מתלבטים אם להגיש בקשה לדרכון ספרדי? סידרנו עבורכם את כל המידע על השלבים, היתרונות, הקריטריונים לזכאות והסיבה למה כדאי להתחיל דווקא עכשיו

בשנת 2015 אושר בספרד חוק שמטרתו תיקון עוול היסטורי כלפי יהודים ממשפחות מגורשי ספרד, במטרה לאפשר להם קבלת אזרחות ספרדית בהליכים מוסדרים. המשמעות היא שיהודים יוצאי ספרד בעלי קשר מוכח למשפחות המגורשים, יכולים לקבל דרכון אירופאי לכל דבר וזכויות השמורות לאזרחי האיחוד. ישראלים רבים מתלבטים אם להנפיק דרכון ספרדי, מתי לעשות זאת וכיצד לדעת אם הם עומדים בקריטריונים. כדי להתנהל בצורה הטובה ביותר וללא טעויות, אלה הפרטים שעליכם לדעת לפני תחילת התהליך. 

דרכון ספרדי למגורשי ספרד – זכאות ומסמכים נחוצים

הליך קבלת דרכון ספרדי מבוסס על קבלת מסמך מטעם הפדרציה היהודית, שמאשר את היותכם צאצאי מגורשי ספרד ואת העובדה שיש לכם זיקה לספרד גם כיום. לצורך כך יש להכין תיק מסמכים מסודר, שכולל רישומים משפחתיים והיסטוריים מקיפים. מכיוון שרבים מהמגורשים נדדו בין מדינות רבות לפני שהגיעו לישראל, גם ישראלים ממוצא מרוקאי, מצרי, לבנוני, טריפוליטאי, יווני, תימני וכדומה, עשויים להיות חלק מצאצאי המגורשים. הזיקה שלהם תבחן על בסיס שמות המשפחה, תעודות לידה ונישואין, כתובות בנוסח ספרדי שנשתמרו במשפחה, עצי משפחה ועוד.

מהם היתרונות של קבלת דרכון ספרדי?

מאחר שדרכון ספרדי הוא כאמור דרכון אירופאי, הוא מעניק לכם ולילדיכם אינספור אפשרויות. אם באחד מן הימים תחליטו לשנות אווירה, תוכלו להתגורר, לעבוד וללמוד בכל מדינות האיחוד האירופי. המשמעות היא שגם אם אין לכם כוונה לעבור לספרד, מדובר בפתח ל-27 מדינות נוספות. מאחר שאזרחי ספרד אינם צריכים לוותר על אזרחותם הישראלית או להתגורר בספרד בפועל, אין לבעלות על דרכון אירופאי אף חסרון.

דרכון ספרדי או פורטוגלי?

חלק ממגישי הבקשה לדרכון ספרדי לא יודעים זאת, אבל רבים ממגורשי ספרד נחשבים גם למגורשי פורטוגל. הסיבה לכך היא שחלק גדול ממגורשי ספרד נדדו לפורטוגל עקב קרבתה הגיאוגרפית, וגורשו גם ממנה כעבור מספר שנים. לפיכך, ניתן גם לבחון הנפקת דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד. מדובר בהליך שדומה מבחינות רבות, מאחר שהחוק שאושר בספרד התקבל גם על ידי פורטוגל באותה השנה. מכאן, שישראלים רבים זכאים גם לדרכון פורטוגלי. כיצד מחליטים איזה דרכון עדיף?

כעקרון, קבלת דרכון פורטוגלי נחשבת להליך פשוט יותר. זאת, משום שההליך הספרדי מצריך ממגיש הבקשה לא רק להוכיח קשר משפחתי לספרד אלא גם קשר תרבותי. על כל פונה בהליך הספרדי לעבור 2 מבחנים בידיעת השפה הספרדית ובתרבות ספרד במכון "סרוונטס" בתל אביב. כמו כן, נדרש מגיש הבקשה להגיע למדריד לצורך חתימות וראיון מול נוטריון וכן לקחת חלק בטקס שבועה למלך. ההליך הפורטוגלי לעומת זאת, אינו מחייב מבחני שפה וגם לא הגעה פיזית לפורטוגל.

חשוב להכיר כי חלון ההזדמנויות לקבלת אזרחות ספרדית נסגר באוקטובר 2019, אך אל דאגה, ההליך הפורטוגלי אינו מוגבל בזמן וניתן להגיש בקשות לאזרחות פורטוגלית ודרכון אירופאי ללא חשש.

האם להיעזר בגורם מקצועי?

הנפקת דרכון ספרדי או פורטוגלי ללא עורך דין או גורם מקצועי אחר היא אפשרית, אך קחו בחשבון שסביר להניח שהיא תיקח זמן ממושך יותר. מאחר שמשפחות רבות לא שמרו את המסמכים הנחוצים או שהם אינם מתורגמים, הליך קבלת האזרחות מצריך פנייה למתורגמנים, עורכי דין וחוקרים שעוסקים באיתור אילנות יוחסין. מטרת השירות המוענק ללקוחותינו בפספורטוגו היא לחסוך זמן יקר, ולהנפיק את הדרכונים בדרך המהירה ביותר. אנחנו מכירים היטב את החקיקה העדכנית, ובהתאם לה בונים תיקים מבוססים עם כל המסמכים הנחוצים ומגישים את הבקשות לגורמים הרלוונטיים. זקוקים לייעוץ מקצועי בדרך להוצאת דרכון פורטוגלי? נשמח לעמוד לרשותכם.

לצערנו באוקטובר 2019 החוק המאפשר את הליך הנפקת האזרחות והדרכון הספרדיים מסתיים. עם זאת, ההליך לאזרחות פורטוגלית ודרכון אירופאי ממשיך כסדרו, וכרגע אינו מוגבל בזמן. אלו הן חדשות טובות לצאצאי גירוש ספרד ופורטוגל, שכן ההליך הפורטוגלי נחשב פשוט יותר: אין צורך בידיעת שפה וניתן לעשות את כל ההליך מהארץ, מבלי לנסוע לפורטוגל. במקביל חשוב להכיר כי דרכון ספרדי ודרכון פורטוגלי הינם שווי ערך ובעלי יתרונות זהים לחלוטין.