חלק נרחב מהליך הוצאת דרכון פורטוגלי מסתמך על מסמכים שקשורים לשושלת המשפחתית של מגיש הבקשה. מה עושים אם אלה חסרים?

ישראלים רבים הנפיקו בשנים האחרונות דרכונים זרים, כאשר המודעות לנושא הולכת וגוברת מדי שנה. מאז אישרה פורטוגל בשנת 2015 את החוק שמעניק אזרחות פורטוגלית לצאצאי מגורשי ספרד, היא התווספה לרשימת המדינות שפתחו את שעריהן בפני ישראלים. הליך קבלת דרכון פורטוגלי מצריך הוכחת זיקה לפורטוגל וספרד או לקהילות היהודיות בהן לאורך השנים, כאשר קיומן של תעודות שנשמרו במשפחה מסייע מאוד לפונים. הבעיה היא שמשפחות רבות לא שמרו את המסמכים הנחוצים, והמידע שבהם לא מצוי בהישג ידם.  

מקומו של התיעוד המשפחתי בתהליך קבלת הדרכון

אנשים שמעוניינים לבחון את זכאותם לקבלת דרכון פורטוגלי, מתלבטים אילו מסמכים עליהם להציג כדי לזכות באישור הנחוץ מהקהילה היהודית בפורטוגל. האם מספיק שבמשפחה יודעים לדבר לאדינו, או שבהכרח צריך למצוא תעודות לידה של הסבים והסבתות? להוכחת הקשר המשפחתי מקום מרכזי בהליך הוצאת דרכון פורטוגלי.  מגישי בקשות לקהילות היהודיות מתבקשים לצרף עצי משפחה ובהם מידע משפחתי מפורט כגון תאריכי לידה ותאריכי נישואין, שחוזר מספר דורות אחורה. עצי המשפחה המוגשים עוברים בדיקה, ואלה הכוללים מידע חלקי בלבד הם בעלי סיכוי להידחות.

מדובר אמנם בהליך פרוצדורלי אבל הוא עשוי להתנהל אחרת במקרים שונים, בהתאם למידע השמור אצל כל משפחה. ישנן משפחות שאצלן מסמכים נשמרו מדורי דורות, ואחרות שהחליפו שמות משפחה ולכן ההתחקות אחר ההיסטוריה שלהן מצריכה מאמץ. 

מה עושים כשהתיעוד חסר?

משפחות יהודיות רבות נאלצו לאורך ההיסטוריה לנדוד בין מדינות רבות, כך שמצב בו מסמכים חסרים או מידע לא ידוע הוא נפוץ יחסית. במקרים כאלה נכנסים לתמונה מומחי גנאלוגיה וחוקרי שורשים היסטוריים, שהופכים הוצאת דרכון ליוצאי ספרד למטרה אפשרית.

בפספורטוגו אנו מתמחים לא רק בבדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי אלא גם בביצוע מחקרי אימות אילנות יוחסין ששופך אור על השורשים המשפחתיים של לקוחותינו. אנו מסייעים ומלווים את אלה המבקשים להשלים בהצלחה את התהליך, גם אם נדמה כי אין להם אסמכתאות או שאלה אבדו עם השנים.

במצבים בהם חסר מידע על הפונים עצמם, כמו למשל היעדר תעודת לידה אישית של מי שלא נולדו בישראל, אנו פועלים למציאת פתרונות שונים. אם קיימת שגרירות למדינה בה נולד הפונה, ניתן לפנות אליה להנפקת תעודת לידה. במקרה בו אין לה שגרירות, נדאג לפעול מול עורך דין מקומי המתמחה בהנפקת תעודות לידה. בנוסף, אנו משתפים פעולה עם עורכי דין עמיתים בפורטוגל, שעובדים מולנו באופן רציף בהליכי קבלת דרכון פורטוגלי. כך שגם אם אין לכם תיעוד משפחתי מלא, אל דאגה. נשמח להעניק לכם את הפתרונות היעילים ביותר לאיתור כל המידע שנחוץ בתהליך.