זה לא סוד כי הדרכון הפורטוגלי הפך ל"שיחת היום" – מסטטוסים בפייסבוק ועד לתורים במשרד הפנים של ממשלת פורטוגל – כולם מעוניינים להיות חלק מהכפר הגלובלי דרך הוצאת דרכון פורטוגלי. החוק חוקק בשנת 2013 והחל בשנת 2015, אמנם תחילה לא הייתה היענות רבה מדי, אך כאשר הישראלים הראשונים הגישו בקשה וגם זכו לקבל את הדרכון הפורטוגלי, החלה עלייה משמעותית בביקושים. ומה הפלא? הליך הוצאת אזרחות פורטוגלית הוא נוח באופן יחסי, ללא צורך בידיעת השפה הפורטוגזית, ועם האפשרות לבצע את כל הפרוצדורה מבלי להידרש לנסוע לחו"ל באף שלב של התהליך.

הוצאת דרכון פורטוגלי – חמשת השלבים

1. בדיקת זכאות

כ-3.5 מיליון ישראלים זכאים לדרכון פורטוגלי. איך תדעו אם גם אתם בין ברי המזל, והינכם זכאים לאזרחות פורטוגלית ודרכון אירופאי?

צרו קשר לבדיקת זכאות חינם >>

על פי סעיף 24 א בחוק הלאום הפורטוגלי – יהודים מכל העולם אשר יוכיחו כי הם צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל זכאים להשיב את אזרחותם הפורטוגלית, ומכאן לקבל גם דרכון פורטוגלי.

פורטוגל נתנה לקהילות היהודיות של פורטוגל את הסמכות לאשר האם המבקש אכן צאצא של מגורשי פורטוגל וספרד או לא. מבחינת הקהילה היהודית בפורטוגל, הוכחה זו מבוססת בין היתר על שמות המשפחה וארצות המוצא שלכם, ומספיק שרק אחד משני הצדדים במשפחה הוא צאצא ליהדות פורטוגל או ספרד. אם הוריכם או סביכם הגיעו מאחת ממדינות צפון אפריקה, כגון מרוקו, לוב, אלג’יריה תוניסיה ומצרים, קרוב לוודאי שאתם זכאים לדרכון פורטוגלי. מדינות נוספות אשר צאצאיהם היהודים נחשבים למגורשי ספרד ופורטוגל הן מדינות הבלקן, טורקיה, בולגריה ויוון. כמו כן, גם יהודי סוריה וירדן עשויים להיות זכאים לדרכון פורטוגלי. כדי להתחיל בתהליך בדיקת הזכאות לאזרחות ודרכון הפורטוגלי, על המבקש לעמוד במספר תנאים:

  1. על המבקש להיות יהודי
  2. על המבקש להיות מעל גיל 18
  3. על המבקש להיות ללא עבר פלילי

אם אתם עומדים בכל הקריטריונים הללו, זה הזמן לבדוק האם אתם ברשימת הזכאים לאזרחות פורטוגלית. בפספורטוגו בדיקת הזכאות מתבצעת באמצעות המחלקה הגנאלוגית (חקר שורשים) – ללא עלות. בזכות הניסיון הרב אנו שומרים על אחוזי הצלחה גבוהים בתחום, ולכן גם מתחייבים להחזר כספי מלא במקרה של אי זכאות.

להגשים חלום בקצה הים התיכון – פורטוגל
להגשים חלום בקצה הים התיכון – פורטוגל

2. אישור הקהילה היהודית

לאחר שעברתם את בדיקת הזכאות הבסיסית, והתברר כי הנכם עומדים בקריטריונים, תוכלו להתקדם לשלב הבא: הגשת הבקשה לאישור הקהילה היהודית בפורטוגל (בפורטו או בליסבון). הקהילה תבחן את ההיסטוריה המשפחתית שלכם ותבדוק את זיקת משפחתכם ליהדות ספרד ופורטוגל, על סמך המסמכים שתגישו.

אלו 5 המסמכים שתתבקשו להגיש לבחינת זכאותכם ע"י הקהילה היהודית:

  1. עץ שורשים – מסמך המכיל נתונים עד 5 דורות אחורה אודות משפחתכם.
  2. תעודת לידה – תעודת הלידה שלכם תונפק עבורכם בקלות במשרד הפנים.
  3. הוכחת תושבות – אימות כתובת המאשר שאתם אכן גרים בכתובת שהצהרתם עליה.
  4. הוכחת יהדות – הקהילה תבקש הוכחה כי נעשה תהליך מול רבנות מאושרת ברחבי העולם המוכיח את יהדותיכם – תעודת הנישואין (כתובה) של אבא ואימא למשל, מספיקה.
  5. הוכחת קשר ליהדות גירוש ספרד ופורטוגל – זהו החלק הקשה והמסובך ביותר, כיוון שפעמים רבות מדובר במסמכים שאבדו או שמעולם לא היו קיימים… אלו יכולים להיות תעודת הלידה של הדודה שנולדה במרוקו, או תעודת זהות של סבתא מתוניסיה – כל מסמך המקשר בינכם לבין מי שנולד בארצות המוצא המזכות.
    את אישור הקהילה הרשמי תקבלו כ-3 חודשים מיום ההגשה.
בין המדינות המזכות בסבירות גבוהה: מרוקו, תוניסיה, לוב, אלג'יריה
בין המדינות המזכות בסבירות גבוהה: מרוקו, תוניסיה, לוב, אלג'יריה

3. הגשת התיק לממשלת פורטוגל

השלב הבא הינו בניית תיק המסמכים שלכם עבור ממשלת פורטוגל, תיק בו ירוכזו כל המסמכים הנדרשים לממשלת פורטוגל, על מנת לאפשר את הליך ההתאזרחות שלכם במדינה. ואלו המסמכים הדרושים:

  1. תעודת לידה – מתורגמת לאנגלית ותעודת המקור בעברית
  2. תעודת יושר ואי רישום פלילי – תעודה זו מעידה כי אין לכם עבר פלילי או תיק במשטרה. זהו מסמך שנשלח ישירות ממשטרת ישראל אל משרד הפנים הפורטוגלי.
  3. תמצית רישום במרשם האוכלוסין – אם התחתנתם, התגרשתם או שיניתם שם, הינכם חייבים להציג תעודה זו. בנוסף, תמצית הרישום יכולה "להחליף" את תעודת הלידה, באם אין בנמצא.
  4. סריקה של דרכונכם – סריקת דרכון בתוקף וסריקת כל העמודים בתוכו, בנוסף להכנת טבלת יציאה וכניסה מהארץ על פי הרשום בדרכון.
  5. יפוי כח לחברה – אם אתם מבצעים את התהליך דרך חברה, עליכם לדאוג ליפוי כוח מול הרשויות הפורטוגליות.

כל המסמכים שצוינו לעיל יעברו תרגום נוטריוני לפורטוגזית, ויאוגדו בתיק אשר ייבדק על ידי נוטריון ו\או עורך דין פורטוגלי, ולאחר מכן ישלח אל ממשלת פורטוגל.

לא יכולים לחכות? צרו קשר לבדיקת זכאות!

4. בדיקת הבקשה בממשלת פורטוגל

לאחר שהוגשו כל המסמכים הם ימתינו לבדיקה הממשלתית בפורטוגל, בבדיקה יבחנו פרטי מגיש הבקשה במשטרה המקומית ובאינטרפול, אל תבהלו אם תתכנה בדיקות חוזרות ובקשות נוספות להמצאת מסמכים. בסוף התהליך תקבלו חתימה וחותמת רשמית על תעודת הלידה שלכם ממשרד המשפטים ושר המשפטים בפורטוגל. זוהי בעצם הוכחת האזרחות הפורטוגלית.

את תעודת הלידה תקבלו כ-18 חודשים מיום ההגשה לממשלת פורטוגל.

דרכון פורטוגלי מקנה זכויות ב-28 מדינות האיחוד האירופי
דרכון פורטוגלי מקנה זכויות ב-28 מדינות האיחוד האירופי

5. קבלת תעודת זהות ודרכון פורטוגלים

עם תעודת הלידה החתומה שקיבלתם אתם ניגשים לשלב האחרון – הנפקת תעודת זהות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי. בשלב זה יש לקבוע פגישה בשגרירות פורטוגל בארץ או במשרד הפנים בפורטוגל, בה תציגו את תעודת הלידה המאשרת את אזרחותכם.

כפי שאתם מבינים, מימוש הזכאות לאזרחות פורטוגלית הינו הליך שמעורבים בו גורמים משפטיים רבים. ללא ידיעת השפה והתמצאות בנבכי הבירוקרטיה הפורטוגלית, אתם עלולים לאבד זמן וכסף ואף להביא לשלילת בקשתכם בשוגג. אז מה עושים כדי להבטיח את קבלתו? מממשים את זכאותכם לאזרחות, רק עם המומחים של פספורטוגו. מעל 30 שנה של ידע ואופרציה בפריסה בינלאומית עומדים לרשותכם יחד עם אנשי צוות ומומחים שילוו אתכם מא' ועד פורטוגל!

בדקו זכאותכם חינם כבר עכשיו בטופס מטה >>
פספורטוגו – הביטחון שבדרכון!