דרכון ישראלי נחשב לדרכון חזק, המאפשר כניסה "חלקה" ליעדים רבים בעולם. עם זאת, יש לא מעט מדינות הדורשות מישראלים ויזה או אשרת כניסה, כפי שעתידות לעשות גם מדינות האיחוד האירופי החל משנת 2023. כיצד תוכלו לחסוך לעצמכם, בעזרת הוצאה של דרכון זר?

נתחיל בעובדה משמחת – נכון לכתיבת שורות אלה (דצמבר 2020), אזרחים ישראלים רשאים להיכנס ללא אשרה מיוחדת ל-161 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם. נתון זה מדרג את הדרכון הישראלי בין 30 הדרכונים החזקים בעולם, המאפשרים חופש תנועה מרשים בין מדינות ויבשות. בין שלל המדינות הפותחות את גבולותיהם בפני אזרחים ישראלים ללא עכבות, משתייכות גם כלל מדינות האיחוד האירופי. (נדגיש כמובן שאנחנו מדברים על ימים כתיקונם שאינם מתייחסים למצבים נקודתיים כמו הגבלות וסגר גבולות בשל מגפת הקורונה).

עם זאת, למרות היותו דרכון חזק באופן יחסי, הדרכון הישראלי אינו פותח צוהר אוטומטי בעת הכניסה למעצמות כמו ארצות הברית, אוסטרליה, סין הודו ומדינות נוספות. כדי להיכנס למדינות אלה, על אזרחים ישראלים לבצע הליך של הוצאת ויזה, הכרוך בתשלומים שונים, ולעיתים נדרשת גם הגעה פיזית לראיון בשגרירות, כפי שדורשת ארה"ב ממבקרים ישראלים.

בנוסף, בשנת 2023, צפוי להיכנס לתוקפו צעד חדש של האיחוד האירופי, בעקבותיו, כל מי שירצה להיכנס לאירופה ואינו אזרח של אחת ממדינות האיחוד, יידרש באישור כניסה. הצעד, עליו הוחלט באיחוד עוד טרם התפרצות הקורונה, נועד לצמצם את הגידול חסר התקדים בכמות התיירים הנוהרים ליבשת, במטרה ליצור רגולציה שתאפשר שליטה ומינון של כמות המבקרים הזרים. לפני שאתם מרגישים מקופחים, נציין כי כל מי שאין בבעלותו דרכון אירופאי יידרש לשלם עבור האישור שייקרא ETIAS, וזה לא משנה אם הוא אמריקאי, יפני, תאילנדי או ישראלי. (מוזמנים לקרוא על זה בהרחבה כאן).

בקרוב ישראלים יצטרכו אשרת כניסה למדינות אירופה

לא רק דובאי: לגלות את המזרח התיכון עם דרכון אירופאי

מסיבות דיפלומטיות, דתיות והיסטוריות, שאין בכוונתנו לשפוט, ישנן עדיין מדינות בעולם שלא מותירות כלל כניסה לאזרחים ישראלים. בין מדינות אלה נמצאות כמה מדינות עוינות כמו איראן, לבנון, תימן, עירק וסוריה, שאפילו הטיסה מעל המרחב האווירי שלהן אסורה למטוסים ישראלים. אל מדינות אלה לא תוכלו להיכנס כאזרחים ישראלים, גם אם יש ברשותכם דרכון נוסף.
עם זאת, המזרח התיכון גדול וישנן מדינות ערביות מדהימות ביופיין שישמחו לארח אתכם במידה ואתם מחזיקים בשני דרכונים. כידוע, דובאי ובחריין הסדירו לאחרונה את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, ומאפשרות כעת כניסה חופשית לאזרחים ישראלים. אך עד שחברותיהן במפרץ יגדילו לעשות כן, תוכלו ליהנות מכל היופי והעושר המופלג של מדינות ערביות כמו קטאר וכווית, במידה ואתם מחזיקים בדרכון זר.

לא רק דובאי: עם דרכון אירופאי תוכלו לבקר גם בכווית ובמדינות ערב נוספות

בא לכם על באלי?

בקצה השני של העולם, אי שם במזרח הרחוק, מוקפות בנופים פראיים, טבע עוצר נשימה ואפשרויות טיול אינסופיות, נמצאות כמה מדינות שעדיין לא מתירות כניסה לישראלים. אנו מדברים על בנגלדש, נסיכות ברוניי והדובדבן שבקצפת – מלזיה. הכניסה למדינות אלה תפתח בפניכם כמו דלת הקסמים של אלאדין, ברגע שיהיה ברשותכם דרכון אירופאי. וברגע שזה יקרה תוכלו לנצל זאת לטובת ביזנס, פלז'ר או גם וגם.

מי שהגדיל לעשות כך הוא דור להב, מהנדס בן 35 ממרכז הארץ, שמחזיק בדרכון רומני בנוסף לדרכון הישראלי שלו. "כשסיימתי לימודי הנדסת מכונות, לא ראיתי את עצמי מתברג במפעל וחיפשתי משרה שתהיה גם מאתגרת וגם תאפשר לי להמשיך לראות עולם בלי לספור בדקדוק את ימי החופש שלי. אחרי כמה חודשים של חיפוש, הגעתי לחברה בינלאומית המתמחה בייצור של אנרגיה סולארית במדינות עולם שלישי", מספר להב, ומוסיף: "תנאי הקבלה דרשו אנגלית ברמה גבוהה, הכשרה של מהנדס ודרכון שמותיר כניסה למלזיה. זו הייתה הפעם הראשונה בחיים שהבנתי את הכוח של הדרכון הרומני שההורים שלי התעקשו שאוציא, והיום אני מודה להם על זה. בזכות העבודה הזו, זכיתי לחיות מספר חודשי במלזיה, לטייל במקומות מטריפים ולהתפרנס ממשהו שיש בו גם ערך מוסף לכדור הארץ". על הריזורטים של באלי הוא דווקא העדיף לוותר לטובת "כפרים קסומים שהם הרבה פחות מתויירים".

לעבוד במדינות שלא חלמתם להגיע אליהן

לשמחתנו, שוחחנו גם עם דקלה אבן, שגילתה את המקומות "האסורים" של המזרח הרחוק ומאז היא לא רוצה לנפוש בשום מקום אחר בעולם. "קצת לפני שיצאתי לטיול הגדול של אחרי צבא, כל המשפחה שלי הוציאה דרכונים פולניים. אחרי שבחודשים הראשונים לטיול זרמתי עם "הגל" של הישראלים, שהוביל אותי לתאילנד, לאוס וקמבודיה, קצת מיציתי את ההרגשה שעדיין נשארתי בארץ מבחינת הנוף האנושי. אז החלטתי לנצל את הדרכון הפולני ולהמשיך לבאלי שבמלזיה. מאותו הרגע כל הטיול שלי קיבל תפנית מדהימה. ישנתי בריזורטים מדהימים על הים במחירים מצחיקים, נחשפתי לתרבות מרתקת והכרתי אנשים מכל העולם".

היעד הבא של אבן אם תהיתם נמצא גם הוא ברשימת המדינות שטרם מאפשרות כניסה לישראלים: "רגע לפני שפרצה הקורונה, תכננתי את הטיול שלי להודו, מינימאר ובנגלדש. התאהבתי ברעיון של לשלב במסע שלי יעד שעדיין לא מוצף במבקרים ישראלים, בעיקר כי זה מאפשר לי לגלות מקומות שעדיין לא שמעתי עליהם ממלא אנשים. זאת פריבילגיה שמתאפשרת לי בזכות הדרכון הפולני ואני מתכוונת לנצל אותה ברגע שיהיה אפשר לחזור לטוס בחופשיות".

בא לכם לטייל באחד המקומות היפים בעולם? באלי,אינדונזיה

בלי תורים ובלי תשלומים – דרכון אירופאי כאמצעי חיסכון

לטייל בלוקיישנים מדבריים, אקזוטיים ומבודדים, זה טוב ויפה אבל לא הולכים עם זה למכולת. בין אם אתם מחזיקים בדרכון אירופאי, התחלתם בתהליך לקבלו או שוקלים לעשות את הצעד הראשון לבדיקת הזכאות שלכם, ישנם כמה יתרונות נוספים שכדאי שתיקחו בחשבון. 

ככל שתרבו לטוס בעולם, תגלו שהדרכון האירופאי יכול לחסוך כסף רב וזמן יקר ערך. יעיד על כך כל מי שנחת באירופה ונאלץ להמתין שעות בתור לביקורת הדרכונים, בזמן שדלפקי הכניסה לאירופאיים עומדים ריקים ומחכים בזרועות פתוחות לאזרחי האיחוד שזה עתה נחתו. נתון נוסף שיש לקחת בחשבון כשמתייחסים ליתרונותיו של הדרכון האירופי הוא ההיבט הכלכלי. האפשרות להיכנס בחופשיות למדינות הדורשות ויזה מישראלים, כמו ארה"ב, אוסטרליה ובקרוב מדינות אירופה – משמעותה חסכון אדיר של כסף וזמן. אם ניקח כדוגמה את ארה"ב, נראה שהעלויות להוצאת ויזה עומדות על סך של 160-270 דולר (תלוי בסוג הוויזה), וזה בהנחה שאתם עושים את ההליך בעצמכם ולא משלמים סכומים נוספים כמו דמי טיפול לגורם חיצוני. אין ספק שמדובר בסכום נכבד שעשוי לטפס לאלפי שקלים כשמדובר במשפחה שלמה. תוסיפו לכך את ימי החופש שתצטרכו לקחת כדי להגיע לשגרירות, את כספי הנסיעות, התשלומים לדואר ואת ההתעסקות המייגעת וכבר תבינו בעצמכם כמה כסף ואנרגיה יכול להיחסך לכם בעזרת דרכון אירופאי.

תמיד הרגשתם שאתם אזרחי העולם הגדול? אז למה אתם מחכים? בדקו עוד היום את זכאותכם לאזרחות אירופאית ותתחילו לחסוך כסף וזמן יקר.