בשורה גדולה על עשיית הצדק!

לקראת סוף חודש ינואר 2024, נשיא פורטוגל מר מרסלו רבלו דה סוזה בלם את החוק אותו ניסה הפרלמנט להעביר ב-5.1.24. מפלגת השלטון ניסתה במחטף לפני הבחירות להקשיח את תנאי ההתאזרחות של צאצאי מגורשי ספרד, אך הנשיא הפורטוגלי לא אישר זאת והחליט להעביר את הצעת החוק וגם את התקנות שהותקנו בספטמבר 2022 לבחינת חוקיותם בבית המשפט העליון לחוקה.

 

אלו עיקרי מכתב הנשיא, שהינו בעצמו פרופסור למשפטים, אותו שלח לבית המשפט העליון לחוקה – הנשיא מציין:

  • "המחוקק הפרלמנטרי שואף לתקן, בהשפעה רטרואקטיבית או לפחות רטרוספקטיבית, את חוסר החוקתיות של סעיף A-24 לתקנת הלאום".

  • "המבקשים, ובפרט אלה שההכרה בהם יכולה להיות עבורם כבוד לזכות לחיים, ממתינים בתקווה ובייסורים, כמו גם בני משפחותיהם לתוצאה של התהליכים האלו".

  • "בהקשר הנוכחי, השינוי המדובר עשוי להיות מוקרן על מצבם של בני ערובה ישראלים ולאומים אחרים של חמאס בעזה, שלכמה מהם יש בקשות תלויות ועומדות למתן אזרחות פורטוגלית".

נדגיש כי בשבועות האחרונים פעלנו רבות על העצומה עליה חתמו למעלה מ-5,000 אזרחים, ביניהם רבים מכם הקוראת לנשיא שלא לאשר את החוק. במקביל, נעשו מאמצים של הקהילה היהודית ושל גופים רבים בארץ ובפורטוגל – וכך הגענו לתוצאה המצוינת.
העצומה פורסמה בכלי תקשורת רבים בפורטוגל וכן נעשתה קריאה לנשיא פורטוגל לעצור את החקיקה שנגועה, כאמור, באלמנטים לא חוקתיים שעלולים לשלול זכויות יסוד.

גם הניסיון הנפסד להחיל הקשחות רטרואקטיבית לא נסתר מעיני הנשיא שבהחלטתו הכיר בפועל בטיעונים שנשמעו כנגד התקנות משנת 2022 ואף חיזק את פסק הדין שניתן בדצמבר 2023 אשר קבע שיש להתעלם מתקנות אלה.

לסיכום

נשיא פורטוגל, בהעבירו את העניין לבית המשפט לחוקה באחריות רבה, עצר את ניסיונם של מתנגדי החוק לבצע מחטף לפני הבחירות שיתקיימו במרץ.

והמשמעות? הגשת בקשות לאזרחות, עם סיכויי הצלחה גבוהים, פתוחה לפניכם.