רגע לפני תחילת התהליך לקבלת אזרחות ודרכון פורטוגליים, אתם מוזמנים להכיר את העלויות הנלוות אליו ואת הדרכים לחסוך מבלי לפגוע בתוצאות.

אם החלטתם להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית במטרה להוציא דרכון פורטוגלי, אתם לא לבד. כמות הישראלים שבידם דרכון זר נוסף עומדת היום על למעלה ממיליון איש, והמספר רק הולך וגדל. כשם שכולנו משלמים עבור ביטוחי רכב או ביטוח בריאות, כך רבים גם מנפיקים דרכון נוסף. דרכון שני הפך לתעודה שכולם שואפים לקבל, לאור היותה מוצר שנועד לשרת אותנו בכל רגע בחיים במידה ונזדקק לו. 

אחת השאלות הראשונות ששואלים אנשים שמעוניינים בדרכון פורטוגלי, קשורה לעלות של התהליך. להליך של כל בקשה לדרכון אירופאי מחיר בטווח משתנה. עלותו של הליך להוצאת דרכון ספרדי, שלצורך קבלתו יש גם לעבור מבחני שפה, לא תהיה זהה לעלות של הליך להוצאת דרכון רומני למשל. גם לבקשה לאזרחות ודרכון פורטוגליים מחירים בטווחים משתנים, שחלקם מבוסס על עלויות קבועות (כמו אגרות) וחלקם על הוצאות משתנות (כמו אנשי מקצוע).

אלה עיקרי הגורמים שמרכיבים את העלות הכוללת:

  1. איסוף מסמכים הנדרשים לבניית תיק – קבלת אזרחות פורטוגלית, כמו גםאזרחות ספרדית, היא הליך שמבוסס על הוכחת קשר למשפחות המגורשים. מסיבה זו, הליך הנפקת דרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי למגורשי ספרד, מצריך מכם הכנה של תיק מסמכים מנומק. מכיוון שלפונים רבים אין את כל המסמכים בהישג יד, ייתכן שתידרשו להיעזר באנשי מקצוע כמו גנאלוגים, שתפקידם לבצע מחקר שורשים משפחתיים. 
  2. תרגום מסמכים – מאחר שהמסמכים שמועברים לעיון ואישור של הרשויות המשפטיות בפורטוגל צריכים להיות בשפה הפורטוגזית, תצטרכו לשלם לנוטריון על מנת שזה יתרגם אותם באופן איכותי.מחד גיסא ושיהיה לו תוקף משפטי, מאידך גיסא. 
  3. אישור המסמכים שאספתם ומשלוח שלהם – חלק מהמסמכים (תעודות פורמליות של מדינת ישראל) יצריכו חותמת אפוסטיל, על מנת להקנות להם תוקף חוקי. לשם כך יש להעביר את המסמכים למשרד החוץ בירושלים. יש גם להוסיף עלויות שילוח המסמכים, הן לקהילה היהודית והן לרשויות בפורטוגל.
  4. תשלום אגרות – בדומה להליכים אחרים, גם ההליך לדרכון פורטוגלימלווה בתשלום אגרת טיפול ועיון בבקשה שלכם. תשלום אגרה מתבצע הן לקהילה היהודית בפורטוגל והן לממשלת פורטוגל עצמה.
  5. ייצוג על ידי אנשי מקצוע – אנשים שמעוניינים לעבור הליך של בקשת אזרחות זרה, יכולים לפנות לעורך דין או לחברה המתמחה בליווי וסיוע לאזרחות כדי שיסייעו להם בתהליך ויפעלו מטעמם. עלות השירות תלויה לא רק במאפייני ההליך הפורטוגלי, אלא גם במורכבות המקרה האישי שלכם ומאפייניו. חשוב לציין שהחוק אינו מחייב אתכם בייצוג של איש מקצוע על מנת להוציא אזרחות פורטוגלית או דרכון פורטוגלי, כך שעקרונית תוכלו לעשות זאת בעצמכם. עם זאת, בפועל, רוב הפונים מגיעים אל אנשי מקצוע מלכתחילה, כאשר גם חלק גדול מאלה שבחרו לעבור את ההליך לבד – מחליטים בשלב מסוים להסתייע בעזרה חיצונית.

למה כדאי לפנות לאנשי מקצוע בתהליך בקשת אזרחות פורטוגלית?

עבור מי שמעוניין להוזיל עלויות, פנייה לעורך דין או לחברה שמתמחה בקבלת אזרחות זרה עשויה להיראות כמו טעות. הרי מדובר בעלות נוספת שמצטברת על העלויות שעליו לשלם לאורך התהליך ממילא. עם זאת, כפי שמגלים מי שניסו לבצע את התהליך בעצמם, מדובר בתשלום שלמעשה יכול לחסוך לכם כסף רב.

ראשית, מבקשי האזרחות הפורטוגלית נתקלים בקושי לראשונה רק כאשר הם מנסים לקדם את הבקשה שלהם. לרוב הם אינם מכירים לעומק את חוקי המדינה, אינם דוברים פורטוגזית ולא מודעים לטעויות שיכולות לפגוע בתהליך שלהם. הלמידה מטעויות, שמאפיינת כל הליך בירוקרטי חדש שנתקלים בו לראשונה, עלולה לעכב אותם במקרה הטוב ולהביא לפסילת הבקשה שלהם במקרה הרע. אנשי מקצוע לעומת זאת, לא רק מכירים היטב את כל הכללים והטעויות הנפוצות, אלא יודעים איך לא לבצע את אותן הטעויות מלכתחילה.

שנית, כל תהליך בקשת אזרחות נוספת הוא שונה. לכל מגיש בקשה היסטוריה משפחתית משלו, מסמכים משלו ומאפיינים ייחודיים נוספים. כתוצאה מכך, גם אם שמעתם על אדם שעבר את התהליך ללא סיוע, אין זה אומר שיישום דרכי הפעולה שלו, יביא אתכם לאותן התוצאות. בנוסף, מאחר שלכל מדינה חוקים משלה, לא ניתן ללמוד גם ממקרים מוצלחים של אנשים שפעלו להוציא אזרחות אחרת.

שלישית,  גם חוקים עשויים להשתנות ולהתעדכן לאורך הזמן. המשמעות היא שהמידע שיש בידכם בתחילת התהליך, עלול להיות פחות רלוונטי ככל שתתקדמו בו. בפברואר 2018 למשל, הקהילה היהודית בפורטוגל הוציאה עדכון לפיו כל מבקש אזרחות צריך להעביר עץ משפחתי מפורט בפנייה שהוא מגיש אליה. אנשי מקצוע טובים יידעו לעדכן אתכם על כל שינוי בזמן אמת, וגם לעזור לכם להתמודד איתו על הצד הטוב ביותר.

ולבסוף, גם הזמן שלכם שווה כסף. סיוע של עורכי דין או חברות יכול לחסוך מכם ביצוע פעולות שיכולות לגזול זמן רב, ולענות על שאלות שיחסכו לכם טרטורים וטלפונים לגורמים שונים. בנוסף, תוכלו להיות בטוחים שאתם לא רק חוסכים זמן, אלא גם זוכים בתהליך איכותי שיהיה בעל הסיכוי הגבוה ביותר להגיע לתוצאות. אין דבר מתסכל כמו להשקיע זמן וכסף במעבר מספר שלבים לאורך התהליך, רק כדי לגלות בסיומו שעדיף היה לפנות לסיוע מקצועי מלכתחילה.

כיצד ניתן להוזיל עלויות?

עצם הפנייה לעזרה מקצועית בתהליך יכולה כאמור לחסוך לכם כסף, אבל כדי למקסם את הרווח תוכלו לבצע כמה פעולות נוספות:

  1. פנו לחברה שמאגדת בתוכה כמה שיותר שירותים – זוכרים את עלויות השגת המסמכים והתעודות הנחוצים, תרגומם לפורטוגזית והכנת עצי משפחה? חברה שמתמחה בקבלת אזרחות פורטוגלית, יכולה להעניק לכם את מגוון השירותים הללו, ועוד רבים נוספים, והכל תחת קורת גג אחת. אחד החלקים החשובים ביותר בתהליך, הוא עורך הדין בפורטוגל וכדאי לבחור בנותן שירות שיש לו משרדים ומעסיק עורכי דין שם. בפספורטוגו אנו מעסיקים בעלי מקצוע כמו עורכי דין בארץ, חוקרי שורשים וכמובן גם סניף בבעלותנו בפורטו שבפורטוגל המעסיק עורכי דין מקומיים. ההתנהלות הזו עוזרת למנוע את הצורך בתיאומים שלכם מול כמה גורמים מקצועיים בו זמנית, ומסייעת להגיע לתוצאות המיטביות.
  2. פנו לחברה שמכירה לעומק את תהליך קבלת האזרחות וגם תוכל לסייע לכם בסיומו. כך לדוגמא, לקוחות פספורטוגו יכולים להנות משירות משלים של הוצאות דרכון בשגרירות פורטוגל בישראל ו/או משרד הפנים בפורטוגל. כמו כן, במהלך התהליך, החברה תוכל לסייע לכם להגיש בקשה גם לילדים ולבני הזוג שלכם.
  3. בחרו בחברה שמתמקצעת באזרחות בה אתם מעוניינים – מאחר שהכללים בין מדינות שונות בכל הנוגע לקבלת אזרחות אינם זהים, בחרו להפקיד את הבקשה שלכם בידי חברה שמתמחה באזרחות פורטוגלית (או בכל אזרחות אחרת שבה אתם מתעניינים). כך תהיו בטוחים שהחברה אכן מעודכנת בכל השינויים שרלוונטיים למקרה שלכם.
  4. הגישו מסמכים באופן משפחתי – אזרחות פורטוגלית אינה עוברת אוטומטית בין בני זוג או בין הורים לילדיהם (למעט ילדים שייוולדו לאחר קבלתה). מסיבה זו, הגשת בקשה של כמה בני משפחה בו זמנית היא דבר שיכול למנוע בעיות עתידיות, אך לא רק. מאחר שלבני משפחה אחת תהיה גם היסטוריה משותפת, לא יהיה צורך לבצע מחקר של כמה אילנות יוחסין. כל בני המשפחה יזדקקו גם לאותם המסמכים ולאותם התרגומים, ולכן כמות המסמכים לא תגדל משמעותית.

לסיכום, המחיר להגשת בקשה לאזרחות ודרכון פורטוגלי תלוי בגורמים רבים, החל ממאפייני תיק הפונה וההיסטוריה המשפחתית שלו ועד לבחירה אם להגיש את הבקשה באופן עצמאי או לא. כאשר אתם מחליטים באיזה אופן להגיש את הבקשה שלכם, קחו בחשבון את העלויות המיידיות ואת התוצאות שברצונכם לקבל לטווח הארוך. כך תוכלו לפעול באופן שיגדיל את סיכוייכם להגיע אל המטרה, מבלי לבזבז זמן וכסף על הגשת בקשה בצורה שגויה או חסרה.