מתי ניתן להנפיק דרכון באופן עצמאי ומתי מדובר בסיכון שיכול לעלות ביוקר? כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים לדרך

דרכון אירופאי הפך בשנים האחרונות לתעודת ביטוח בעיני אזרחי מדינות שונות, בזכות שלל האפשרויות הנלוות אליו והתנאים הסוציאליים הרבים שהוא מעניק. עבור ישראלים רבים אזרחות פורטוגלית היא הזדמנות נהדרת לקבל דרכון אירופאי, בייחוד לאור העובדה שההליך הפורטוגלי לקבלת אזרחות הוא פשוט יותר מאחרים. 

השאלה העיקרית ששואלים את עצמם אלה שבוחרים להתחיל בתהליך היא האם להנפיק דרכון פורטוגלי ללא עורך דין או לפנות לאיש מקצוע. כדי לחסוך זמן ולפעול בדרך המתאימה לכם, אתם מוזמנים להכיר לעומק את ההליך לקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון, לצד היתרונות והחסרונות בכל אחד מאופני הגשת הבקשה. 

מה כולל הליך הוצאת דרכון פורטוגלי?

ראשית, חשוב להבין שקבלת דרכון פורטוגלי מבוססת על עמידה בדרישות חוק האזרחות הפורטוגלי. החוק מחייב הוכחת קשר למשפחות מגורשי ספרד, ולכן מסתמך בין היתר על הימצאותם של מסמכים שיכולים לבסס את הטיעון. גם שמות משפחה מסוימים יכולים לרמז על קיומה של הזיקה לאותן קהילות יהודיות, כך שמומלץ לעיין ברשימת שמות המשפחה  המצורפות לחוק. לאחר שהחלטתם להתקדם בתהליך, עליכם לעבור את השלבים הבאים:

1. איסוף מסמכים רלוונטיים ותרגומם – הכוונה היא לכל מסמך שיכול להוכיח את זיקתכם למשפחות המגורשים. החל מתעודות לידה, דרך תעודות נישואין ועד לאילן יוחסין מפורט. כל מסמך כזה ייבדק, ובקשות שאינן מנומקות מספיק צפויות להידחות.

2. קבלת אישור עקרוני – לאחר גיבוש תיק בקשה מנומק, יש להגיש את הבקשה לאישור עקרוני של הקהילה היהודית בפורטוגל. תפקיד הקהילה לבדוק אם התיק אכן עומד בדרישת החוק החדש לקבלת אזרחות פורטוגלית. 

3. משלוח המסמכים לרשויות – אם האישור אכן מוענק, יש להעביר את הבקשה לצד מסמכים נוספים (כגון אישור על היעדר רישום פלילי ותעודת לידה מתורגמת עם אפוסטיל) אל הרשויות בפורטוגל. 

4. המתנה לאישור וקבלת תעודת לידה – המסמכים שהוגשו נבדקים ומטופלים, כאשר גם בשלב זה קיים עדיין סיכוי לדחייה. רק אם כל מסמכי התיק אושרו גם על ידי הרשויות, ניתן לקבל תעודת לידה מממשלת פורטוגל.

5. הנפקת התעודות – השלב האחרון כולל הוצאת תעודת אזרחות ודרכון פורטוגלי בשגרירות פורטוגל בארץ.

הוצאת דרכון פורטוגלי באופן עצמאי 

מגישי בקשות שמעוניינים לחסוך בעלויות, עשויים לנסות לבצע את ההליך בעצמם. במצב כזה הם ישלמו אגרה לקהילה היהודית ולממשלת פורטוגל, ובנוסף גם תשלומים נוספים בהתאם לצורך: תרגום מסמכים לפורטוגזית, השלמת מסמכים חסרים, חותמת אפוסטיל, עלויות שילוח מסמכים ועוד.

אלה שיצליחו להשלים את ההליך בעצמם, יחסכו את עלויות הטרחה של עורכי הדין והמשרדים המתמחים בנושא. מנגד, הוצאת דרכון פורטוגלי ללא עורך דין מלווה בסיכון לבזבז זמן וכסף על התמודדות עם הליך מורכב, שמצריך הבנה מעמיקה של מסמכים בשפה זרה ובהתאם לחקיקה. בפברואר 2018 קבעה הקהילה היהודית בפורטוגל שיש לצרף לבקשות גם אילן יוחסין מפורט. מאחר שרבים אינם מכירים לעומק את שורשי משפחותיהם, עליהם להתעסק גם באיתור מסמכים חסרים. מאחר שלפונים אין בדרך כלל ניסיון בתחום או שליטה בשפה הפורטוגזית, הם עלולים לפספס מסמכים חשובים או להגיש אותם בצורה שגויה. ואכן, הסטטיסטיקה מעידה שחלק גדול מהבקשות שמוגשות באופן עצמאי נדחות בסופו של דבר. דחייה תחייב את הפונים להתחיל את ההליך מראשיתו, ולהתמודד עם תשלום מחודש בעבור ההוצאות הנלוות.

הוצאת דרכון פורטוגלי בעזרת אנשי מקצוע

שירותיהם של אנשי מקצוע, כדוגמת עורכי דין ומשרדים המתמחים בהנפקת דרכונים זרים כרוכים בתשלום, ולכן חלק מהפונים מנסים לבצע את ההליך בעצמם. עם זאת, הניסיון לחסוך בתחילת הדרך עלול, כפי שהזכרנו, לעלות כפליים.

ההוצאה הנלווית להנפקת דרכון פורטוגלי כרוכה אמנם בעלויות, אך מדובר בתשלום חד פעמי שמעניק בתמורה תוצאה בעלת יתרונות לכל החיים. הסתמכות על ניסיונם של בעלי מקצוע מאפשרת לא רק לקצר את התהליך אלא גם מונעת מכם לבצע טעויות שיגזלו זמן ויעלו כסף. אותם עורכי דין ומשרדים מכירים סוגיות מורכבות, עובדים עם צוות שדובר פורטוגזית ועם גנאלוגים שמתמחים בביצוע מחקרי אילנות יוחסין. כל אלה מאפשרים להם לעזור לכם ביעילות, ולהגיע אל המטרה בפחות טרחה ולעתים אף בעלות מוזלת מזו של פנייה עצמאית.

כיצד בוחרים באיש המקצוע המתאים?

אם אתם מחליטים לפנות אל איש מקצוע ללוות אתכם, חשוב לוודא שהוא אכן מתמחה בתחום הרלוונטי. נושא הנפקת דרכון פורטוגלי דורש היכרות עם החוקים, המסמכים הנחוצים והשלבים המדויקים בתהליך. מסיבה זו גם לא מספיק לפנות אל עורך דין או חברה שמתמחים בסיוע בהוצאת דרכונים זרים אם הם אינם מנוסים בתהליך הספציפי אותו אתם רוצים לעבור. הבחירה הנכונה תעזור לכם לנהל את התהליך על הצד הטוב ביותר, בצורה מהירה, נוחה וכזו שמגיעה לתוצאות.