מהם השלבים ומדוע מדובר בחלון הזדמנויות זמני? כל מה שחשוב להכיר בדרך להוצאת דרכון ספרדי

על פי רוב, הנפקה של דרכון איננה נעשית ממניעים היסטוריים אלא על בסיס זיקה נוכחית למדינה. החלטת ממשלת ספרד, שנכנסה לתוקפה בשנת 2015, היא דוגמה למקרה יוצא מן הכלל בו מתאפשרת הנפקת דרכון גם על בסיס אירוע היסטורי. החוק שנכנס לתוקפו לזמן מוגבל, מאפשר הנפקת דרכון ליוצאי ספרד שאבות אבותיהם גורשו מן המדינה בעקבות עלילות האינקוויזיציה.

ההחלטה עוררה שאלות רבות אצל ישראלים שמעוניינים לעבור תהליך הנפקת דרכון ספרדי, שכן מדובר בתהליך בעל מאפיינים ייחודיים. המדריך הבא מבית פספורטוגו יעזור לרכז את כל מה שחשוב לדעת מרגע הפנייה ועד לקבלת דרכון ספרדי.

דרכון ספרדי – זכאות ויתרונות

החוק אותו אישרה ממשלת ספרד ב-2015, מאפשר הוצאת דרכון ספרדי למגורשי ספרד מבלי לוותר על אזרחות אחרת שברשותם או להתגורר בספרד בפועל.

מאחר שספרד חברה באיחוד האירופי, קבלת אזרחות ספרדית מקנה דרכון אירופאי ויחד איתו את האפשרות להתגורר במרבית ארצות אירופה, ללמוד באופן מסובסד או ללא עלות, לעבוד במדינות האיחוד ולקבל ויזת מבקר אוטומטית במרבית מדינות העולם.

שלבי הוצאת דרכון ספרדי

קבלת אזרחות ספרדית  איננה ניתנת כמובן כלאחר יד, ומצריכה מהפונים להוכיח את הקשר שלהם לקהילת יוצאי ספרד באמצעות מסמכים ועדויות, כמו גם לעמוד בכל תנאי הזכאות והקריטריונים שהוגדרו על ידי הממשל הספרדי. הוכחת הקשר נעשית באמצעות מסמכים בהם אילן יוחסין, מחקרי שמות משפחה, תעודות נישואין ועלייה ועוד. כלל המסמכים, יחד עם תעודת לידה ותעודת יושר מתורגמות, יעברו לאישור מהפדרציה היהודית, ורק לאחר מכן יישלחו למשרד הפנים במדריד.  

הוכחת הזיקה הנוכחית למדינה תיעשה על ידי מבחן בקיאות בידיעת השפה וההיסטוריה הספרדית, כך שמעבירי הבקשה צריכים לעבור בהצלחה שני מבחנים במכון "סרוונטס" ללימודי השפה הספרדית ציון של 80 ומעלה. מדובר בתנאי סף להגשת הבקשה לרשויות בספרד. כמו כן, יידרשו הפונים להגיע למדריד לצורך חתימה וראיון מול נוטריון, וכן לקחת חלק בטקס שבועה למלך.  קטינים יעברו תהליך נפרד, שכולל טיסה למדריד של האפוטרופוסים שלהם.  

לאחר קבלת תעודת לידה ספרדית מממשלת ספרד, ניתן יהיה לגשת לשגרירות ספרד בארץ או בעולם לצורך קבלת תעודות זהות ודרכון ספרדי.

פועלים לקיצור ההליך

ההליך להוצאת דרכון ספרדי הוא הליך מורכב, שכרוך בהוצאות כספיות ובדרישות ייחודיות להוכחת קשר היסטורי וזיקה עכשווית. לא פעם, ההליך מצריך פנייה למתורגמנים, עורכי דין וחוקרים שעוסקים באיתור אילנות יוחסין. בפספורטוגו אנו חוסכים ללקוחותינו זמן יקר ומלווים אותם בנבכי הביורוקרטיה, לקראת הנפקת דרכון באופן המהיר והיעיל ביותר. אנחנו מגישים עבורם את הבקשות, בונים תיקים מבוססים, ופועלים בהתאם למכלול הכלים בהתאם לחקיקה העדכנית המאפשרת קבלת דרכון ספרדי. מרגישים שאתם זקוקים לעזרה? נשמח לעמוד לרשותכם.

חשוב לדעת שתוקף החוק הספרדי המזכה את צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל באזרחות ספרדית הינו אוקטובר 2019 (כאשר התוקף המקורי היה אוקטובר 2018). נכון להיום הפסקנו להגיש בקשות לאזרחות ספרדית עבור צאצאי המגורשים. לעומת החוק הספרדי, החוק אותו חוקקה ממשלת פורטוגל ב-2015 המקנה אזרחות פורטוגלית לצאצאי המגורשים עדיין בתוקף, כאשר אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי מקנים את כל הזכויות שדרכון ספרדי מקנה, ומאפשר השגתם בהליך פשוט יותר אשר אינו מצריך ידיעת שפה או טיסה לפורטוגל לצורך הנפקת האזרחות או הדרכון.