איך הוביל הרצון של הקהילה היהודית בפורטוגל לתקן עוול היסטורי מהמאה ה-15, למצב שמאפשר מתן אזרחות פורטוגלית ליוצאי עיראק?

אזרחות אירופאית הפכה בשנים האחרונות למשאת נפשם של תושבי מדינות רבות. מאחר שהבעלות על דרכון אירופאי מעניקה פתח למגוון אפשרויות בהיבטי מגורים, השקעה בנדל"ן, עבודה ולימודים, קל להבין מדוע היא קורצת לבני כל גיל. בעולם של היום אף פעם אי אפשר ליהנות מעודף תעודות ביטוח, כך שכל אחד יכול למצוא שקט נפשי בידיעה שתמיד יהיו לו אופציות נוספות. מאחר שפורטוגל היא אחת מהחברות באיחוד האירופי, גם דרכון פורטוגלי הוא למעשה דרכון אירופאי לכל דבר, וישראלים שזכאים לקבל אזרחות פורטוגלית פועלים כדי לממש את זכאותם וליהנות מיתרונותיו.

מאז החליטו ממשלות ספרד ופורטוגל לשמוע לקולה של הקהילה היהודית המקומית ולפעול לתיקון העוול שנגרם למגורשי שתי המדינות במאה ה-15, פוטנציאל הזכאים להוציא דרכון פורטוגלי גדל משמעותית.עם זאת, חשוב לדעת שהנתון הזה רלוונטי לא רק למי שמשפחתו עלתה לישראל מספרד או מפורטוגל. מאגר הזכאים להוצאת דרכון פורטוגלי כולל גם יהודים ממדינות אחרות, כך שבפועל ניתן להוציא גם אזרחות פורטוגלית ליוצאי עיראק. איך זה קרה?

סיפור הנדידה מפורטוגל לעיראק

יהודים התיישבו באזור שהפך מאוחר יותר למדינה עיראק עוד במאה השישית לפני הספירה, מה שהופך את קהילת יהודי עיראק לקהילה עתיקה במיוחד בעלת שורשים עמוקים. היהודים המשיכו להגיע לעיראק בשל רדיפות ומסעות גירוש ממדינות אחרות, והקהילה הזו הלכה וגדלה לאורך השנים. גירוש יהדות ספרד מהמאה ה-15 הוא אחת מהדוגמאות לתהליך שכזה. לאחר שהיהודים גורשו מספרד רבים מהם עברו לפורטוגל שהייתה סמוכה אליה, מבלי לדעת שכעבור מספר שנים יגורשו גם ממנה.

הגירוש הכפול הוביל למסעות נדודים של רבים מהמגורשים, שהתרחקו והתיישבו במגוון יעדים ברחבי העולם. אחת מהמדינות הללו הייתה עיראק של ימינו, כך שצאצאיהן של משפחות עיראקיות רבות שעלו לישראל הם למעשה צאצאי המגורשים מספרד ומפורטוגל. המשמעות של החלטת ספרד ופורטוגל אם כך, מאפשרת מתן אזרחות פורטוגלית ליוצאי עיראק שיצליחו לבסס את זיקתם למשפחות המגורשות.

האם יוצאי עיראק זכאים גם לדרכון ספרדי?

מאחר שרבים ממגורשי פורטוגל הם כאמור מי שגורשו תחילתה מספרד, התשובה היא חיובית. עם זאת, חשוב לדעת שההליך לקבלת אזרחות אירופאית משתנה בין מדינות, כך שלמרות ששני הדרכונים מעניקים את אותם היתרונות – קבלת אזרחות פורטוגלית לא דומה לקבלת אזרחות ספרדית. למעשה, ההליך הפורטוגלי קל משמעותית מאשר הספרדי מאחר שהוא אינו מצריך ידיעת שפה, עמידה במבחנים או טיסה לחו"ל. תוכלו לבצע אותו מהארץ וליהנות מאותן התוצאות. בנוסף, ההליך הספרדי מוגבל בזמן מפני שחוק האזרחות (השבות) עומד לפוג באוקטובר2019. ההליך הפורטוגלי לעומתו, אינו מוגבל בזמן.

ממה מורכבהליך מתן אזרחות פורטוגלית ליוצאי עיראק?

ההליך לקבלת אזרחות פורטוגלית ליוצאי עיראק זהה לזה שצריכים לעבור יתר הפונים לקבלת אזרחות פורטוגלית ומחולק למספר שלבים. תחילה יהיה עליכם לאסוף מסמכים רלוונטיים ולהרכיב תיק מבוסס שיוכל להעיד על קשר דם ביניכם לבין הקהילה היהודית בפורטוגל בשנים הרלוונטיות. החומרים הללו יועברו לאישורה של הקהילה היהודית בפורטוגל, ולאחר האימות שלה תצטרכו לאגד מסמכים רלוונטיים נוספים, לתרגם את כלל המסמכים לפורטוגלית, להחתים אותם בחתימת אפוסטיל ולשלוח אל המשרד המשפטי בפורטוגל. לבסוף, תיקראו לגשת אל שגרירות פורטוגל כאן בישראל על מנת לקבל תעודת לידה פורטוגלית ומסמך שמאשר את זכאותכם לאזרחות.

האם ניתן לעבור את התהליך באופן עצמאי?

כן, אך מדובר בהחלטה שנושאת עמה סיכונים. מאחר שאישור הזכאות לאזרחות מבוסס על איסוף מסמכים ועבודת שורשים מקיפה, אתם צפויים להיקלע לתהליך ממושך ומסתכנים בדחיית הבקשה. מדובר בסיכון שרלוונטי לכל מגיש בקשה לאזרחות זרה, אך במקרה של יוצאי עיראק שסיפורם המשפחתי מבוסס על נדודים רבים, הדגש על עבודת תחקיר מקיפה הוא משמעותי יותר. בפספורטוגו אנו מתמחים בליווי לקוחות לקבל אזרחות פורטוגלית גם במקרים מורכבים במיוחד, ונמצאים בקשר שוטף עם הקהילה היהודית בפורטוגל ועם משרדי עו"ד פורטוגליים שמתמחים בפסיקה העדכנית. אם אתם מעוניינים לבחון את זכאותכם ולעבור את תהליך המימוש מבלי לבזבז זמן יקר, נשמח לסייע לכם מהרגע הראשון ועד לאישור בקשתכם בפועל.