית בספרד לפני למעלה מ-500 שנים, גם אנשים שאינם מעדות המזרח ושהוריהם עלו לישראל ממדינות אחרות עשויים עדיין להיות זכאים לקבל אזרחות ספרדית. זאת בתנאי כמובן שיוכיחו שאבות אבותיהם חיו בספרד או בפורטוגל טרם הגירוש. כך למשל יוכלו הרשויות בחלק מהמקרים לאשר אזרחות ספרדית ליוצאי עיראק או איראן, כמו גם ליוצאי דרום אמריקה. 

הקשר בין שמות משפחה ודרכון ספרדי

בכל הנוגע לקבלת דרכון ספרדי רשימת שמות משפחה היא סוגיה מיוחדת. קיימות רשימות שונות של שמות משפחה שעל פי ההנחה הם בעלי זיקה לקהילה היהודית מהמאה ה-15. חלקם אופייניים לאותה התקופה מבחינת שייכות גיאוגרפית וחלקם מטעמים אחרים. אם מצאתם את שם משפחתכם באחת מהרשימות הללו, מדובר ביתרון שיכול לרמוז על כך שאתם צפויים לקבל דרכון בהצלחה. עם זאת, חשוב לדעת שרשימות שכאלו הן רק כלי סינון ולא המדד היחיד לקבלת ההחלטות של הממשל הספרדי.

תהליך קבלת אזרחות ספרדית מסתמך על תיק מסמכי ארכיון מפורט ומחקר שורשים רלוונטי. שמות משפחה עשויים להשתנות לאורך השנים מסיבות כאלו ואחרות, כך שגם מי ששם משפחתו לא מופיע ברשימות עשוי להיות זכאי לקבל אזרחות ספרדית. כל הנדרש הוא לעבוד באופן מקיף, על מנת לרכז את המידע המלא ביותר. 

איפה מתחילים? בקשת דרכון ספרדי שלב אחר שלב

כאמור, הליך הוצאת אזרחות ספרדית מורכב ממספר שלבים, שמטרתם העיקרית היא בחינת הקשר ההיסטורי והנוכחי של מגיש הבקשה לספרד: 

1. הצגת מסמכים – אימות הזיקה בין מגיש הבקשה לבין משפחות המגורשים מהקהילה היהודית בספרד, תיעשה באמצעות מסמכי ארכיון ומחקר שורשים. לשלב זה רלוונטיות תעודות נישואין, כתובות בנוסח ספרדי שנשתמרו במשפחה ועוד. מסמכים אלה יש לתרגם לספרדית ולהעביר לאישור נוטריון.

2. מעבר מבחנים – שלב נוסף קשור להוכחת הקשר העכשווי אל ספרד של היום, אלמנט שנבדק באמצעות מבחני שפה ותרבות. את המבחנים הללו צריכים לעבור בהצלחה מגישי בקשות מגיל 18. 

3. קבלת אישור מהפדרציה היהודית ומהרשויות בספרד – הפדרציה היהודית היא הגורם הראשון שצריך לאמת ולאשר את המידע שמופיע במסמכים. בחלק מהמקרים תידרש השלמת חומרים, ובקשות שאינן מאומתות מספיק עלולות להידחות. בשלב הבא יש להעביר אותם גם לאישור הממשל הספרדי. 

4. טיסה לראיון במדריד – העוברים לשלב הבא יוזמנו על ידי הממשל הספרדי לראיון מול נוטריון שיתקיים במדריד. 

5. הנפקת מסמכים בשגרירת הספרדית – השלב האחרון בתהליך כולל קבלת תעודת לידה ספרדית, שלאחריה יוכל הפונה להגיע לשגרירות הספרדית כדי לחתום על נאמנות למלך ולקבל תעודת זהות ודרכון ספרדי. 

הוצאת דרכון ספרדי לילדים

קבלת דרכון ספרדי עשויה להיחשב כהליך מורכב עבור בגירים, כך שהחדשות הטובות הן שההליך הנוגע להוצאת דרכון ספרדי לקטינים, ילדים ונוער שצעירים מגיל 18, פשוט יותר. אצל בגירים, נדרשים לא רק מסמכים והוכחות היסטוריות אלא גם בחינות בקיאות בידיעת השפה וההיסטוריה הספרדית. אצל ילדים עומת זאת, ההליך פחות מורכב. ילדים אינם צריכים לעבור מבחנים אלא להצטייד בשני מסמכים כתחליף להם: הראשון הוא כרטיס חבר ממכון "סרוונטס" שמונפק על שם ההורים והשני הוא אישור לימודי מבית הספר שלהם. 

בשלב הבא כלל המסמכים של הילדים יוגשו לאישור הפדרציה היהודית, ולאחר מכן למשרד הפנים במדריד. אם יאושרו, יוזמנו האפוטרופוסים של הקטין להגיע לראיון וחתימה במדריד מול נוטריון. כאשר רק אחד מהאפוטרופוסים יכול להגיע, עליו להביא ייפוי כוח נוטריוני מהאפוטרופוס הנוסף. לבסוף, לאחר קבלת תעודת לידה ספרדית, רשאים ההורים לגשת עם ילדיהם לשגרירות לשם הנפקת דרכון ספרדי ותעודת זהות ספרדית.

חשוב לציין שהסדרת אזרחות ספרדית לילדים איננה מחייבת גם את הוריהם לעבור את התהליך בעצמם. כך שאם אינכם מעוניינים בכך או שאתם רוצים לעבור את ההליך הפורטוגלי, שהוא פשוט יותר לבגירים, יש באפשרותכם לעשות זאת 

דרכון ספרדי עלויות ומחירים – כמה זה עולה?

שאלת עלות התהליך היא שאלה שמעסיקה רבים מהאנשים ששוקלים אם לצאת לדרך. בדומה לכל תעודת ביטוח, קבלת דרכון ספרדי מותנית בתשלום. להבדיל מתעודות אחרות, תהליך הוצאת אזרחות ספרדית היא פעולה שמבצעים פעם אחת ותקפה לכל החיים. את הדרכון יש לחדש אחת ל-5 שנים. 

העלויות עצמן משתנות בהתאם לגורמים רבים, בדומה לדרכונים זרים אחרים. מאחר שקורס לימוד שפה עשוי להיות חלק ממנו, ישנו למשל הבדל בין מגיש בקשה שצריך ללמוד את השפה הספרדית מראשיתה, לבין מי ששולט בה מהבית. ישנן מספר עלויות קבועות שניתן למנות, בהן תשלום האגרות לפדרציה היהודית (500 אירו) ולרשויות ספרד (250 אירו). חשוב גם להוסיף עלויות של שירותי נוטריון ומומחה לאילנות יוחסין, מתורגמן וכדומה. 

עלות שתלויה לשיקולכם היא עלות הטיפול של אנשי מקצוע כמו עורכי דין או חברות למימוש אזרחויות. ישנם מגישי בקשות שמעוניינים לחסוך בהוצאות, אולם דווקא להם מומלץ לעתים לא להתחיל בתהליך באופן עצמאי. רבים מאלו שמנסים לממש אזרחות זרה לבד, נתקלים בקשיים בשלב מסוים ופונים לאנשי מקצוע רק לאחר שכבר הוציאו סכומים נכבדים. אם אינכם שולטים בשפה הספרדית, לא מכירים את החוקים החדשים לעומק, זקוקים לעזרה באיתור מסמכים וכדומה, מומלץ מאוד שתפנו למי שמתמחים בתחום. 

ספרדי או פורטוגלי?

החדשות הלא משמחות הן שתוקפו של החוק הספרדי המאפשר את הנפקת האזרחות הספרדית לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל עומד לפוג באוקטובר 2019, ובעקבות זאת נכון להיום הפסקנו להגיש בקשות לאזרחות ספרדית. החדשות הטובות הן שההליך הפורטוגלי אינו עתיד להסתיים וממשיך כסדרו. ומדוע החדשות בעצם כה טובות? מפני שההליך הפורטוגלי פשוט יותר משמעותית מההליך הספרדי.

בעקבות החוק הספרדי, בשנת 2015 גם פורטוגל פתחה את הצוהר לקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי-אירופאי עבור ישראלים שהם צאצאי גירוש יהדות ספרד ופורטוגל. דרכון פורטוגלי קל יותר להשגה מדרכון ספרדי. מבחינת חוזקות ויתרונות, דרכון ספרדי ודרכון פורטוגלי שווי ערך. שתי המדינות שייכות לאיחוד האירופאי ועם שני הדרכונים תהנו מיתרונות זהים ברחבי העולם. הנפקת הדרכון הספרדי דורשת ידיעת שפה, מבחנים בחוק ובקיאות בהיסטוריה של ספרד ולסיום – טקס השבעה בפני המלך. לעומת זאת תהליך הוצאת דרכון פורטוגלי דורש רק עמידה בתנאי הזכאות. איך תדעו אם אתם עומדים בתנאים? בדקו זכאות בחינם בפספורטוגו!

דרכון פורטוגלי עושים רק עם מומחים

הנפקת דרכון פורטוגלי ללא ליווי של עו"ד או של גורם מקצועי אחר היא אפשרית, אך סיזיפית ותיקח מכם אנרגיה וזמן רב, מאחר ומשפחות רבות לא שמרו את המסמכים הנחוצים או שאינם מתורגמים. ההליך מצריך פנייה למתורגמנים, נוטריונים וחוקרים גניאולוגים שיגבו זמן וכסף רב עבור כל מסמך ומסמך. מטרתנו בפספורטוגו היא לחסוך עבורכם זמן יקר, טרחה והתעסקות. זכרו, זו לא קלישאה – הזול עולה ביוקר ולנו יש את הכלים והמערך ללוות אתכם כל הדרך לדרכון הפורטוגלי.