כשמחברים את צמד המילים "כדורגל" ו-"פורטוגל" לרוב נזכרים במספרת יוצאת הדופן של כוכב הכדורגל כריסטיאנו רונאלדו, אך על מנת לגדל כוכבי כדורגל בסדר גודל עולמי שכזה ולהצטרף לנבחרת היוקרתית של אריות אירופה, לא מספיק רק כישרון ונגיעות קסם בכדור. לא בכדי הפכה פורטוגל למובילה בכדורגל העולמי. מדובר במדינה שלקחה את הנושא ברצינות גדולה  שכוללת השקעה מהגיל הרך ועד בניית תשתיות מתקדמות להצלחה בענף הספורט הפופולרי. פורטוגל מציעה כר פורה לשחקנים צעירים, משקיעה במתקני אימונים מתקדמים ומושכת אליה ציידי כישרונות וסוכנים מובילים מכל רחבי העולם. למרות שהליגה המקומית (Liga NOS) אינה אטרקטיבית כמו ה"פרמייר-ליג" האנגלית או ה"לה ליגה" הספרדית ואינה משתווה לתקציבי הענק בליגה הצרפתית, היא עדיין אחת המובילות בעולם, בייצוא כוכבי כדורגל בשווי של מאות מיליוני דולרים. לכדורגל הפורטוגלי אין תקציבי ענק כמו לספרד, אך פורטוגל היא בכל זאת יצואנית כישרונות ראשונה במעלה.

ההערצה המקומית לרונאלדו

טירוף הכדורגל בפורטוגל מתבטא בהערצה שבעבר הייתה שמורה למלכים ואמנים. בשביל להבין את עוצמת האהדה כלפי הכוכב המקומי, צריך לבחון את סיפור הפסל שלו. תושבי העיר מדיירה, עיר הולדתו של רונאלדו, בחרו לקבוע את שם שדה התעופה שלהם על שמו של הכוכב המקומי. בדיוק כמו בנתב"ג, הוחלט להניח פסל בשדה התעופה המקומי, של האיש והאגדה שיזכיר לכולם מי הכוכב הגדול בעולם. אך התוצאה הייתה בעייתית, וכאשר נחנכה במעמד הנשיא המקומי – רונאלדו הביע את מורת רוחו מהפסל.

כריסטיאנו רונאלדו, שרגיל לקרוע את רשתות הקבוצה היריבה, קיבל מבול של תגובות שליליות ברשתות החברתיות, שלעגו לו ולפולחן האישיות שלו. הפורטוגלים התעשתו מהר וב-2017 נבחר האמן חוזה אנטוניו נאבארו ארטיגה לפסל את רונאלדו מחדש. אין ספק, שמהניסיון השני הכוכב יכול להיות מרוצה יותר. אם בקרוב תחפשו טיסות מנתב"ג לפורטוגל, ודאו בבקשה שאינכם נוחתים בטעות בנתכ"ר (נמל תעופה כריסטיאנו רונאלדו). ניתן להבין את התגובה של רונאלדו, שכן הוא אחד הכוכבים המתוקשרים בעולם, המקפיד לתחזק תדמית של גבר מטופח ואסתטי ובהתאם לכך, מפרסם מותגי אופנה מובילים בעולם, יוצא עם דוגמניות מצליחות, וחולק את חייו בחשבון אינסטגרם החשוף לכ-196 מיליון עוקבים נלהבים.

שדה התעופה
שדה התעופה "מדיירה כריסטיאנו רונאלדו" בפורטו, פורטוגל.

 כיצד הכדורגל הפורטוגלי ייצא קרוב למיליארד יורו בחצי עשור?

כיצד הכדורגל הפורטוגלי ייצא קרוב למיליארד יורו בחצי עשור?בפורטוגל פועלים שלושה מועדונים מרכזיים: בנפיקה-ליסבון, ספורטינג-ליסבון ופורטו. בעוד הליגה האנגלית מתוקצבת במאות מיליוני פאונדים בכל שנה, המועדונים הפורטוגלים נאלצים לבסס את תקציבם על ייצוא שחקנים לליגות החזקות באירופה. תהליך זה מתאפשר בעזרת המורשת והמוניטין של השחקנים, אותה פורטוגל מייצאת מזה שנים רבות, לליגות המובילות ביבשת. בחצי הראשון של העשור החולף, התמקמו בנפיקה-ליסבון ופורטו בין 10 המועדונים שהרוויחו את הסכום הגבוה ביותר ממכירת שחקנים בכל אירופה. מנצ'סטר סיטי האנגלית קבעה את תג המחיר הגבוה ביותר לשוער בפריימר-ליג, כשקנתה את השוער אדרסון מבנפיקה בסכום אסטרונומי של קרוב ל-35 מיליון פאונד.

העשרת הקופות של המועדונים מהווה דלק למנוע ייצור השחקנים העוצמתי של המדינה. המועדונים המובילים משקיעים עשרות מיליוני יורו על משכורות לסקאטורים (ציידי כשרונות) שתפקידם לזהות את ה"רונאלדו" הבא, מבין שכבות הגיל הצעירות. הכסף שנכנס מייצוא שחקנים, מושקע באופן עקבי באקדמיות הכדורגל ובמתחמי אימונים מתקדמים לדור העתיד.

באופן הזה, הצליחה ספורטינג-ליסבון להגיע למצב בו כמעט מחצית מהסגל שזכה ביורו עם נבחרת פורטוגל, עבר במחלקת הנוער שלה לפני כן. אז אם אתם חושבים לרשום את הילד שלכם לחוג כדורגל ואתם חולמים שהוא יבקיע גול בסופר קלאסיקו, כדאי לשקול לרשום אותו לאחת ממחלקות הנוער המקומיות. גם אם זה נראה קצת מופרך, זכרו שיותר מ-3.5 מיליון ישראלים זכאים כיום לדרכון פורטוגלי, לאור תיקון חוק שעבר בשנים האחרונות לתיקון העוול ההיסטורי שנעשה ליהודי פורטוגל.

להיט קונסולות הפיפ״א מוכיח את העליונות הפורטוגלית

בתחילת המאה הקודמת, כשאוהדים רצו לצפות בקבוצתם האהובה, הם היו לוקחים מעיל וכובע ומגיעים לאצטדיון העירוני להתרגש עם חבריהם ליציע. לאחר מכן, החל עידן שידורי הרדיו והטלוויזיה שאפשרו לאוהדים להתעדכן דרך המכשירים השונים. בשנים  האחרונות, אפליקציות ייעודיות למכורי הספורט החלו לסקר את הקבוצות השונות בסמארטפונים וערוצי טלוויזיה הושקו לקבוצות הגדולות באירופה. אחת ההתפתחויות המרגשות ביותר, היא התפוצה המדהימה של משחק האונליין של פיפ״א, בו משחקים עשרות מיליונים ברחבי העולם. כיום, אין מועדון בכיר באירופה שלא מחזיק בנבחרת הגיימינג של המועדון. מדוע לצד רונאלדו, מחזיקה קבוצת יובנטוס נבחרת ילדי מסכים שמייצגת את המועדון? מפני שהעתיד של הצרכנות בעולם הכדורגל, נודד לקונסולות של Sony ו-Microsoft.

דרך קונסולות המשחקים המתקדמות, זוכים האוהדים לא רק לצפות בשחקנים, אלא גם לשלוט בהם על המגרש ברזולוציה שכמעט מדמה משחק אמיתי, בעין בלתי מפוקסלת. לאחרונה דואגת ענקית הגיימינג EA-Sports להחזיר את כוכבי העבר לחיים, ולאפשר למעריצי המשחק לשחק עם כוכבי עבר מעולם הכדורגל. פורטוגל זוכה למקום של כבוד על במת הכדורגל בכך שלצד כריסטיאנו רונאלדו, ניתן למצוא שחקנים מובילים כמו לואיס פיגו (ששיחק גם בריאל מדריד וגם בברצלונה), אאוזביו (שנבחר לאחרונה לאחד מ-125 הכדורגלנים החיים הגדולים בכל הזמנים) וכוכבי עבר פורטוגלים נוספים.

לא רק על המגרש, גם על הקווים וביציע

עם כל הכבוד לביצועים על המגרש, ויש כבוד, פורטוגל סיפקה לעולם הכדורגל את אחד המאמנים המדוברים ביותר בעולם, ואת אחד הסוכנים המשפיעים על שוק השחקנים האירופאי. ז'וזה מורינו, בן לשוער הפורטוגלי פליקס מורניו, הוא המחשה מצוינת לדומיננטיות של הפורטוגלים, גם בצד השני של קו האורך במגרש. ז'וזה בכלל התחיל את דרכו כמתורגמן של בובי רובסון, שהביא אותו לקבוצת הפאר המקומית בפורטו. בנחישות רבה הצליח מוריניו להתקדם לתפקיד עוזר מאמן, ומשם פצח בקריירת אימון מרשימה, שכוללת בין היתר הובלה של קבוצות כמו ריאל מדריד הספרדית, צ'לסי וטוטנהאם האנגליות.

קצת מעל מוריניו באיצטדיון הפורטוגלי, ביציע הכבוד, יושב בדרך כלל ז'ורז'ה מנדש, סוכן העל הפורטוגלי אשר מייצג את מרבית הכדורגלנים הפורטוגלים המובילים בעולם. כמו מוריניו, מנדש הוא דמות מפוקפקת מעט, בעלת מזג חם והשפעה רבה על הכדורגל העולמי. כסוכן שחקנים, היה אחראי מנדש על העברת שחקנים בסכום כולל של כמעט מיליארד יורו לאורך הקריירה שלו. כמקובל בכדורגל הפורטוגלי, השערוריות לא פסחו גם על מנדש שהואשם בהלבנת כספים עבור הלקוחות שלו (ביניהם – רונאלדו).

לא רק על המגרש, גם על הקווים וביציע

רונאלדו הוא כוכב על, אך הכדורגל הפורטוגלי הוא הרבה מעבר לרונאלדו. פורטוגל היא ללא ספק שם משמעותי בעולם הכדורגל העולמי. אולי זו השפה הפורטוגזית שנותנת לכדורגל המקומי את קצב הסמבה על המגרש ואולי זו דווקא החמימות המקומית שייצרה לענף את ז'וזה מוריניו וז'ורז'ה מנדש. אין ספק שפורטוגל מוכיחה שההשקעה בענף משתלמת: השקעת רוב הכספים שנכנסים ממכירת שחקנים לליגות המובילות, מושקעים בחזרה באקדמיות כדורגל מפוארות ובנבחרת סקאוטרים מרשימה. פורטוגל צועדת בצעדי ענק להיות אימפריית כדורגל עולמית יחד עם צרפת וברזיל אבל מבחינתנו זה פחות חשוב… אנחנו רק מחכים לרונאלדו הבא.

חולמים לפתח קריירה בינלאומית, בפורטוגל או בשאר מדינות האיחוד האירופי?
בדקו זכאותכם בחינם לדרכון פורטוגלי בטופס מטה >>