אם תשאלו את בני דור ה-Y וה-Z מהו הדבר שהם הכי רוצים להספיק לעשות בחיים, רבים יעלו את צמד המילים ״נוודות דיגיטלית״. אבל במה בכלל מדובר? ואיך ניגשים לזה? החזיקו חזק: הרעיון של נוודות דיגיטלית הוא שילוב בין החלפת לוקיישנים אטרקטיביים ֿלמגורים ברחבי העולם, בזמן שאתם מכלכלים את עצמכם בעבודות בהן תזדקקו ללא יותר ממחשב נייד ו-Wi-Fi. הנוודים הדיגיטליים יכולים לחיות בשנה אחת ב-5 מדינות ולנוע מלוקיישן ללוקיישן לפי מזג האוויר שמתחשק להם לחוות. אז מיהם הישראלים שיכולים להפוך להיות כאלו ומה אתם צריכים כדי להיות נוודים דיגיטליים? יצאנו לבדוק.

נוודות דיגיטלית בשנת 2020

נוודים דיגיטליים הם אנשים שיודעים לנצל את יתרונות הטכנולוגיה של המאה ה-21 כדי לקדם אורח חיים נומדי (נוודי) שכולל מעבר תכוף בין מדינות בעולם. לרוב, לנוודים הדיגיטליים ישנם מקצועות שאינם דורשים בהכרח נוכחות פיזית (למשל, פגישה עם לקוחות): עיצוב גרפי, פרויקט תכנותי, כתיבת תוכן, בעלות על ערוץ Youtube מצליח או מנטורינג. אלו כמובן רק דוגמאות, ישנם עוד תחומים רבים.

מעבר לכך, הנוודים הדיגיטליים שוחים בפלטפורמות להשגת עבודות פרילנס כמו "Fiverr" או "Upwork", ועל בסיס ההכנסות שהם מפיקים באתרים אלו, הם מצליחים לממן אורח חיים נדודי. החפצים הכי חשובים עבור הנווד הדיגיטלי, יהיו לרוב מחשב הנייד ומכשיר הטלפון, איתם יהיה מסוגל לעשות כמעט הכל. רוב הנוודים הדיגיטליים הם בגילאי 20-40, ובדרך כלל מדובר ברווקים ללא ילדים, אך ישנן גם משפחות שעוצרות את החיים עצמם לשנה, ויוצאות לתקופת נוודות דיגיטלית.

מקבוק. הפך לסימן ההיכר של הנווד הדיגיטלי
מקבוק. הפך לסימן ההיכר של הנווד הדיגיטלי

גידול עולמי במספר הנוודים הדיגיטליים

במסגרת בלוג הטיולים ״איפה גיל״, שיתף גיל הנווד הדיגיטלי בלו״ז השנתי שלו. הוא פתח את ינואר ופברואר בטנזניה, מתוכם שבועיים באי מאפיה וזנזיבר, התנדב בבית ספר באזור הר הקילימנג'רו וביקר בספארי הלאומי. במרץ, הוא בכלל היה באנגליה ועבר מבחני מדריכים בסביבה הררית בווילס, ואילו באפריל הוא ביקר באי אוטילה בהונדורס לקורס צלילה מתקדם. הלו״ז הזה יכול להיות טיפוסי מאד לנוודים דיגיטליים ובכלל לא חריג. אך גיל אינו לבד, מדובר בתופעה שהולכת ומתעצמת בעולם כולו.

4.8 מיליון נוודים דיגיטליים חיים היום בעולם, והמגמה בעלייה מתמדת. אחת החברות שהרוויחו מאד מתופעת הנוודים הדיגיטליים, היא חברת "Selina", שהוקמה על ידי מספר ישראלים בשנים האחרונות. Selina מציעה כפרי נופש לנוודים דיגיטליים ברחבי העולם, עם Wi-Fi חזק, גלשנים להשכרה ועמדות הטענה בכל מקום. הנוודים הדיגיטליים יכולים לעשות מנוי חודשי ל-Selina או לשכור מיטה למספר ימים בודדים. בעולם הנוודות הדיגיטלית, חוזים קצרי טווח, עבודות פרילנס קטנטנות והתקשרויות עסקיות מהירות הם שם המשחק.

למי הכי קל להיות נווד דיגיטלי?

כדי להיות נוודים דיגיטליים צריך גם מזל וגם שכל. בחלק של השכל, אנשים בעלי מקצועות שהינם ורסטיליים מבחינת מיקום, יוכלו להיות נוודים דיגיטליים בקלות. למעצבת גרפית, יהיה הרבה יותר קל להפוך לנוודת דיגיטלית מאשר לעורכת דין שצריכה להגיע לדיונים משפטיים. לבנקאי שתלוי בהגעה לסניף יהיה קשה יותר לעשות רילוקיישנים תכופים מאשר למתכנתת אפליקציות. כמובן שכדי להפוך לנוודים דיגיטליים ולהגשים את החלום, רבים מחליטים לבצע שינוי מקצועי שהינו דבר מקובל בימינו.

דרכון אירופאי – שער לנוודות הדיגיטלית

החלק השני מתחלק למזל. לכמעט מיליון ישראלים יש דרכון אירופאי, שהוא הכלי האולטימטיבי והחזק ביותר למי שמתכנן להיות נווד דיגיטלי. מרבית הישראלים שמחזיקים באזרחות נוספת הם בעלי אזרחות אירופאית, שמאפשרת לגור בכל אחת ואחת ממדינות האיחוד האירופי, לעבוד בצורה חוקית, לשכור דירה ולפתוח חשבון בנק בקלות.

עבור ישראלים שאינם בעלי דרכון אירופאי, השהות באירופה מוגבלת מכמה טעמים. ראשית, הם יצטרכו לצאת מהאיחוד האירופי בכל 90 ימים, שכן הויזה הישראלים מוגבלת לצרכי חופשה בת 3 חודשים בלבד. שנית, הם לא יוכלו לקבל עבודות מבחינה חוקית, וגם פתיחת חשבון בנק הופכת לקשה ביותר. אנשים שאינם אזרחים, אינם יכולים ליהנות מרשתות הביטחון והרווחה של רבות ממדינות אירופה או מלימודים חינם המוצעים במקרים רבים לאזרחים.

תום אלרום, אשר מנהלת קהילת נוודים דיגיטליים בפייסבוק, טוענת שדרכון אירופאי עוזר מאד. ״אין ספק שכשרוצים ליהנות מנוודות דיגיטלית ללא לחץ מיותר, אז דרכון שמאפשר עבודה חוקית עוזר. ולא רק בתחום העבודה אלא גם בזכויות כמו מלגות ללימודים, אבטלה, השכרת דירה, ועוד.״

יתרונות הדרכון האירופאי – גם מחוץ לאירופה

פורטוגל. יותר מ-3.5 מיליון ישראלים זכאים לאזרחות בה ורק מיעוט בדקו את זכאותם
פורטוגל. יותר מ-3.5 מיליון ישראלים זכאים לאזרחות בה ורק מיעוט בדקו את זכאותם

ישראלים צעירים רבים מנצלים את הדרכון האירופאי כדי ללמוד בצורה מוזלת ברחבי האיחוד. אך הדרכון  האירופאי לא עוזר רק באירופה, אלא גם בכניסה ובשהות חוקית וארוכה יותר, במדינות רבות ברחבי העולם. לדוגמא, לכמה מדינות באיחוד האירופי יש הסכם עם אוסטרליה, בו צעירים יכולים לגור ולעבוד באוסטרליה למשך שנה. אם אתם מתכננים נוודות דיגיטלית לדרום אמריקה, צפו שהמעבר שלכם בגבולות יהיה קליל יותר. לרוב, ויזת שהייה אוטומטית מוענקת לדרכונים אירופאיים וכך תוכלו לשהות לפרקי זמן ארוכים יותר, במדינות השונות.

בהישג ידם של כ-3.5 מיליון ישראלים: דרכון אירופאי


נקודת האור, היא שיותר מ-3.5 מיליון ישראלים הינם זכאים פוטנציאליים לאזרחות פורטוגלית ולדרכון אירופאי, בשל חוק אשר עבר בפורטוגל לתיקון העוול ההיסטורי של גירוש יהודי ספרד ופורטוגל. על פי החוק, יהודים שמצליחים להוכיח קשר לפורטוגל (על פי שם משפחה, ארצות מוצא ופרמטרים נוספים) יכולים לבקש את האזרחות הפורטוגלית שמעניקה דרכון אירופאי לכל דבר ועניין.

קהילות ישראלים גדולות של נוודים דיגיטליים

שיטוט במספר קהילות פייסבוק של נוודים דיגיטליים ישראלים, מראה כמה מוקדי עניין חזקים של הישראלים שבוחרים לחיות חיים כאלו. הם מתחלקים לשלושה סוגים עיקריים:

  1. אירופה הקלאסית: נוודים דיגיטליים שבוחרים לחיות בכל חודש בעיר אירופית אחרת. הם יכולים להתחיל את השנה באמסטרדם, לעבור את האביב בברלין, את הקיץ בדרום צרפת ולהגיע לשלכת בליסבון. כאן תמצאו בדרך כלל נוודים דיגיטליים מבוססים יותר כלכלית, ובעלי דרכון אירופאי.
  2. דרום אמריקה: מאופיינת באוכלוסיית נוודים דיגיטליים צעירה יותר, מבוססת פחות ומוטת ספורט: רבים מגיעים לאתרי הגלישה והצלילה בדרום אמריקה או לתעשיית השוקולד והקקאו בצ׳ילה.
  3. אוסטרליה וניו זילנד: גם כאן תמצאו נוודים דיגיטליים שאוהבים לגלוש או ליהנות מנופי הטבע הייחודיים של ניו זילנד ואוסטרליה. צלמים למשל, אוהבים מאד את האתרים האלו כיעדים לנוודות דיגיטלית שבהם הם גם יכולים לעבוד לאור הסביבה המרהיבה.

אין ספק שבשנים הקרובות נראה את מגמת הנוודות הדיגיטלית מתפתחת בעולם. צעירים בישראל, מדינה בה לאזרחים רבים ישנה אזרחות כפולה או אזרחות כפולה בפוטנציאל, עשויים ליהנות מתופעת הנוודות הדיגיטלית, לא פחות מאשר חבריהם במדינות אחרות בעולם. אם הלפטופ שלכם כבר מוכן בתיק, יש לכם את המקצוע הנכון וסיכוי לדרכון אירופאי, אולי שווה לשקול את נושא הנוודות הדיגיטלית ברצינות.

פספורטוגו – הביטחון לקבל דרכון אירופאי
בדקו זכאותכם בחינם לאזרחות אירופאית, בטופס מטה >>