ישראלים, מכירים את הוויזה לארה"ב? ובכן, עשו היכרות עם אחותה הקטנה והמעצבנת: ETIAS – אישור כניסה לאירופה. כידוע, עד היום יכולנו להיכנס "חופשי-חופשי" לאירופה, אך לנוכח הגידול חסר התקדים במספר התיירים הנוהרים ליבשת בשנים האחרונות מרחבי העולם, האיחוד האירופי נקט בשורה של רגולציות על מנת לשלוט באופן מיטבי על תנועות ההגירה והתיירות לאירופה. החל מ-2021, כניסת ישראלים לאירופה תותנה בהוצאת אשרת כניסה. ישראלים, אל תתאכזבו. אתם לא לבד: כל מי שאינו תושב האיחוד האירופי יחויב באישור זה – יפני או אמריקאי – כולם יאלצו להתמודד עם המטרד הקטן שגם עולה כסף. הפרטים המלאים בכתבה הבאה…

אירופה אהובתי – הבית השני של הישראלים

אירופה היא היעד המועדף על ישראלים בשל קרבתה ועלויות הטיול הזולות יחסית מאלו של יעדים רחוקים יותר ברחבי העולם. בשנת 2018 לבדה, מספר הישראלים שיצאו מישראל עמד על כ-8.5 מיליון. על פי נתוני הלמ"ס, מדובר בגידול שיא של 8% יחסית לשנה קודמת, אשר מתוכו, הרוב הגדול של הנוסעים היה בדרך לאירופה.

מלבד המשיכה הטבעית של הישראלי לאירופה – שכן תמיד הרגשנו רצויים בה – בעקבות רפורמת השמיים הפתוחים שנכנסה לתוקפה ב-2013, נוצר גידול מרשים כיוון שהיא הפכה את אירופה לזולה ונגישה מאי פעם. הרפורמה הביאה היצע עשיר של חברות טיסה והשפיעה על כל שוק התיירות הישראלי כאשר הוזילה את מחיר הטיסות. על פי הנתונים הרשמיים של משרד התחבורה, מאז שהרפורמה נכנסה לתוקף היא הזניקה מעלה את מספר הטיסות ב-35% והביאה לכניסת עשרות חברות תעופה "לואו-קוסט" (טיסות בעלות נמוכה יותר) שקודם לכן ישראל לא נכללה בתוכנית הטיסות שלהן. בשנת 2018 עברו בשמי הארץ מעל 121 אלף טיסות, ורובן הגדול היה ליעדים ברחבי אירופה. בזכות הרפורמה, הישראלים גילו את אירופה מחדש, לא רק כיעד תיירותי, אלא גם כמוקד משיכה למטרות עסקים, לימודים, מגורים, השקעות נדל"ן ועוד…

אך לכל חגיגה יש סוף – החל משנת 2021 לא תוכלו להיות כל כך ספונטניים עם סוף שבוע בפריז – ישראלים שירצו להיכנס למדינות באירופה החתומות על אמנת שנגן צפויים להידרש לאישור מיוחד טרם היציאה מהארץ. בשנת 1985 נחתמה אמנת שנגן בין 5 מדינות בלבד, והן: בלגיה, צרפת, גרמניה, לוקסמבורג והולנד. בהמשך, הצטרפו מדינות נוספות, והיום מתוך 27 מדינות האיחוד – 22 מדינות משתתפות באמנה. עיקרה מדבר על ביטול ביקורת הגבולות, המתואם בין המדינות. הודות לאמנת שנגן, תייר או תושב באירופה נהנה עד היום ממעבר חופשי ונטול עיכובים בין מדינות היבשת, בעוד המדיניות בגבולות האיחוד בכללו נקבעת ומנוהלת במשותף על ידי המדינות החברות. במקור, ההסכם לא היה יוזמה ישירה של האיחוד האירופי, אך בשלב מאוחר הוחלט להכפיף את ניהולו תחת סמכות האיחוד. אף על פי כן, חתומות עליו גם מדינות שאינן חברות באיחוד, כמו: איסלנד, נסיכות ליכטנשטיין, נורווגיה ושוויץ.  המדינות שאינן משתתפות בהסכם אך כן נמנות בין מדינות האיחוד האירופי, הן: בולגריה, קרואטיה, קפריסין, רומניה ואירלנד. החל משנת 2021, אזרחים של מדינות מחוץ לאירופה המעוניינים לבקר ביבשת כתיירים, יצטרכו לגשת לשגרירות המדינה שאליה הם מתכוונים להיכנס ולבקש ויזת "ETIAS", שתאפשר להם לבקר בכל מדינות האזור באופן חופשי. 

קוד הגבולות של "אמנת שנגן" ישפיע על כניסת ישראלים לאירופה

שואלים את עצמכם, מה נשתנה? ובכן, שינוי זה צפוי להתרחש בעקבות החלטת מדינות האיחוד האירופי להפעיל את סעיף 7 של אמנת שנגן: קוד הגבולות, אשר קובע כי כל אדם הנכנס אל אזור שנגן ממדינות שלישיות חייב לעבור בדיקה מינימלית הכוללת את וידוא זהותו על סמך מסמך מזהה. האיחוד האירופי החליט לתמוך בהפעלת סעיף 7 במטרה לתגבר את אבטחת הגבולות במדינות האיחוד, וזאת לאחר שהשתכנע כי הדבר חיוני לביטחונן הלאומי של מדינות אלו, במיוחד עקב הפיגועים הקשים שהתחוללו באירופה בשנים האחרונות באירופה ומשבר ההגירה הבלתי חוקית ליבשת. משיקולים ביטחוניים, אזרחי מדינות שלישיות יעברו בדיקה מקיפה יותר במעברי הגבול הבין-מדינתיים, הכוללת גם את כל הדרישות בנוגע לכניסת זרים לאיחוד: מסמכים, ויזה, סטטוס תעסוקתי, אמצעי מימון וכד'.

דרכון אירופאי – הדרך הקצרה לאירופה

ישראלים רבים רואים בהחלטה זו מפח נפש החוסמת את הדבר שהישראלי אוהב יותר מכל – ספונטניות. כדי שתוכלו להמשיך להפתיע את החברים או את בן/בת הזוג בחופשה באירופה, מצאנו עבורכם את הדרך הקלה והבטוחה ביותר בה ניתן להיכנס לאירופה באופן חופשי ולעבור בין מדינות ללא בידוק ועיכובים מיותרים. חוק השבות הפורטוגלי, שנכנס לתוקף בפברואר 2015, פתח בפני 3.5 מיליון ישראלים זכאות פוטנציאלית לאזרחות פורטוגלית ודרכון אירופאי. הישראלים לא נותרו אדישים – בארבע השנים האחרונות מאז חוקק החוק הפורטוגלי, הנתונים מצביעים על 32 אלף בקשות התאזרחות שהוגשו לממשלת פורטוגל (נכון לאפריל 2019), מתוכן 72 אחוז שהוגשו מישראל.

כיוון שפורטוגל חברה באיחוד האירופי, אזרחות פורטוגלית מקנה הטבות ב-28 מדינות האיחוד האירופי. במילים אחרות, אזרח ישראלי שידאג מבעוד מועד לקבל אזרחות פורטוגלית, יזכה למעמד המעניק זכות למעבר חופשי, הן בבידוק הדרכונים בכניסה לאיחוד האירופי עצמו, והן במעבר בין המדינות בתוך האיחוד. מעמד זה מצטרף ליתרונותיו הבינלאומיים האחרים של הדרכון האירופאי: ביטול הצורך בוויזה לארה"ב ולאוסטרליה, והזכאות האוטומטית לוויזת תייר לעוד 185 מדינות, ביניהן גם כאלו שלישראל אין עמן קשרים דיפלומטיים. על אלו נוספות, כמובן, כל ההטבות מהן נהנה אזרח אירופאי, הכוללות לימודים מסובסדים עד כדי כיסוי מלא של עלותם, אפשרות למגורים בכל אחת ממדינות האיחוד, זכות חוקית לעבוד במדינות אלו, זכאות לתנאים הסוציאליים המלאים שהן מספקות, והזדמנויות להשקעות מניבות הון בתנאים המוצעים לתושבים המקומיים.

חברת פספורטוגו מלווה אלפי לקוחות ישראלים בתהליך קבלת אזרחות אירופאית במדינות פורטוגל, רומניה ופולין, מתוך אמונה בתיקון העוול ההיסטורי שנגרם לחיים היהודיים העתיקים ביבשת ובצורך להשבת הזכויות שנשללו מקהילות אלו במרוצת השנים, לפי רוח חוקי השבת הזכויות שחוקקה ממשלת פורטוגל, ובהתאם לחוקי האזרחות שהתקבלו ברומניה ופולין. הביקוש הרב לאזרחות זרה על ידי ישראלים משקף את ההבנה של הישראלים לגבי יתרון הניידות הגלובלית ולמעשה למעלה ממיליון ישראלים כבר מחזיקים באזרחות נוספת בעת כתיבת שורות אלו ממש.

רוצים "שמיים פתוחים" ללא ויזה לאירופה?
בדקו זכאות חינם עוד היום בטופס מטה >>>