האם נחוץ שם משפחה ספרדי ועד כמה התהליך קשה?

כל האמת מאחורי המיתוסים על קבלת אזרחות פורטוגלית

בשנים האחרונות ובעקבות אימוץ תיקון החוקה על ידי ממשלת פורטוגל, הפכה המדינה לגורם משמעותי בשיח של לא מעט ישראלים. מאחר שאזרחות פורטוגלית מאפשרת גם קבלת דרכון אירופאי, היא משמשת פתרון נהדר עבור אלה השוקלים ללמוד באירופה, לרכוש נכסים בחו"ל או לעבוד כחוק מעבר לים.

מטבע הדברים, תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית מלווה בשאלות רבות, לצד מיתוסים נפוצים שהגיע הזמן להפריך. אז האם ידיעת השפה היא תנאי וכיצד להיות מוכנים לתהליך? המומחים של פספורטוגו יעשו לכם סדר.  

האם יש צורך לטוס לפורטוגל כחלק מהתהליך?

לא. להבדיל מהליכים בחלק מהמדינות האחרות, כמו למשל ספרד, הפקת אזרחות פורטוגלית לא מחייבת אתכם למהר ולהזמין כרטיס טיסה לפורטוגל. אתם גם לא חייבים לרוץ לשגרירות ולמעשה, אין בכך הרבה תועלת. אזרחות פורטוגלית וקבלת דרכון פורטוגלי מצריכים הכנת תיק מסמכים ואישורו בתהליך מוסדר מול הגורמים הרלוונטיים.

האם מי ששם משפחתו אינו מופיע בהצעת החוק הפורטוגלית לא יוכל לקבל דרכון?

לא. הצעת החוק שפורסמה כללה אמנם רשימת שמות משפחה יהודיים-ספרדיים, אך לא מדובר בביסוס היחיד להגשת בקשה לדרכון פורטוגלי. בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי כוללת הוכחת זיקה משפחתית לפורטוגל, תהליך שזהה גם עבור מי ששם משפחתו מופיע ברשימה וגם עבור מי ששמו נעדר ממנה.

האם רק מי שדובר פורטוגזית יכול להגיש בקשה?

לא. בהליך הפורטוגלי הנדרש עבור קבלת אזרחות פורטוגלית אין שום צורך בידיעת השפה או במעבר מבחני שפה.

האם מדובר בתהליך ממושך? 

כאשר מתנהלים בצורה הנכונה, תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית פחות מורכב ממה שרבים חושבים ועומד על זמן משוער של כ-18 חודשים. הוא כולל הגשת מסמכים לאישור הקהילה היהודית בפורטוגל, העברתם למשרד הפנים בפורטוגל, קבלת תעודת לידה ואישור לאזרחות, ולאחר מכן הוצאת דרכון פורטוגלי.

הוא עשוי להתארך משום שרבים מתקשים באיתור המסמכים הרלוונטיים, התקשרות עם הגורמים הנחוצים והכנת עצים גנאלוגיים (אילן יוחסין) לצורך הוכחת הזיקה המשפחתית. אם גם אתם נתקלים בקושי באחד מהשלבים בדרך לקבלת אזרחות פורטוגלית, המומחים של פספורטוגו ישמחו לסייע לכם. תהליך הוצאת דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד ופורטוגל במשרדנו כולל פגישה עם כל לקוח, איסוף מסמכים להכנת תיק מקיף, ביסוס ברישומי הקהילה והעברת התיק לעיון קהילת פורטוגל. בנוסף, השירות כולל הגשת בקשה לתעודת לידה פורטוגלית, בצינורות המקובלים ותוך עבודה משותפת עם עורכי דין פורטוגליים מקומיים.

האם הרשויות מערימות קשיים על הפונים?

להיפך. העבודה היא משותפת, והרשויות המקומיות מעודדות הנפקת דרכונים ליהודים ונרתמות לתהליך.

האם אדם שלא נולד בישראל ואין בידיו תעודת לידה, לא יוכל לעבור את התהליך?

לא בהכרח. פספורטוגו מתמחה במקרים כאלה, ותוכל לסייע גם ללקוחות שאין בידיהם תעודת לידה ממדינת המקור. במקרה מהסוג שהוזכר ישנן מספר אפשרויות בהן הנפקת תעודת לידה משגרירות המדינה בה נולד, או סיוע בשירות מול עורך דין מקומי במדינת הלידה. 

האם יש צורך לעבור את התהליך שוב לאחר אישורו?

>קיבלתם אזרחות פורטוגלית? מזל טוב! האזרחות תקפה לכל החיים. את הדרכון יש לחדש כל 5 שנים בשגרירות בתל אביב.