מזג האוויר בישראל, מלבד בחודשי יולי-אוגוסט, הוא אחד ממקורות הגאווה הגדולים ביותר של כל אזרח. למרות קשיים מדיניים וחברתיים, אין ספק שכל ישראלי יתאר את האקלים בישראל כמזמין, שמח ותוסס. עם מעט שינויים מבורכים, מזג האוויר בפורטוגל דומה למקבילו הישראלי בהרבה מובנים, וכמו בישראל הוא בעל השפעה משמעותית על אורח החיים של אזרחי המדינה. אך בכל זאת, יש כמה הבדלים ושונויות בין שני סוגי האקלים. עם כ-3.5 מיליון ישראלים שזכאים לאזרחות פורטוגלית, שווה להכיר את האלטרנטיבה שלנו לחום יולי-אוגוסט.

הפתעה: אצלנו חם יותר אבל לעיתים לח פחות

מבחינת מידות החום, במהלך היום מזג האוויר הפורטוגלי חמים ונוח במעט מהחום הישראלי החזק. הטמפרטורות הממוצעות בפורטוגל דומות יחסית לישראל. בעוד בפורטו (היחסית צפונית) הטמפרטורה השנתית הממוצעת במהלך היום היא 19.6 מעלות, בעיר פארו הדרומית יותר, הטמפרטורה הממוצעת היא כבר 22.2 מעלות. מידות החום הללו נמוכות בכמעט שתי מעלות צלזיוס מתל אביב המציעה לתושביה 24 מעלות צלזיוס בממוצע. הקלה מסוימת זו נובעת מעצם היותה של פורטוגל מדינה מעט צפונית לישראל מבחינת קווי הרוחב של העולם, ומאפקט המיזוג של האוקיינוס האטלנטי שהוא פתוח וקריר יותר מהים התיכון החמים.

בתור ישראלים אנחנו אוהבים שמש, עד שמגיעים יולי-אוגוסט.
בתור ישראלים אנחנו אוהבים שמש, עד שמגיעים יולי-אוגוסט.

הטמפרטורה שאנחנו מרגישים על הגוף מושפעת בצורה משמעותית גם מאחוזי הלחות השוררים לצד המעלות. גם בנתון הזה יש דמיון רב בין בפורטוגל וישראל. בחודש יולי, תמצאו אפילו מיקומים בפורטוגל שהם לחים יותר מהסאונה התל אביבית: בעיר פארו אחוזי הלחות נמדדים על 69.2% בעוד בתל אביב שוררים ״רק״  67%.

יותר אור, פחות דיכאון

כשבדנמרק הקפואה נשברים שיאים בנתוני ההתאבדויות, מדינות חמימות כמו פורטוגל וישראל יכולות להתהדר בשעות השמש המרובות המסבות אושר לאזרחים. מדינה שטופת שמש כמו ישראל מאפשרת לאזרחיה ליהנות מכמות נדיבה של שעות אור יום, דבר המחזק את תיירות החורף ובעיקר את מצב הרוח הלאומי. מיקומה הדרומי של פורטוגל ביחס לאירופה ממקם אותה כאחת מהמדינות שטופות השמש באירופה. בליסבון לדוגמא, יש 2,806.3 שעות אור בממוצע בחודש, בעוד בתל אביב יש 3,311 – הבדל של כמעט 16% לטובתינו. בתור מדינה אירופית, פורטוגל נהנית ממעמדה כיעד חמים ונעים יחסית גם כאשר אירופה מצויה תחת שלגים כבדים.

ההבדל בכמות שעות השמש בין פורטוגל לבין ישראל אמנם קיים, אך אינו משמעותי כמו הפער בין פורטוגל לבין מדינות אירופאיות אחרות. בעיר קופנהגן למשל, יש ממוצע של 1629.7 שעות אור חודשיות – שהן קצת פחות מחצי ממה שיזכו תושבי פורטוגל וישראל. שעות האור הרבות הן חלק מהגורמים העיקריים לטמפרמנט הדומה בין הישראלים לפורטוגלים, אשר נתפסים כאומה חביבה וידידותית באירופה.

שעות אור. מביאות הרבה פחות דיכאון
שעות אור. מביאות הרבה פחות דיכאון

היכונו לחורף: בפורטוגל אתם באמת עשויים להזדקק למעיל

באופן כללי, פורטוגל גשומה יותר מישראל היבשה, הן מבחינת כמות המשקעים הכללית והן מבחינת התקופה בה המשקעים יורדים. בליסבון לדוגמא, יש בממוצע 117 ימים גשומים בשנה, עיקרם בחודשים נובמבר עד פברואר שמחציתם גשומים. בתל אביב לעומת זאת, ישנם 71 ימים גשומים בשנה, כשרק חודש ינואר התל אביבי לבדו מגיע ל-15 ימים גשומים.

אם אתם מתכננים מעבר לפורטוגל (ולאור העובדה שרבים כל כך בישראל זכאים לדרכון פורטוגלי זה אפשרי) אז שווה לכם לדאוג למעיל רציני. לפני המעיל, כדאי לבדוק בצורה פשוטה וחינמית את הזכאות שלכם לאזרחות פורטוגלית. זה עשוי לעזור.

מזג אוויר שמקורו באוקיינוס

בעוד שהסיכוי לגשם ביולי-אוגוסט בישראל הוא על גבול האפסי, בפורטוגל תזדקקו למטריה אפילו ביולי-אוגוסט עם מספר ימי גשם שפוקדים את המדינה. בחודשים יוני וספטמבר לדוגמא, קיים ממוצע של 5 ימים בהם עלולים לרדת משקעים, ככה שאם אתם בעניין של לברוח מעט מהצחיחות הישראלית אך עדיין להישאר במזג אוויר חמים  – פורטוגל היא שדרוג משמעותי. כמויות משקעים אלו, בשילוב עם שעות השמש הארוגות הן הסיבות המרכזיות ליופי האטלנטי המרשים של פורטוגל.

האוקיינוס. משפיע מאד על האקלים בפורטוגל
האוקיינוס. משפיע מאד על האקלים בפורטוגל

כשבוחנים את הפרמטרים המרכזיים כמו טמפרטורה, שעות שמש וכמות משקעים, ניתן לומר שהוא מהווה מקור גאווה למקומיים בפורטוגל לא פחות מאשר בישראל. פורטוגל אמנם אינה שוכנת אל מול חופי הים התיכון, אך אין ספק שהאוקיינוס האטלנטי מקנה לתושבים סיבות טובות לנצל את מזג האוויר המצוין לתיירות שוקקת המבוססת גם על גלישה, גם על טבע מרהיב וגם על טמפרנט ים תיכוני קלאסי. בהשוואה אלינו, הפורטוגלים יחסית דומים, אך בהשוואה לאירופאים – מדובר בפנינת מזג אוויר נדירה ונעימה.

הידעתם? כמיליון ישראלים כבר מחזיקים בדרכון נוסף.
עשו את הצעד הראשון ובדקו זכאות ללא עלות בטופס מטה >>