מי מאיתנו אינו רוצה לבוא לאמא עם תעודת דוקטור? תגידו מה שתגידו, גם היום אין דבר שיעשה את אמא שלכם גאה יותר. כן, יהיו מכשולים בדרך, ואמא תצטרך ללמוד לחיות עם המרחק מכם למספר שנים, אבל התוצאה הסופית תהיה שווה כל הקרבה שתעשו בדרך, כי לימודי רפואה באירופה גם יכולים להיות משתלמים וחוויתיים במיוחד. מדוע כדאי ללמוד רפואה דווקא באירופה? היכן תוכנית הלימוד הכי שווה? התנאים הכי נוחים? האווירה הסטודנטיאלית הכי טובה? הכנו לכם את כל התשובות.

מאות ישראלים בשנה כבר עושים זאת

מדי שנה יוצאים בממוצע כ-600 סטודנטים ישראלים ללמוד רפואה ברחבי העולם. מתוכם, יותר מ-90% בוחרים בלימודי רפואה באירופה, והסיבות לכך הן מגוונות. ישנם מספר היבטים אשר משפיעים על הסטודנט הישראלי, כשהוא ניגש לבחור באחת ממדינות האיחוד האירופאי בתור היעד בו ירצה להגשים את חלומו – להפוך לרופא מוסמך ומוכר שיוכל לעבוד במקצוע הנחשק, גם בישראל.

לא בטוחים אם ללמוד רפואה בארץ או בחו"ל? הנה 3 היבטים שיעזרו לכם להחליט

1. רמת הקושי להתקבל ללימודים

בישראל, מבחני הקבלה ללימודי רפואה הם ברמת קושי גבוהה, מלאי המקומות מוגבל ונבחרים רק הסטודנטים המבטיחים ביותר. באירופה, תנאי הקבלה ללימודים הם קלים יותר, ולכן פשוט יותר למצוא מוסד בו ניתן לקבל השכלה ברמה הטובה ביותר, שגם עומדת בסטנדרטים ובתקנים הגבוהים ביותר.

2. עלות הלימודים

לימודי רפואה מצריכים התמסרות מוחלטת, ולא ניתן לעבוד במהלכם. בישראל, תאלצו להיעזר בהורים ולשבור חסכונות, ואולי אפילו לעבוד, במקביל ללימודים האינטנסיביים. באירופה, לימודים גבוהים הינם מסובסדים חלקית או באופן מלא. כמו כן, יוקר המחייה ברוב מדינות האיחוד האירופאי נמוך באופן משמעותי מזה אשר בישראל, מה שיאפשר לכם לממן בכוחות עצמכם את התואר שלכם, ולסיים את הלימודים עם נחת כלכלית.

עלות הלימודים היא עניין של מיקום.
עלות הלימודים היא עניין של מיקום.

3. החיים הסטודנטיאליים באירופה

לא קל להיות באר שבעי הלומד בחיפה או חיפאי הלומד בתל אביב אז על אחת כמה וכמה ישראלי הלומד בחו"ל. אם בחרתם באופציית לימודים הרחק מישראל כדאי שתבררו קודם כל באיזו שפה מתנהלים הלימודים – אם זו אנגלית או שפה שאתם שולטים בה מבעוד מועד. כדאי גם לברר על אופי הפעילות לאחר הלימודים המתרחשת בקמפוס – מסיבות, אירועים ופעילויות בהם תוכלו להכיר אנשים מכל העולם ולהרגיש יותר בבית. תמיד כדאי לבדוק ברשתות החברתיות באיזה מוסד לימודים קיימת קבוצה ישראלית ענפה לצד בדיקה של תמהיל הסטודנטים במוסד הלימודים. יצירת קשרים טובים במהלך הלימודים תקל עליכם לאחר מכן גם בחיפוש עבודה – הסטטיסטיקה מראה שכמחצית מהבוחרים ללמוד בחו"ל, זוכים להצעות עבודה מחוץ לישראל ומשתקעים שם, בין אם באירופה או במקומות אחרים ברחבי העולם.

מתכננים לעסוק ברפואה בארץ אחרי התואר?

לפני שאתם ניגשים למבחני קבלה לאוניברסיטה בה אתם חפצים ללמוד, חשוב לוודא שהתואר שלה קביל עבור משרד הבריאות בישראל, משום שקיימים מוסדות שהתואר שלהם אינו מוכר בישראל.

לפני שרצים להירשם, חובה לבדוק האם התואר יוכר בישראל.
לפני שרצים להירשם, חובה לבדוק האם התואר יוכר בישראל.

המדינות באירופה שהכי שווה ללמוד בהן רפואה

כאשר מדברים על האיחוד האירופאי בהקשר של לימודי רפואה, שווה להתייחס לכמה פרמטרים שיהפכו את הלימודים לטובים עבורכם:

  1. שפת הלימוד
  2. נוכחותם של עוד ישראלים
  3. יוקר המחיה והעלויות במדינה

חשוב לעשות הפרדה בין ארצות מזרח אירופה, שם ניתן על פי רוב לערוך את הלימודים באנגלית, לבין ארצות מערב אירופה, שם תצטרכו ללמוד בשפה המקומית – בין אם זו איטלקית, צרפתית, גרמנית וכו'. בחירת מוסד לימודי על פי מדינה היא שיקול מכריע, כמובן שכל אחד יבחר על פי השפה בה הוא שולט.

בנוסף, אחד השיקולים הבולטים עבור הסטודנט הישראלי בבחירת המוסד הלימודי, הוא השאלה היכן יש ריכוז גבוה של סטודנטים ישראלים, אשר משרים אווירה מוכרת ונוחה אחד עבור השני. עלויות הלימודים אינן בהכרח שונות במזרח אירופה, לעומת המערב. עם זאת, לעיתים במערב אירופה הלימודים יהיו אפילו זולים יותר. ההבדל המשמעותי הוא עלות החיים ויוקר המחייה בכל מדינה בה תבחרו ללמוד. כאשר בוחנים זאת בהיבט הפיננסי, מובן מאליו כי בארצות מזרח אירופה החיים הסטודנטיאליים יהיו קלים וזולים בהרבה. מבחינת נוכחות  ישראלים, המדינות הבולטות בהן בוחרים ישראלים ללמוד רפואה הן איטליה והונגריה.

אם כך, הבנתם שההחלטה הנכונה עבורכם היא לימודי רפואה בחו"ל, קיבלתם מושג על השפה, ועל תנאי המחייה, ועכשיו נשאלת שאלת השאלות –  היכן נמצאים מוסדות הלימוד האיכותיים ביותר לרפואה באירופה?

לימודי רפואה באירופה באוניברסיטת אמסטרדם
לימודי רפואה באירופה באוניברסיטת אמסטרדם

8 המוסדות הטובים ביותר ללימודי רפואה באירופה

קשה מאוד לשים את האצבע על מוסד הלימוד הטוב ביותר אך אנחנו ננסה להכווין אתכם אל המוסדות הנחשבים למובילים בתחומם בפרמטרים הרבים ביותר:

  1. ציריך אי טי אייץ'
    אחד מהמוסדות הוותיקים והיוקרתיים ללימודי רפואה באירופה ובעולם. תואר ממוסד זה יפתח לכם דלתות בכל מקום אליו תגיעו, אך העלות תהיה בהתאם.
  2. לודוויג מקסימיליאן מינכן
    עם מסורת של מאות שנים, מאות סטודנטים מרחבי העולם מגיעים למינכן ללמוד במוסד ברמה הגבוהה ביותר, ובמחירים מסובסדים.
  3. אוניברסיטת אמסטרדם
    בעלת אגפי מחקר בתחומי רפואה רבים, היא אחת מהאוניברסיטאות המתקדמות והמפורסמות באירופה.
  4. אוניברסיטת הומבולדט בברלין
    מאכלסת בתחומה בית חולים אוניברסיטאי שהוא גם בית חולים לימודי וגם מרכז מחקר, בו לסטודנטים מתאפשר לחוש את חיי הרופא ולרכוש ניסיון אמיתי.
  5. אוניברסיטת שארל בפראג
    אוניברסיטה זו מדורגת על בסיס קבוע בטופ, בכל המבחנים הבינלאומיים שנעשים מדי שנה.
  6. אוניברסיטת סמלווייס בבודפשט
    הוקמה בשנת 1769 ולמעשה חוגגת 250 שנה להיווסדה, מדורגת בין 200 האוניברסיטאות הטובות בעולם.
  7. אוניברסיטת טרטו
    האוניברסיטה הלאומית של אסטוניה. מעבירה תכנית לימודי רפואה שלמים באנגלית ועומדת בכל המדדים הבינלאומיים.
  8. אוניברסיטת יגלוניאן בקרקוב
    האוניברסיטה העתיקה בפולין ואחת מהעתיקות באירופה. נוסדה בשנת 1364 ומדורגת במקום 6 בדירוג אי אי אי סי אי היוקרתי על מוניטין הלימודים שלה.

עלויות לימודי רפואה באירופה

אם הנכם מחזיקים באזרחות אירופאית, אתם יכולים לחייך. עובדה זו פותחת בפניכם עולם שלם של אפשרויות ללימודים בכל מוסד ציבורי בו תחפצו במחירים נוחים לכל כיס. גם אם אין בבעלותכם דרכון אירופאי, ישנם מוסדות שונים שהמחיר בהם יהיה זהה כמו למחזיק בעל דרכון. אך רשימת האפשרויות שלכם תצטמצם. במקרים רבים תאלצו להיפרד מעלות שכר לימוד גבוהה באלפי יורו. עלות הלימודים בשלל מוסדות הלימוד השונים נעה בסכומים של מאות יורו בודדים לשנה, ועד 4,000 יורו לשנת לימודים שלמה. כמובן שהחלק הארי הכרוך במימון לימודים, הוא עלות החיים השנתית.

העלות במדינות שונות משתנה ממדינה למדינה כמובן ומסתכמת בסכומים שנעים מ-8,000 יורו במזרח אירופה ועד 14,000 יורו במערב אירופה לשנת לימודים אחת, ומדובר בעלויות חיים בסיסיים. אם הנכם אזרחי האיחוד תוכלו למצוא עבודה מזדמנת במהלך הלימודים, ללא מאמצים רבים. אם תחפצו בעבודה ואין ברשותכם דרכון אירופאי, תצטרכו להשיג מבעוד מועד אישור עבודה זמני למדינה בה תלמדו, במקביל להוצאת ויזת הסטודנט, ולחדשה בעת הצורך לאורך שהותכם באיחוד האירופאי.

גם יותר זול, וגם הרגשה אירופאית יותר. לא תיקחו?
גם יותר זול, וגם הרגשה אירופאית יותר. לא תיקחו?

חולמים ללמוד, לעבוד וליהנות מסבסוד חלקי או מלא של הלימודים שלכם?

לשם כך אתם זקוקים לדרכון אירופאי מאחת ממדינות האיחוד. אנו בפספורטוגו מעודדים את ההישגיות והמצליחנות בקרב דור העתיד ועל כן אנו מסייעים למאות סטודנטים להגיע אל התואר הנחשק דרך בקשת דרכון אירופאי. בזכות שורה של חוקים במדינות אירופה השונות, אנו יכולים לסייע לצעירים ישראלים השואפים ליותר, להגשים את חלומם ובכך אף לעזור למדינתנו אנו עם הון אנושי מצוין החוזר מלימודי רפואה בחו"ל, הישר אל מערכת הבריאות שלנו.

כיצד מתחילים את הלימודים ברגל ימין?
בודקים זכאות בחינם לאזרחות אירופאית עוד היום בטופס מטה >>