יהדות ספרד המפוארת ניבטת אלינו מכל פינה בישראל. במאכלים, בתפילות, במנהגים ואף במראה. ממרוקו, טוניס מצרים או טורקיה – רבים מאיתנו הינם בסופו של דבר צאצאי האי האיברי שעד לפני גירוש ספרד נהנו ממנעמי החיים ב"תור הזהב". מהו אותו "תור הזהב" שרבים מתרפקים עליו? כיצד הוא הגיע לסיומו והפרט החשוב מכל, כיצד היסטוריה זו עשויה להשפיע על עתידכם? בכתבה הבאה:

גירוש יהודי ספרד

העם היהודי ידע תלאות ונדודים ועל כן גירוש הוא לא דבר זר לנו. למעשה מאז ימי בית שני אנו נעים ונדים ברחבי אירופה ואסיה. חווינו גירושים באירופה מאנגליה ב – 1290 ומצרפת (פעמיים 1306 ו – 1396 ). בימי המגיפה הגדולה, מגפת הדבר, גורשו יהודים ממקומות רבים ובמיוחד מחלקים שונים של איטליה וגרמניה, אך מדוע גירוש יהודי ספרד נחרט בזיכרון הקולקטיבי של עמנו? ראשית, מכיוון שבמדינות אחרות, זמן הגירוש היה קצר ושנים ספורות לאחר מכן חזרו היהודים להתיישב במקומות מהם גורשו ושנית, שנית, המספרים אינם דומים – לעומת כמה אלפים במדינות הנזכרות למעלה, מחצי האי האיברי גורשו 300 אלף יהודים. מספר שהשפיע עמוקות על הקהילה היהודית וגם על כל האי האיברי – כיוון שרבים מיהודי ספרד היו בעמדות מפתח שלטוניות- עלית אינטלקטואלית שבאבחה אחת נעלמה ואיננה.

שורשי גירוש ספרד נעוצים ושזורים בתולדות האי האיברי שנשלט מאות ואלפים בשנים על ידי מעצמות זרות והיה מחולק למדינות קטנות ויריבות. בשנת 732 לספירה החל הכיבוש המורי – בני ערב הגיעו מצפון אפריקה וכובשים את ממלכות האי האיברי. תחת הנהגתם היהודים זכו למעמד שוויוני מבחינה משפטית, יכלו לרכוש השכלה גבוהה, היו בעלי מעמד כלכלי איתן ויכלו לקיים את דתם באין מפריע. תקופה זו ידועה בשם "תור הזהב של ספרד" בה יהדות ספרד הוציאה תחת ידיה אישים גדולים באומנות, בשירה, בפילוסופיה ובמדע.
נלהבים.

הרובע היהודי בטולדו - המרכז של "תור הזהב"
הרובע היהודי בטולדו – מרכז של "תור הזהב"

מבני בית למגורשים

החל מהמאה ה- 12 חזרו הממלכות הנוצריות לתבוע את זכותן על האי האיברי והיהודים עמדו בתווך בין השלטון המוסלמי לבין השליטים הנוצרים. אלו האחרונים תפסו את היהודים הן כמשתפי פעולה עם האויב והן כמפיצי כפירה. תהליך זה של כיבוש ומיגור אמונות זרות לנצרות הידוע בשם "הרקוניקסיטה", הגיע לשיאו בשנת 1492 בשנה זו החליטו וחתמו המלך פרדיננד השני מלך אראגון ואשתו המלכה איזבלה הראשונה מקסטיליה, על צו הקורא לגירושם של יהודים מספרד. הצו בראשיתו התייחס לכל כופר – דהיינו לא נוצרי ומטרתו הייתה בראש ובראשונה ליצור אוכלוסייה נוצרית מאוחדת ועל כן דרש מהיהודים להתנצר, או לעזוב את המדינה בתוך מספר חודשים בודדים.

בשל קרבתה ואופייה הדומה ברחו יהודים בתחילה לפורטוגל השכנה שם נהנו מהגנת המלך, אך גם הפוגה זו הייתה קצרת מועד כאשר המלך התחתן עם ביתם של המלכים הקתולים – פרדיננד ואיזבלה ובהסכם הנישואים נאלץ אף הוא להוציא צו גירוש. וכך, יהודים רבים בחרו להתנצר ולו למראית עין (לכן מעריכים כיום כי כ- 20% מאוכלוסיית האי האיברי הינה בעלת שורשים יהודיים), אך מרבית היהודים ברחו בעיקר למדינות שהיו חלק מהאימפריה העות'אמנית, לצפון אפריקה ולמערב ומרכז אירופה.

האוכלוסייה היהודית בספרד ופורטוגל מעולם לא התאוששה לאחר גירוש ספרד ועד המאה ה- 19 לא הייתה אוכלוסייה משמעותית יהודית באי האיברי ו"תור הזהב" היה זיכרון רחוק שנשמר רק בתודעת יהדות ספרד.

בשנת 1869 בוטל צו גירוש ספרד והשבת היהודים לאי האיברי התאפשרה מבחינה חוקית, אך רק בשנת 2014 הציגו ממשלות ספרד ופורטוגל הצעות חוק המאפשרות לצאצאיהם של המגורשים לקבל אזרחות ספרדית או פורטוגלית וזאת מבלי לוותר על האזרחות בארצות הולדתם.

ארמון האלהמברה המפורסם בגרנדה – שם נחתם גורל הקהילה היהודית בספרד
ארמון האלהמברה המפורסם בגרנדה – שם נחתם גורל הקהילה היהודית בספרד

מגירוש לזכאות – מהם התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית:

הרצון לתיקון העוול ההיסטורי שנעשה ליהדות ספרד ופורטוגל היווה את  הבסיס להצעת החוק החוק הפורטוגלי ע"י ממשלת פורטוגל, המקנה זכאות לאזרחות פורטוגלית עבור צאצאי חצי האי האיברי הכולל את ספרד ואת פורטוגל. לאחר מכן ב- 2015 הצטרפה לחוק גם ממשלת ספרד אך חלון ההזדמנויות לאזרחות הספרדית נסגר באוקטובר 2019. התהליך הפורטוגלי עודנו בעיצומו ועל מנת לקבל את הדרכון נדרש המבקש להוכיח את זכאותו כדלקמן:

  • המבקשים יידרשו להציג הוכחות ומסמכים להיותם צאצאים ליהדות פורטוגל וספרד, ובעלי זיקה למסורות יהודי חצי האי האיברי.
  • הזיקה מוכחת על ידי שם המשפחה של המבקשים, ארץ המוצא, הגניאולוגיה וידיעת שפת הלדינו.
  • המסמכים העיקריים הנדרשים הם: תעודת לידה, מסמך מהקהילה היהודית המאשר זיקה ליהדות פורטוגל, תעודת יושר.

חשוב לדעת כי החוק הפורטוגלי מתייחס לצאצאים בגירים מעל גיל 18 בלבד בשלב זה, אך אל דאגה, במידה ותרצו לצרף את ילדיכם להליך, תוכלו למצוא אצלנו פתרון מלא לאזרחות פורטוגלית לילדיכם.

מי זכאי לאזרחות פורטוגלית?

יהודים צאצאים ליוצאי מדינות צפון אפריקה, אגן הים התיכון, הבלקן או דרום אמריקה: מרוקו, תוניסיה, אלג'יריה, לוב, מצרים, סוריה, לבנון, טורקיה, יוון, בולגריה, הולנד, צרפת, יוגוסלביה לשעבר (על כל מדינותיה החדשות: סרביה, קרואטיה, סלובניה, בוסניה, מקדוניה) – הם למעשה צאצאים למגורשי ספרד כיוון שלמדינות אלה היהודים ברחו, ועל כן כל אלו זכאים לאזרחות ודרכון פורטוגליים.

כאמור, מספיק כי תמצא זיקה עבור צד אחד בלבד במשפחה שיש לו היסטוריה במדינות הנזכרות מעלה, בכדי להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית.

לקבלת אזרחות פורטוגלית, אין צורך בידיעת השפה הפורטוגזית או לעבור מבחנים בהיסטוריה ובחוקי האזרחות של פורטוגל. כמו כן, אינכם נדרשים להתייצב ולעבור תשאול ברשויות פורטוגל. לכן תהליך הוצאת האזרחות והדרכון הפורטוגליים הינו נגיש במיוחד בהשוואה לאזרחויות של מדינות אחרות.

צוות המומחים שלנו בפספורטוגו בעל הניסיון המוכח ואחוזי ההצלחה הגבוהים, עומד כאן לרשותכם על מנת להשיב אליכם, צאצאי גירוש ספרד, את זכותכם הטבעית – אזרחות ודרכון פורטוגליים.