עזבו אתכם ממאסטר שף והמבורגריות סודיות בתל אביב, בחו"ל המטבח הישראלי עושה שמות. זה לא סוד כי בשנים האחרונות המטבח הישראלי התפתח והשתכלל, כסף גדול הוזרם לתעשיית הקולינריה ושפים ישראלים הפכו לכוכבי על ו"סלבריטיז" בתרבות המקומית. המטבח הישראלי קיבל גם הכרה ברחבי העולם, עם דגש על ארה"ב ואירופה. שפים ישראלים רבים, אשר חלקם עברו הכשרה במוסדות הקולינריה הנחשבים ביותר בארצות המערב, רואים בהתפתחות הקריירה שלהם מחוץ לגבולות מדינת ישראל – מטרה, אתגר וחלום. ואכן, בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה אשר הולכת ומתרחבת כמו הבטן שלנו – יותר ויותר כוכבי מטבח ישראלים פוצחים בשיתופי פעולה עם אנשי עסקים ומוסדות קולינריים ברחבי העולם. אירופה הקלאסית, באופן טבעי, היא אחד היעדים המרכזיים.

ה-D.N.A של המטבח הישראלי כובש את העולם

כוחו של הטבח הישראלי הוא בבית הגידול שלו, ישראל – מדינת הגירה הנמצאת תחת השפעות של מטבחים מכל רחבי העולם, כל זאת לצד ה-D.N.A הישראלי שמאוהב בחדשנות בתחומים רבים וכיבוש פסגות חדשות. חדשנות שכמובן לא פסחה על עולם הקולינריה.

סיפורי ההצלחה לא איחרו לבוא, ומדי תקופה אנו שומעים על מסעדות ישראליות-ערביות-ים תיכוניות (מן שילוב פיוז'ן של שלושת המטבחים יחד עם השפעות ממטבחים נוספים) באירופה אשר מכות גלים והופכות להיות לוהטות וטרנדיות בסצנה המקומית. המטבח הישראלי בלונדון, בירת אנגליה ועיר שהיא מעצמה קולינרית עולמית בפני עצמה, מאכלסת כמה מסעדות ישראליות מהמצליחות באירופה.

ה-D.N.A של המטבח הישראלי כובש את העולם

מטבח של שלום – לונדון קולינג!

יותם אוטולנגי הוא מהישראלים הוותיקים שמככבים במטבח הישראלי בלונדון. להבדיל משפים ישראלים אחרים, אוטולנגי למד בלונדון, התפתח ופרח בה והיא בית עבורו. לכן, רק טבעי היה שלאחר שעבד כסו-שף תחת שפים מפורסמים, יגיע הרגע בו יצא לדרך עצמאית. ואכן אוטולנגי הצליח בגדול עם מספר מסעדות אותן הקים יחד עם שותפו הפלסטיני סמי תמימי. נכון להיום, אוטולנגי מחזיק בבעלות על חמש מסעדות. ארבע תחת השם 'אוטולנגי', אשר ממוקמות בשכונות היוקרתיות ביותר בלונדון, ואחת תחת השם 'נופי' אשר ממוקמת בלב שכונת סוהו. לאוטולנגי גם טור אוכל יוקרתי בגארדיאן ובניו יורק טיימס והוא הוציא גם כמה רבי מכר בתחום הקולינריה.

אסף גרניט הוא שם אחר אשר מתגלגל בשנים האחרונות בשיחותיהם של בליינים לונדוניים. מסעדתו פאלומר זכתה לשבחים מיומה הראשון ונבחרה בדירוגים שונים במגזינים יוקרתיים כמו טיים אאוט וג'י קיו לדירוגים גבוהים. גרניט הביא עמו ללונדון את כל השטיקים שהביאו לו הצלחה מטאורית בישראל וזה עובד כמו קסם גם שם. מאז, גרניט פתח גם את 'ברברי' בלונדון ולאחרונה גם את מסעדת 'בלאגן', שמעתם נכון, בפאריז, סמוך לגני טולרי. ואם הצרפתים שעפים על עצמם, עפים עליו, מה עוד נותר לומר?

אנחנו על המפה ועל הצלחת – מסעדות ישראליות מצליחות באירופה

ישראלים אחרים אשר מזליפים טחינה מסוגננת ומצלחתים כדורי פלאפל בטעמים במטבח הישראלי בלונדון הם ערן טיבי במסעדתו 'באלה באיה', עודד מזרחי ומסעדתו 'הביצה הטובה', ו'האני אנד כו' של השפים שרית פאקר ואיתן סרלוביץ', והיד עוד נטויה.

אך לונדון אינה לבד, ישנן עוד מסעדות ישראליות מצליחות ברחבי היבשת. מושיק רוט, שמככב בסצנת הקולינריה של אמסטרדם כבר שנים רבות, מחזיק היום במסעדה בעלת שני כוכבי מישלן בהשקעה של שני מיליון יורו, גל בן משה מחזיק כבר מספר שנים במסעדתו 'גלאס' אשר בברלין, השף גלעד פלד, אשר מתפקד הלכה למעשה כשף ראשי במסעדה בעלת שני כוכבי מישלן של השף הכוכב גורדון רמזי, בבורדו שבצרפת והרשימה עוד ארוכה. אלו כמובן רק השמות הנוצצים. באירופה מסתובבים ישראלים רבים, אנשי מקצוע מעולים בתחום אשר עובדים בתעשיית המסעדנות ועושים חיל בהבאת המטבח הישראלי לחיך האירופאי, חלקם חלמו בגדול וחלק מסתפקים במסעדות צנועות יותר או להשתלב כשכירים ולהביא מהידע שלהם.

כבר לא רק על החומוס לבדו. הקולינריה הישראלית ברחבי העולם
כבר לא רק על החומוס לבדו. הקולינריה הישראלית ברחבי העולם

מתאים לכל חך – דרכון אירופאי

כל שף או טבח בעל אספירציות קולינריות, יכול להקים מסעדה ברחבי האיחוד האירופאי, הרי הכלכלה העולמית בנויה כך שכל מדינה תשמח להשקעות חוץ. אך אם אין ברשות היזם הישראלי דרכון של אחת ממדינות האיחוד, ההליך הבירוקרטי לקבלת האישורים הרצויים, צפוי להיות מסורבל למדי. בעלות של דרכון אירופאי סוללת בפני כל ישראלי את הדרך להגשמת החלום שלו לפתיחת מסעדה ברחבי אירופה ולקבל הכרה בינלאומית.

ויזת עבודה זה נחמד אבל צריך לעבוד בשבילה, השקעת נדל"ן ניתן לעשות בכל מקום אך אם אין בידיך את האישורים לא יתאפשר לך לעבוד במסעדה החדשה שתכננת להקים. המורכבות שבניהול עסק ללא דרכון אירופאי מורכבת לא פחות מלהעמיד סופלה מושלם, מלבד זמן האפייה של המסמכים, תאלץ לחדש אותם תדיר ואף אחד לא עורב לך שיום בהיר אחד לא תסורב ויזה מכל סיבה שהיא. עם דרכון המצב שונה לחלוטין – אתה אזרח האיחוד האירופאי לכל דבר, מה שמקנה לך לא רק את היכולת לעבוד, אלא גם זכויות כמעסיק וכבעל עסק. בשנים האחרונות חל שינוי אדיר בכמות הישראלים הזכאים לאזרחות פורטוגלית, עם חקיקת חוק המקנה למגורשי ספרד ופורטוגל את האפשרות להגיש בקשה לאזרחות. גם יוצאי רומניה וצאצאיהם זכאים לאזרחות רומנית שמקנה להם דרכון אירופאי, ללא צורך בידיעת השפה. כמו כן, יוצאי פולין וצאצאיהם זכאים לאזרחות פולנית ודרכון אירופאי, שמקנים להם כניסה ללא צורך בויזה לארה"ב.

דרכון אירופאי. כ-4 מיליון ישראלים זכאים
דרכון אירופאי. כ-4 מיליון ישראלים זכאים

הטבות עבור פתיחת עסק לבעלי דרכון אירופאי

יש לכם חזון, יש לכם חלום, אבל אין לכם עסק וחסר לכם מעט ממון? דרכון אירופאי הוא הפתרון. מלבד האפשרות לנוע בחופשיות בכל רחבי האיחוד, וליהנות ממגורים ותנאים סוציאליים, דרכון אירופאי מאפשר לכם להגיש בקשה ולקבל מימון והלוואה מהבנקים האירופאים השונים ובתנאים מועדפים לתושבי האיחוד. למעשה, מדינות מסוימות אף מעודדות משקיעים זרים במיוחד כאשר מציגים להם תוכנית עסקית מבטיחה במיוחד ובזה אנחנו הישראלים, מספר אחת! ועוד לא נגענו בכלל בהטבות המס ובהקלות במכס שהן מנת חלקו של כל אזרח האיחוד האירופאי.

אז מה דרוש כדי לפתוח מסעדה ישראלית מצליחה באירופה?

לפני שאתם קונים סרוויס יוקרתי ובוחרים סומלייה, אתם מוזמנים לבדוק זכאות לאזרחות אירופאית שתקל על פתיחת העסק שלכם או לחילופין תסייע לכם להתחיל במסע הקולינרי שלכם באחד מהמוסדות הנחשבים באירופה ולפלס את דרככם אל הצלחת וכוכב המישלן הראשון.

פספורטוגו – טעימה מהחיים הטובים!