החלטתם להוציא דרכון ספרדי או פורטוגלי, אבל אתם תוהים מה ההבדלים ביניהם ואיזה מתאים לכם יותר. המומחים של פספורטוגו עונים על כל השאלות

בחינת היתרונות של דרכון אירופאי הובילה ישראלים רבים למסקנה שמדובר בהזדמנות שאסור לפספס. על פי הערכות כ-700 אלף ישראלים מחזיקים באזרחות נוספת, ורבים אחרים כבר מצויים בעיצומם של הליכים להנפקת דרכון זר. אטרקטיביות של דרכון אירופאי נובעת מתחושת הביטחון הכללית שהוא מעניק, לצד היתרונות הייחודיים שמעניקה השותפות באיחוד האירופי. סטודנטים, חיילים משוחררים וגם בעלי משפחות יכולים להרוויח מהתנאים הסוציאליים שמגיעים יחד עם דרכון אירופאי, כמו גם מהיכולת לקבל ויזת מבקר אוטומטית למדינות רבות ברחבי העולם. 

גם ספרד ופורטוגל הן חלק ממדינות האיחוד האירופי, כך שקבלת דרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי היא פתח לשדרוג הקריירה ואפשרויות התעסוקה במדינות רבות, להשקעה בנדל"ן, לניידות ברחבי העולם ועוד. אחת מהשאלות הנפוצות ששואלים לקוחות שפונים לפספורטוגו היא מה ההבדל בין שני הדרכונים ואיזה מהם עדיף להנפיק אם הם זכאים לקבל את שניהם. אספנו גם עבורכם את כל המידע שחשוב לדעת.

מה ההבדלים בין דרכון פורטוגלי לדרכון ספרדי?

המקור לשינויי החקיקה בספרד ובפורטוגל הוא זהה – החוק שאושר על ידי שתי הממשלות בשנת 2015 מאפשר הוצאת דרכון ספרדי  או פורטוגלי לצאצאי המגורשים, כרצון לתקן את העוול ההיסטורי שנגרם להם. גם היתרונות שמעניק כל אחד מהדרכונים הללו לבעליו בכל הנוגע לנושאים שהועלו, שווים זה לזה. אז מה בעצם ההבדל ביניהם? 

1. מורכבות התהליך – תהליך קבלת אזרחות ספרדית נחשב למורכב יותר, משום שבנוסף להוכחת זיקה למגורשי ספרד, בגירים נדרשים גם לעבור מבחן בקיאות בידיעת השפה וההיסטוריה הספרדית בציון של 80 ומעלה. כמו כן, ההליך הספרדי מצריך מהפונים להגיע למדריד לצורך חתימה וראיון מול נוטריון, ובנוסף גם לקחת חלק בטקס שבועה למלך. 

2. הגיל הרלוונטי – הוצאת דרכון פורטוגלי נחשבת להליך פשוט יותר, שכן היא אינה מחייבת טיסה לחו"ל או הוכחה של ידיעת השפה. מנגד, דרכון ספרדי ניתן להנפקה גם לקטינים, בשעה שהתהליך הפורטוגלי מיועד לבגירים בלבד. חשוב לציין שקטינים שמועמדים לקבל דרכון ספרדי עוברים תהליך פשוט יותר מבגירים, שאינו כולל מבחני שפה אך מצריך טיסה למדריד של האפוטרופוסים שלהם.

3. לוח הזמנים – נכון להיום שינוי החקיקה הפורטוגלי אינו מוגבל בזמן. החוק הספרדי לעומת זאת הוארך עד לאוקטובר 2019 בלבד, כשדיונים בהארכה נוספת יתקיימו רק בסמוך לתאריך עצמו. החוק אינו חל רטרואקטיבית על מי שמתחיל בתהליך הנפקת דרכון ספרדי לפני אוקטובר 2019, כך שמי שלא רוצה לפספס את הזדמנות – חשוב לעשות זאת כעת. 

איזה דרכון עדיף להנפיק?

אחרי שהשווינו בין שני הדרכונים, יש לתת מקום לסוגיה איזה דרכון כדאי להנפיק עבור מי שזכאי לשני הדרכונים. ההליך עשוי אמנם להיות מושפע ממאפייניו האישיים של מגיש הבקשה והמסמכים שיש ברשותו, אך ככלל ישנן כמה המלצות שיכולות להקל על הפונים.

מאחר שההליך לקבלת אזרחות פורטוגלית פשוט יותר מההליך הספרדי ומתאים לבגירים מעל גיל 18, אנו ממליצים לבגירים שזכאים לשני סוגי הדרכונים לממש את הזכאות לדרכון פורטוגלי. הנפקת דרכון ספרדי במסגרת חוק צאצאי המגורשים מתאימה גם לקטינים, כך שמדובר בהליך פשוט יותר עבור ילדים שצעירים מגיל 18. ניתן לבצע הליכים לדרכונים שונים להורים ולילדים, כך שאתם תוכלו לעבור את ההליך הפורטוגלי ואילו ילדיכם יממשו את זכאותכם לדרכון ספרדי. 

רוצים להתחיל בתהליך ולא יודעים מאיפה?

בפספורטוגו אנו מתמחים בליווי לקוחותינו לאורך כל הדרך עד לקבלת הדרכון המבוקש, החל מבדיקת הזכאות לקבלת אזרחות ספרדית ופורטוגלית ועד לביצוע מחקרי אימות אילנות יוחסין. אנו מתמחים גם במצבים מורכבים בהם מסמכים חסרים, ומשתפים פעולה עם עורכי דין עמיתים בספרד ובפורטוגל. 

כך שאם אין לכם גישה למסמכים הנחוצים להנפקת דרכון אירופאי או שאתם מתקשים לעבור את ההליך הביורוקרטי בשפה זרה, אינכם חייבים לעשות זאת לבד. המומחים של פספורטוגו ישמחו לסייע לכם ולענות על כל שאלה.