יותר מרבע מיליון ישראלים ותיירים צועדים בכל שנה במצעד הגאווה בתל אביב, אך התחושה המוצדקת בקהילה הגאה בישראל היא שנושא זכויות הלהט״ב פשוט נתקע בעשור האחרון ונפל בין הכיסאות. אז נכון, הומוסקסואליות איננה עבירה על החוק כמו אצל שכנותינו במזרח התיכון, אך נקודת ההשוואה שלנו כישראלים איננה אליהן כי אם לעולם המערבי המתקדם. בנושאי ליבה רבים ובסיסיים כמו נישואין חד מיניים, אימוץ, איסור אפליה ופונדקאות, ישראל מפגרת אחרי העולם. האם דרכון פורטוגלי הוא כרטיס הכניסה של חברי הקהילה הגאה לעולם של שיוויון זכויות מלא? הכנו לכם מדריך

בדקו זכאות בחינם לאזרחות פורטוגלית >>

זכויות להט״ב בפורטוגל: זינוק מטאורי בשנים האחרונות

לנו בתור ישראלים זה נשמע כמו תאריך ממש מוקדם בהיסטוריה, אך כבר בשנת 1852 פרדיננד השני מלך פורטוגל התעסק בסוגיית זכויות הלהט״ב והפך את ההומוסקסואליות לחוקית בממלכתו. הצעד שלו אמנם לא החזיק זמן רב, מאחר שבשנת 1886 שוב חלה הרעה בתנאי ההומוסקסואלים ואקטים חד מיניים הוצאו מחוץ לחוק. בשנת 1982, הפך שוב מעמד ההומוסקסואלים בפורטוגל לחוקי ומאז אותה שנה היסטורית נרשמה התקדמות אדירה.

בפורטוגל מובטח לקהילת הלהט״ב שיוויון זכויות מלא שמתבטא בנישואים חד מיניים אשר אושרו ב-2010. אבל זה ממש לא נגמר רק בנישואין. החל משנת 2016 אושרו גם זכויות אימוץ מלאות לאחר דיון ציבורי ער ומעמדם של זוגות להט״ב הושווה לחלוטין לזה של זוגות הטרוסקסואליים. מעבר לכך, החוק הפורטוגלי אוסר על אפליה ישירה או עקיפה על רקע נטייה מינית. בשנת 2013 עודכנה גם ההגדרה לפשעי שנאה והוכללו בתוכה גם מקרים של אלימות על רקע מגדרי.

בישראל לשם השוואה, אין נישואים חד מיניים, אלא רק הכרה בכאלו שנערכו בחו״ל. אימוץ על ידי זוגות חד מיניים איננו חוקי, וזוגות הומוסקסואלים שמבצעים פונדקאות בחו״ל נתקלים לעיתים קרובות בסחבת ברישום הילדים במשרד הפנים הישראלי. בשנים האחרונות, בראש משרד הפנים ישב לרוב נציג של מפלגה חרדית ואלו מטילות באופן מסורתי וטו גורף על כל התקדמות חקיקתית או מנהלית שמוצעת לטובת זוגות חד מיניים (גברים ונשים כאחד).

נישואים חד מיניים, זכויות אימוץ מלאות ואיסור אפליה. פורטוגל
נישואים חד מיניים, זכויות אימוץ מלאות ואיסור אפליה. פורטוגל

סובלנות מרימה כלפי קהילת הטרנסג׳נדרים

עוד סוגיה שחשוב להכיר, היא הסובלנות הקיימת בפורטוגל כלפי טרנסג׳נדרים. לפי החוק הפורטוגלי, אזרחים מעל גיל 18 רשאים לשנות את הזהות המגדרית שלהם ללא התערבות הרשויות, וקטינים מעל גיל 16 רשאים לעשות זאת בהסכמת ההורים, כל עוד לצידם מצויה חוות דעת פסיכולוגית שמראה שההחלטה בוצעה ללא לחץ וברצונו המוחלט של הקטין.

ישי גרבש, אמנית ישראלית טרנסג׳נדרית אשר מציגה את עבודותיה ברחבי העולם, נאלצה להסתובב במשך יותר מעשור עם דרכון ישראלי שפג תוקפו, שכן משרד הפנים לא הכיר בזהות המגדרית החדשה שלה בתור אישה. בעקבות העובדה שבדרכון הבריטי שברשותה כבר היה מצויין המגדר שלה כאישה, סירבה הקונסוליה הבריטית לחדש לה את הדרכון עד שמשרד הפנים הישראלי ישנה את המגדר שלה, אך זה עמד בסירובו. לאחר תלאות רבות שערכו מספר שנים ופנייה של עיתון ״הארץ״, הסכים משרד הפנים בסופו של דבר לשנות את מינה. הסיפור של גרבש הוא אחד מתוך רבים שחווים טרנסג׳נדרים מול הבירוקרטיה הישראלית. בירוקרטיה שמדינות כמו פורטוגל כבר מזמן פטרו את אזרחיהן ממנה.

״צריך לזכור שאזרחות פורטוגלית היא קודם כל אזרחות אירופאית״

ביולי 2018 יצאה הקהילה הגאה בישראל להפגין במטרה למחות על אפליית להט״ב במסגרת חוק הפונדקאות, או בשמו המלא ״חוק הסכמים לנשיאת עוברים״. בעוד זוגות סטרייטים בישראל יכולים ליהנות מהליך פונדקאות, החוק בישראל איננו כולל גברים יחידנים, מה שבסופו של דבר מיתרגם לאפליה כנגד הקהילה הגאה. עבור רבים, המחאה הזו הייתה נקודת שבירה שרק המחישה כמה רחוקה מדינת ישראל משיוויון זכויות מלא לקהילה. במהלך ההפגנות נשמעו קריאות רבות לטובת שיוויון זכויות מלא, נישואים, אימוץ – אך עד כה לא השתפר מצבה החוקי של הקהילה הגאה בישראל.

עו״ד דורון סבאח, אשר עבר תהליך פונדקאות יחד עם בן זוגו, מוסיף:״חשוב לזכור שאזרחות פורטוגלית היא אזרחות אירופאית לכל דבר המאפשרת לחברי הקהילה לחיות בכל מקום באירופה, בין אם ביעדים כמו ברלין, מדריד או לונדון שהפכו לפופולריים מאד בקרב חברי הקהילה״. לטענת  סבאח, ״מספיק שלאחד מבני הזוג יש אזרחות פורטוגלית, ושני בני הזוג יוכלו לחיות ולעבוד בכל אחת ממדינות אירופה, מה שמאפשר דינמיות גדולה למי שהמדיניות של ממשלת ישראל מקשה עליו.״

ליסבון. נחשבת לאחת מהערים עם סצנת הלהט״ב הפעילה ביותר
ליסבון. נחשבת לאחת מהערים עם סצנת הלהט״ב הפעילה ביותר

איך שלא מסתכלים על זה, זכויות הלהט״ב בישראל מצויות בקיפאון עמוק ומדינות האיחוד האירופי ובהן גם פורטוגל, מתקדמות מאיתנו בסוגיות ליבה רבות: נישואין, איסור אפליה, פונדקאות, אימוץ ודיני עבודה. דרכון פורטוגלי מאפשר לזוגות וליחידים לגור ולעבוד בכל מקום באיחוד האירופי וליהנות משוויון זכויות מלא באמת. גם אם אתם לא מתכוונים לעבור מחר לאיחוד האירופי, כרטיס הכניסה הזה לעולם שכולו שיוויון יכול להיות חשוב במיוחד לחברי קהילת הלהט״ב.  עד שיהיה שינוי אמיתי בישראל, נוקאאוט לפורטוגל.