עדכון חוק הלאום שאושר לאחרונה בפורטוגל, מעניק לאזרחי המדינה את האפשרות לזכות את בני משפחותיהם בדרכון מקומי ללא קשר למוצאם. אתם כבר מחזיקים בדרכון פורטוגלי או בתהליך לקבלו? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת 

ישראלים רבים השכילו בשנים האחרונות לממש את זכאותכם לאזרחות פורטוגלית, בעקבות שינוי בחוק הלאום הפורטוגלי. על פי סעיף 24 א', אשר עבר בממשלת פורטוגל בשנת 2013 ויצא לפועל בשנת 2015 – יהודים מכל העולם אשר ביכולתם להוכיח שהם צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל, זכאים להשיב את אזרחותם הפורטוגלית ולקבל דרכון פורטוגלי. חוק זה, שמטרתו העליונה היא לתקן עוולה היסטורית שנעשתה ליהודים, הוביל לכך שכמעט 3.5 מיליון ישראלים זכאים למעשה לדרכון פורטוגלי. זאת בהנחה שיש לדורשים את הדרך להוכיח זיקה ליהדות ספרד ופורטוגל באמצעות המסמכים המתאימים.

בעזרת ליווי מקצועי ואמין, רבים מצליחים לממש את זכאותם ולהוציא דרכון פורטוגלי, מבלי שיצטרכו לעבור מבחנים מאתגרים ולעיתים אפילו מבלי לצאת מהארץ. אך מה קורה כאשר מדובר במשפחות בהן רק אחת או אחד מבני הזוג עומדים בקריטריונים לקבלת האזרחות המיוחלת? ומה בנוגע לילדיהם של אותם זכאים לאזרחות פורטוגלית – האם גם הם זכאים רק מתוקף הקרבה המשפחתית? כאן נכנס לתמונה שינוי חוק הלאום הפורטוגלי שעבר לאחרונה את אישורו של נשיא פורטוגל.

עד לפני מספר שבועות, חוק הלאום הפורטוגלי קבע כי בני ובנות זוג של אזרחים פורטוגלים ימצאו זכאים לאזרחות, זאת במידה ויעמדו במספר קריטריונים, ביניהם: 3 שנות נישואים (או זוגיות ידועה בציבור), הוכחת קשר לפורטוגל הבא לידי ביטוי בידיעת השפה הפורטוגזית, או מגורים בפורטוגל וילד משותף. במרוצת השנים, קמו התנגדויות רבות לסעיף זה בחוק, בטענה שהוא יוצר אפליה כלפי מי שאינם יכולים או מעוניינים להביא ילדים לעולם, ביניהם זוגות להט"בים רבים. עיקר המאבק קרא לעשיית צדק בטענה שאין זה ייתכן שילדים משותפים יהוו תנאי בסיס לקבלת אזרחות.

שינוי החוק הוא צעד נוסף לקידום הקהילה הגאה בפורטוגל

אחרי מאבק מתמשך, אישר לאחרונה נשיא פורטוגל תיקון לחוק, אשר מנסח מחדש את הקריטריונים לאזרחות באופן שיווני יותר. בעקבות התיקון, שונו התנאים לקבלת האזרחות, וכעת על הזוגות להוכיח 6 שנות נישואים (או זוגיות ידועה בציבור), בעוד ילדים משותפים אינם מהווים קריטריון סף לקבלת האזרחות הפורטוגלית. בנוסף, נקבע בתיקון החוק, כי ילדים קטינים של אזרחים פורטוגלים יהיו זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית עד גיל 17, גם במקרים  בהם רק אחד מההורים הוא אזרח המדינה.

פורטוגל היא מדינה ידידותית מאד לקהילה הגאה, היא מאפשרת נישואים חד מיניים, תומכת בהליכי פונדקאות לזוגות גאים, ומדורגת בין המדינות המובילות בעולם בכל הנוגע לשיווין זכויות להט"ב. שינוי חוק הלאום, בדומה לחוקים רבים ששונו או התווספו בשנים האחרונות בפורטוגל, מטיב עם הקהילה הגאה, אשר רבים מתוכה בוחרים שלא להביא ילדים לעולם. עם אישור השינוי בחוק, זוגות להט"בים ללא ילדים משותפים, יכולים כעת לממש את זכותם ולאזרח את בני או בנות הזוג שלהם, ובכך ליהנות כמשפחה מהיתרונות של אזרחות פורטוגלית.

עו"ד מוטי כהן, יו"ר ובעלים של חברת פספורטוגו, מברך על המהלך: "הפורטוגלים שוב מוכיחים כי הם פועלים מתוך שאיפה לצדק ותיקון עוולות. תיקון סעיף זה בחוק הלאום, הוא צעד חשוב ומשמעותי שעושה חסד עם משפחות רבות. עבור ישראלים רבים, משמעות הדבר היא שהיקף הזכאים לאזרחות פורטוגלית גדל באופן משמעותי מתוקף חוק איחוד משפחות".

עו"ד מוטי כהן, יו"ר ובעלים פספורטוגו
עו"ד מוטי כהן, יו"ר ובעלים פספורטוגו

גם בני זוג וצאצאים זכאים לדרכון ללא קשר למוצא

אין זה סוד שלאזרחות  פורטוגלית יתרונות רבים, היא מאפשרת מגורים ועבודה בכל מדינות האיחוד האירופי, לימודים מסובסדים במוסדות אקדמיים רבים באירופה, פטור מצורך בוויזה למדינות רבות (ארה"ב, אוסטרליה ועוד), הטבות ברכישת נדל"ן ביבשת ועוד. לאור זאת, אלפי ישראלים כבר מימשו את זכאותם לקבלת האזרחות הפורטוגלית, ואלפים נוספים נמצאים בימים אלו בשלבי התהליך לקבלת האזרחות. משמעות תיקון החוק הפורטוגלי, מגדילה לאין שיעור את אוכלוסיית הזכאים לדרכון פורטוגלי, גם ללא קשר למוצא.

טרם תיקון חוק הלאום, מבקשי אזרחות פורטוגלית יכלו לעשות זאת באמצעות סעיף 24 א' בחוק הלאום הפורטוגלי, והיה עליהם להוכיח שהם צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל. בנוסף נדרש מהמבקשים על סמך סעיף זה, לעמוד בשלושה קריטריונים: על המבקש להיות יהודי, מעל גיל 18 וללא עבר פלילי. כעת, משנכנס לתוקפו תיקון החוק, יכול כל אדם בעל אזרחות פורטוגלית, להגיש בקשה עבור כל ילדיו שלא עברו את גיל 17, וכן עבור בן או בת זוגתו בתום 6 שנות נישואים או זוגיות ידועה בציבור.

בדומה להליך הראשוני של קבלת האזרחות הפורטוגלית עבור מי שעומדים בקריטריונים של חוק הלאום, כדי לאזרח בני משפחה ללא קשר למוצאם, נדרשת היכרות מעמיקה עם הרשויות המקומיות וחוקי ההגירה הפורטוגליים. כיוון שתיקון החוק הנוגע לבני זוג ולצאצאים, הינו צעד טרי שאחוזי ההצלחה של מקבלי האזרחות הפורטוגלית דרכו אינם וודאיים; מומלץ להיעזר בחברה המתמחה בנושא. המומחים של פספורטוגו, ישמחו לסייע לכם ולבני משפחותיכם לממש את מלוא זכויותיכם ולהוביל אתכם במקצועיות עד לרגע קבלת האזרחות הנכספת.

להבטיח את עתידם של כל בני המשפחה עם דרכון אירופאי
להבטיח את עתידם של כל בני המשפחה עם דרכון אירופאי

הבטיחו את עתיד ילדיכם עם דרכון אירופאי

תיקון החוק הוא בשורה משמחת עבור משפחות רבות שהחיים באירופה קורצים להן. יוסי גיל, יזם ומומחה לפיתוח וגידול קנאביס רפואי, נמצא בשנים האחרונות על קו ישראל – פורטוגל, שם הוא מייעץ לחברות פארמה בתחום. גיל, שמחזיק בדרכון פורטוגלי הוא נשוי ואב לשני ילדים קטנים, מעיד כי הוא מתקשה לשלב בין קריירה לחיי משפחה, וחולם על היום בו יוכל לעבור עם משפחתו לפורטוגל. "לפני הקורונה החיים על קו ישראל – אירופה אולי היו נראים נוצצים מהצד, אבל כאיש משפחה, מגיע רגע בו אתה מתחיל לשאול את עצמך האם זה שווה את זה? מכיוון שכל נסיעה שלי לפורטוגל נמשכת בין שבועיים לחודש ימים בכל פעם, יצא לי להפסיד לא מעט רגעים חשובים בחיי הילדים שלי".

עבור משפחת גיל, המחשבה על רילוקיישן משפחתי לאירופה עמדה לא פעם על הפרק, אך משום שאשתו וילדיו לא היו זכאים לדרכון אירופאי, הרעיון נותר בגדר פנטזיה. "זוגתי שתחיה היא גם אמא וגם אשת פרסום מדהימה. המחשבה שהיא תהפוך למובטלת במדינה רחוקה, רק כי אין לה אזרחות, לא נתנה לנו להוציא לפועל את החלום לעבור לאירופה. עכשיו עם שינוי החוק הפורטוגלי, דברים נראים לנו הרבה יותר אפשריים וכבר התחלנו בתהליך בתקווה להוציא לה ולילדים דרכונים מקומיים. זוגתי כבר התחילה לברר על בתי ספר בינלאומיים לילדים ועל לימודי תואר שני בתקשורת, דבר שהיא תמיד רצתה לעשות. אין לי ספק שברגע שכולם יקבלו אזרחות פורטוגלית, נטוס לנסות את מזלנו מעבר לים, גם אם זה יהיה לתקופה קצרה".

אך לא רק משפחות עם ילדים יכולות ליהנות משינוי החוק החדש, משיחות שניהלנו עם מספר זוגות חד מיניים בארץ, הבנו שמדובר בצעד משמעותי עבור מי שמייחלים ליהנות משוויון זכויות מלא. הנה מה שסיפר לנו עידן טורג'מן: "כבר כמעט עשור שדני בן זוגי ואני מנהלים זוגיות יציבה וחיים יחד בתל אביב. מעולם לא הרגשנו מקופחים, עד שבשנתיים האחרונות התחלנו להרגיש שאנחנו בשלים לילד, ושם הבנו לראשונה את ההשלכות של להיות זוג גאה במדינת ישראל. חוק הפונדקאות בארץ נתקל פעם אחר פעם בהתנגדויות, ומותיר את הזכות להבאת ילדים לעולם רק לזוגות הטרוסקסואליים או לזוגות הומואים עשירים במיוחד. לשמחתי הייתה לי אינטואיציה טובה והייתי מהישראלים הראשונים שהוציאו דרכון פורטוגלי. עכשיו עם שינוי החוק והידיעה שגם דני יוכל לקבל אזרחות פורטוגלית דרכי, אנחנו מתחילים לתכנן את המעבר שלנו לפורטוגל. בשבילנו זה יהיה שינוי מרענן שגם יכירו בנישואים שלנו וגם נוכל להתחיל לקדם את חלום הפונדקאות ולהביא לעולם עוד אזרח ישראלי-פורטוגלי קטן".