אם אתם חיים בתל אביב ומרגישים לקראת כל עשירי בחודש שהחיים יימשכו לנצח במינוס, הכתבה הזו עלולה לגרום לכם להבין עד כמה אתם צודקים. לפי האתר Expatisian, המשווה בין יוקר המחיה בערים שונות בעולם, תל אביב יקרה ב-54 אחוז מליסבון, עיר הבירה של פורטוגל. כאשר מתעמקים בתוצאות, מקבלים תמונה שדורשת התייחסות, או לפחות קצת מרמור. אך יש גם נקודת אור: עם כ-שלושה וחצי מיליון ישראלים שזכאים לדרכון פורטוגלי, ייתכן שמישהו בישראל יתעורר ויעשה משהו בנוגע לפערים העצומים ביוקר המחיה.

אוהבים לאכול? בתל אביב התחביב הזה עולה ביוקר

אתם יושבים במשרד. השעה 12:30, ואתם שוקלים להזמין משהו לאכול. אתם פותחים את האפליקציה האהובה עליכם, חושבים על המנה המועדפת ו… הופס, הגעתם לשישים שקלים בממוצע. בליסבון, לעומת זאת, ארוחת צהריים עסקית תעלה כ-10 יורו. בתל אביב, תילאצו להיפרד מ-15 יורו (50% יותר!) לפי נתוני Expatasian והתל אביבים ביננו יודעים שזה גם יכול להסתכם בהרבה יותר. עכשיו תכפילו את זה בעשרים ימי עבודה בחודש, כפול 12 חודשים, והמספר שיצא לכם ישקף את גודל הפער של יוקר המחיה בין תל אביב לליסבון. אנחנו חששנו לחשב.

גם בתחום הפירות, בו ישראל נחשבה בעבר לזולה יחסית, מתגלים פערים גדולים לעומת ליסבון. תפוחים, למשל, יעלו בתל אביב כ-11 שקלים בממוצע לקילו, בעוד בליסבון יסתפקו ב-1.5 יורו – פער של 96 אחוז. לפי נתוני האתר, בכל המוצרים שנבדקו בתחום המזון, תל אביב הייתה יקרה יותר מליסבון, ללא חריגות. ושימו לב לפער של הסל כולו: כאן יותר יקר ב-71 אחוז.

ליסבון זולה יותר מתל אביב בפער סל של 71%!
ליסבון זולה יותר מתל אביב בפער סל של 71%!

האם ישועת יוקר המחיה תגיע מבית המרקחת?

עזבו לרגע את תחום המזון – בואו נדבר על בתי המרקחת: אולי לפחות בתחום הבריאותי אנחנו נהיה זולים יותר? ובכן, בדיקה מדוקדקת של האתר גילתה שאם אתם מחפשים אנטיביוטיקה או כדורים נגד שיעול, תל אביב זולה יותר. אך בכל שאר עשרות המוצרים, גם כאן אנחנו עדיין יקרים יותר מליסבון: נייר טואלט, למשל, יקר יותר ב-18 אחוז, משחות שיניים ב-63 אחוז, ודיאודורנטים – שימו לב – בתשעים אחוז. נראה שגם התחרותיות בשוק בתי המרקחת שהחלה בשנים האחרונות עם הופעתן של רשתות פארמה חדשות ומוזלות, עדיין ממקמת אותנו כיקרים יותר ב-46 אחוז מליסבון. נכון – בדרך כלל אתם רגילים להשוואות למחירי ברלין, אבל נראה שכמעט מול כל בירה אירופאית, תל אביב מסתמנת כיקרה יותר.

להשכרה: דירת חדר וחצי, לא משופצת, בלי מרפסת, בלי חלון – ויקרה בשבעים אחוז מדירה בליסבון

כל מי שחיפש דירה בתל אביב, יודע שמדובר באתגר לא קטן. עזבו את התורים המתארכים לכל דירה שעומדת להשכרה, שימו לרגע בצד את המתווכים שמחתימים אתכם על מסמכים עוד לפני שנשמתם את האוויר בחדר המדרגות, והניחו לשוק השכירות שאינו מפוקח כמעט בכלל: בואו נדבר על המחירים לעומת האיכות ומה שמקבלים. אין בכוונתנו לעודד אתכם לעזוב את ישראל, להוציא דרכון פורטוגלי על סמך שם המשפחה הספרדי שלכם ולהעתיק את מגוריכם לליסבון – אלא רק להדליק נורת אזהרה לכך שמשהו כאן לא עובד כראוי.

מחירי הנדל"ן האטרקטיביים בליסבון הפכו אותה ליעד מבוקש ביותר עבור משקיעים, ביניהם גם ישראלים רבים שהתאזרחו במדינה לאחרונה ואשר זכאים שם למשכנתא בגובה של עד שמונים אחוז ממחיר הדירה (במונחי ישראל, זהו נתון דמיוני). כך, למשל, שכירות חודשית על דירת שמונים מ"ר בשכונה טובה בתל אביב – למשל, בצפון הישן – תעלה לפי האתר בממוצע 6,408 שקלים, וזאת לעומת 3,668 שקלים בשכונה מקבילה בליסבון. ניכר שגם עבור שוכרים, ליסבון היא לוקיישן טוב בהרבה.

תל אביב. גן עדן לבעלי דירות שלושה חדרים, לא משופצות
תל אביב. גן עדן לבעלי דירות שלושה חדרים, לא משופצות

גם בנוגע לאיכות הדירות, הדברים לא משתפרים. כיוון שבתל אביב כמעט אין פיקוח על מה שאתם מקבלים, גם דירות במצב לא טוב – הופכות להיות דירות מבוקשות. במילים פשוטות: בתל אביב פשוט אין היצע. כך נזילה "כרונית" בצנרת הופכת למצב לגיטימי, קירות ששופצו בימי המנדט הופכים לסטנדרט, והמצאות כמו מכירת הריהוט בדירה לדייר הבא נהיו דבר שבשגרה. לא כך בפורטוגל, שם שוכרי הדירות מוגנים יותר ובעלי הדירות מחויבים לטפל בכל תקלה שמתעוררת בדירה.

לפחות יש לנו תחבורה ציבורית בשבת

תל אביב החלה להתהדר לאחרונה – באיחור קל של חצי מאה – בתחבורה ציבורית בשבת ללא עלות. זהו אכן בונוס שלא תוכלו להשיג בליסבון, ואין להקל בו ראש. אולם ביתר ימות השבוע, שבהם כן תשלמו על תחבורה ציבורית בישראל, רב קו חודשי יעלה 58 אחוז יותר מאשר בליסבון, ונסיעה ממוצעת במונית בתל אביב תעלה 66 שקלים, לעומת 52 שקלים בליסבון. קטנה-קטנה, כך נצבר לו פער שנתי עצום ביוקר המחיה.

בסופו של יום, למרות הפערים ביוקר המחייה, כולנו אוהבים לבלות בתל אביב ולא מתכוונים לוותר עליה כל כך מהר. אך לצד זאת, הפערים הגדולים מדגישים שאזרחות נוספת, יכולה לתת ביטחון בשלבים השונים בחיים: אם אתם או בני משפחותיכם תרצו ללמוד בחו״ל בעלות מסובסדת לתקופה קצרה, לעשות עסקים ברחבי העולם או להשקיע בנדל"ן במדינות אחרות. האפשרות לבחור תהיה בסופו של דבר – בידיים שלכם.

פספורטוגו – הביטחון לקבל דרכון אירופאי
בדקו זכאותכם בחינם לדרכון פורטוגלי בטופס מטה >>