מדי שנה, ב-11 לאוקטובר, מציינים ברחבי העולם את 'יום היציאה מהארון', יום המודעות לקהילה הלהט"בית. זה אמנם יום משמעותי עבור כל להט"ב, אך אין הוא מבשר בהכרח על שינוי עמוק במדינות רבות ברחבי העולם. ברוב מדינות העולם, להט"בים עדיין חיים תחת אפליה מתמדת ובחלקן אף חווים רדיפה ודיכוי.

להטב"ים בישראל

ישראל היא מדינה בעלת היבטים ליברליים רבים, להטב"ים יכולים לחיות בה בשקט יחסי וכמובן שקיימת בה סצנה להט"בית מפותחת ומשגשגת. תמונה זו, אינה משקפת את מצב החקיקה בישראל, אשר נמצא הרחק מאחור בהשוואה לזכויות הלהט"ב באירופה.

בשל העובדה שבישראל אין הפרדה בין דת למדינה, להטבי"ים אינם יכולים להינשא בה כחוק. בנוסף, זוג להט"בי שבחר לחיות את חייו יחד, לא יזכה לאותן הטבות בחוק כזוג הטרוסקסואלי הידוע בציבור.  בעקבות כך, רבים הלהטב"ים הבוחרים לקיים חתונה אזרחית בחו"ל, אך עדיין הזכויות להן יזכו בני הזוג הן זניחות והמדינה מערימה קשיים רבים על בניית הבית הלהט"בי.  על רקע זה, מרבית מזוגות הלהט"ב אשר בוחרים לקשור את עתידם המשותף יחדיו, יבחרו באחת ממדינות אירופה למימוש אהבתם וקיום חתונת החלומות שלהם.

16 מתוך 26 המדינות ברחבי העולם אשר העבירו חוקים המאפשרים נישואים חד מיניים, משתייכות לאיחוד האירופאי. ב-12 מדינות נוספות באירופה קיים מעמד זוגיות אזרחי עבור להט"בים.  נכון להיום, אירופה היא היבשת היחידה שבה הומוסקסואליות היא חוקית בכל המדינות. יחד עם זאת, פורטוגל היא אחת המתקדמות ביניהן בהיבט החקיקה הלהט"בית בכלל וחתונה אזרחית בפורטוגל בפרט.

רוצה לבדוק זכאות בחינם לאזרחות אירופאית? ליצירת קשר >>

חתונה אזרחית בפורטוגל

נישואים חד מיניים בפורטוגל

מצב זכויות הלהט"בים בפורטוגל נכון להיום, טוב מתמיד. מאז תחילת שנות ה-2000, פורטוגל קידמה עשרות חוקים הנועדו להשוות את זכויות הלהט"בים בפורטוגל לשאר אזרחי המדינה. שינוי זה החל בשנת 1982 כאשר בוטל החוק האוסר על משכב זכר, במקביל לשינויים עמוקים שעברו על החברה הפורטוגלית והפיכתה מחברה קתולית ושמרנית לחברה סובלנית וליברלית. סקרים שונים מראים כי מעל ל-70% מתושבי המדינה תומכים בשוויון זכויות מלא עבור להטבי"ם בפורטוגל.

בשנת 2010, אושרו נישואים חד מיניים בפורטוגל ובכך היא הפכה למדינה ה-8 בעולם אשר אישרה נישואים חד מיניים. שנה לאחר מכן, העבירה שורה של חוקים המקלים ומשפרים מאוד את חייהם של טרנסג'נדרים אשר מעוניינים לעבור הליכים שעד אז היו בגדר בלתי אפשריים מבחינתם, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה משפטית. בשנת 2016, אושר החוק אשר מאפשר לזוגות להט"בים אימוץ והורות משותפת תחת שני הצדדים ועתיד הקהילה הלהטב"ית הופך ורוד מיום ליום!

נישואים חד מיניים בפורטוגל

חיי קהילה תוססים וחופשיים

באופן טבעי, ככל שהלכו והתפתחו זכויות הלהט"בים בפורטוגל, כך גם התפתחה לה, במקביל, סצנה תרבותית עשירה. כיום, ליסבון ופורטו נחשבות לערים המובילות בסצנת הגייז העולמית – עם מסיבות ססגוניות, אירועי מצעדים ומגוון בתי עסק ומוסדות גאים.

חברי הקהילה הלהט"בית מסן פרנסיסקו ועד יפן, נוהרים ל-2 ערים אלו כדי להנות מאורח חיים מודרני וליברלי וכמובן כדי לממש את הזכות לנישואים חד מיניים בפורטוגל. גם ישראלים גאים רבים מצטרפים לחגיגת הסובלנות והאהבה, כאשר הם נוסעים לקיים חתונה אזרחית בפורטוגל. יתרה מכך – להט"בים מרחבי העולם שחולמים על חתונה אזרחית בפורטוגל יכולים להגשים את החלום ללא צורך באזרחות אירופאית, אך כדי ליהנות מהזכויות המלאות המוענקות לקהילה בפורטוגל, עליהם לגור בה ולהיות חלק מהאיחוד האירופאי.

חתונה אזרחית

נכון להיום, פורטוגל מובילה את מצעד הגאווה הלכה למעשה בשורה של זכויות מרחיקות לכת, בחקיקה שוויונית ומדיניות הקבלה והפתיחות שלה משמשת דוגמא ומופת אפילו בין מדינות מערב אירופה עצמן, בכל הקשור לזכויות להט"בים באירופה.

פורטוגל היא אחת המדינות הבודדות בעולם אשר חוקקה חוק איסור אפליה על רקע נטייה מינית. אפליה כזו עלולה להביא להרשעה פלילית כלפי כל מי שנוהג בחברים מהקהילה הלהטב"ית באופן מפלה – בעבודה, בהזדמנויות העסקה שונות, במתן שירותים וכיוצא בזאת.

אין ספק שתל אביב מרימה, אבל פורטוגל עושה את העבודה!

אם אתם חושבים שמסיבות זה נחמד אבל זכויות הן הסיבה האמיתית לחגוג, פורטוגל מחכה לכם בזרועות פתוחות. אינכם חייבים לחיות שם לנצח – תוכלו להתחתן נישואים חד מיניים בפורטוגל, להנות מאפשרויות האימוץ הנרחבות ולחזור לחיק משפחתכם המורחבת בישראל כמשפחה לכל דבר ועניין.

אנו בפספורטוגו נלווה אתכם יד ביד לדרכון פורטוגלי ולעתיד הוורוד שאתם מדמיינים לכם\ן – חתונה, נישואים ומשפחה.

פספורטוגו – זה לא רק דרכון, זו הזכות לאהוב