מה אומר החוק הפורטוגלי על מתן דרכון לבני זוג, בעלי אזרחות נוספת או מי שברשותם מסמכים חלקיים בלבד? מומחי פספורטוגו מסבירים על בעיות חריגות ומקרים מורכבים

מדינת ישראל מתירה לאזרחיה להחזיק באזרחות כפולה, שהיא בעלת לא מעט יתרונות. בשנת 2015 הצטרפה פורטוגל לרשימת המדינות שפתחו את שעריהן בפני ישראלים, עם חקיקת החוק שמאפשר קבלת אזרחות פורטוגלית ליהודי ספרד שהם צאצאי המגורשים. צעד זה מאפשר לישראלים רבים להגיש בקשה לדרכון פורטוגלי, וליהנות ממגוון יתרונות השמורים לבעלי דרכון אירופאי –  לימודים ללא עלות, הזכות לעבוד בחו"ל, וכמובן גם היכולת להשתקע בפורטוגל או בכל מדינה אירופאית אחרת שהיא חלק מהאיחוד.

זכויות בני זוג, מסמכים חסרים וטיפול במקרים חריגים

הוצאת דרכון פורטוגלי מצריכה יותר מאשר מילוי טפסים בלשון בהירה. הזכאות לדרכון פורטוגלי נשענת על תיעוד והוכחת זיקה משפחתית למגורשי ספרד או פורטוגל, כך שחלק מהותי מהתהליך כולל איסוף חומרים ותעודות ולעתים גם בדיקת אילן היוחסין המשפחתי.

שאלות שמעסיקות ישראלים רבים שמתחילים בהוצאת דרכון פורטוגלי, קשורות לעתים למאפיינים ייחודיים של הפונים ובני משפחותיהם. ההליך הפורטוגלי, על אף היותו ידידותי בהשוואה להליכי מדינות אחרות, עשוי להיראות במקרים כאלה כמו מבוך ביורוקרטי בשפה זרה. בסעיפים הבאים נציג כמה מהמקרים הנפוצים עמם מתמודדים הניגשים לתהליך, לצד תשובות הנוגעות לטיפול בהם.

קשיים בהוכחת שורשים משפחתיים

בהתאם לחקיקה מ-2015, הוצאת דרכון פורטוגלי יכולה להתאים גם לישראלים ששורשיהם המשפחתיים הספרדיים או הפורטוגליים אינם ברורים מאליהם. אם אין בידיכם את כל המסמכים הנחוצים לצורך הוכחת הזיקה המשפחתית שלכם, תוכלו לפנות למומחים שיבצעו עבורכם מחקר אילנות יוחסין מפורט. בפספורטוגו אנחנו נעזרים בשירותי גנאלוגים שמומחים לעצי משפחה, לצד יצירת קשר עם הקהילה היהודית המקומית. כך באפשרותנו ליצור תיק מנומק אפילו עבור משפחות שעלו ארצה לפני דור או שניים (ואפילו יותר), כל עוד מדובר בנצר משפחתי למי שנאלץ בעבר לעזוב את פורטוגל מכורח הנסיבות.

זכויות בני זוג

זכאות לאזרחות פורטוגלית אינה עוברת בין בני זוג. עם זאת, בן או בת הזוג של מי שקיבלו אזרחות, יקבלו אישור שהייה ועבודה באירופה. לאחר מספר שנות מגורים באירופה, הם יוכלו להגיש בקשה לאזרחות מתוקף מגוריהם.

זכויותיו של אדם מאומץ

מי שאומץ כחוק בהיותו קטין עד גיל 18, ושהוריו המאמצים זכאים לאזרחות, יוכל להגיש את בקשתו לאזרחות פורטוגלית על סמך זו של הוריו.

אדם ללא דרכון ישראלי

אם אין ברשותכם דרכון כלל או שהדרכון פג תוקף, יהיה עליכם להנפיק דרכון חדש או לחדש את תוקפו של הדרכון הישן. לאחר מכן, תוכלו להתחיל בתהליך קבלת דרכון פורטוגלי ללא עיכובים.

אזרח ישראלי שברשותו אזרחות נוספת שאינה אירופאית

ברוב המדינות אין הגבלה על כמות האזרחויות של אזרחיהן. עם זאת, יש לבדוק באופן פרטני מול החוקים באותן המדינות, שלא קיימת הגבלה על אזרחויות נוספות. מגבלה כזו אינה חלה על אזרחי ארצות הברית וקנדה, למשל.

מקרים חריגים בתהליך הוצאת דרכון פורטוגלי מצריכים את מגישי הבקשה לפנות לגורמים שונים, החל ממתורגמנים ועד למשפטנים וקונסוליות. אם נתקלתם בבעיה שמציבה בפניכם קושי בתהליך, זו לא סיבה לוותר על זכאותכם. בפספורטוגו אנו מתמחים בהגשת בקשות לאזרחות פורטוגלית גם במקרים מורכבים ומאתגרים, ומספקים מעטפת מקצועית בכל תחום תחת קורת גג אחת. הבקשות לאזרחות פורטוגלית מוגשות על בסיס ידע משפטי ושיתוף פעולה עם עורכי דין שיושבים בפורטוגל, תוך לווי נוטריונים, מתרגמים, עורכי דין ישראלים ומומחים במציאות רישומים הסטורים ואילנות יוחסין. אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, ונשמח לסייע.