תשכחו מלהוציא דרכון זר עבור הילדים ״ליתר ביטחון״ או ״כדי שיהיה במגירה כשיגדלו״. יותר ויותר ישראלים, מחליטים להוציא דרכון אירופאי ולהתאזרח באיחוד האירופי בשביל עצמם, גם אחרי גיל 50. בעוד צעירים חולמים על נוודות דיגיטלית או ויזה לארה״ב, האוכלוסייה הבוגרת יותר בישראל למדה להשתמש בדרכון האירופאי בצורה אפקטיבית יותר מדור המיליניאלס. האירופאים החדשים משקיעים בנדל״ן, נהנים מבתי נופש בחו״ל, מתכננים את המס שלהם בקפידה ומבלים ביעדים אקזוטיים שישראלים עדיין לא יכולים להיכנס אליהם. במילים אחרות: אף פעם לא מאוחר מדי להתאזרח.

מטאבו מוחלט לנכס חיוני

בשנים האחרונות הוצאת דרכון אירופאי הפכה לנחלת הכלל, אך לא כך היה הדבר תמיד. בעשורים הראשונים לקום המדינה, ישראלים רבים התביישו באזרחות זרה וויתרו מרצונם על האזרחות והדרכון. בשנות ה-70, נטבע המושג ״נפולת של נמושות״ המתייחס לכאלו שירדו מהארץ או שוקלים לעשות זאת. אך משהו בשנות ה-90 השתנה. היחס לאזרחות נוספת וההסתכלות על דרכונים זרים הפכה להיות פרגמטית יותר. כיום נוצר סוג של איזון, מרבית הישראלים מרוצים מהחיים בישראל ורוצים להישאר בה, אך במקביל גם ליהנות מההזדמנויות והאפשרויות שמקנה דרכון האירופאי.

כמות הזכאים לאזרחות עלתה ממאות אלפים למיליונים

דבר משמעותי נוסף שהשתנה הוא סל הזכאים הפוטנציאליים להוצאת דרכון אירופאי. אם בעבר זו הייתה זכות ששמורה בעיקר ליוצאי מדינות אירופה, כיום לפי ההערכות כ-3.5 מיליון יהודים-ישראלים צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל, זכאים להוציא אזרחות פורטוגלית. למרות שלצעירים יש יתרונות רבים בהוצאת האזרחות והדרכון, יש לא מעט סיבות שגרמו לכך שהחלה הסתערות של ממש על הדרכונים הזרים, מסיבות פרגמטיות לחלוטין של בני גילאי 50+. מדובר בעיקר ממניעים כלכליים, שכן הדרכון האירופאי פותח דלתות שבגילאים בוגרים יותר – קל יותר להיכנס בהן.

רואים את תל אביב? 1 מ-2 יהודים המתגוררים בה הוא זכאי פוטנציאלי לדרכון אירופאי
רואים את תל אביב? 1 מ-2 יהודים המתגוררים בה הוא זכאי פוטנציאלי לדרכון אירופאי

דרכון אירופאי כשער לנדל״ן

הכניסה לשוק הנדל״ן דורשת הון עצמי שלמרבית הצעירים, אין. לעומתם, אנשים בגילאי 50 ומעלה כבר התבססו כלכלית, חסכו כספים במשך שנים ויכולים להניב מדרכון אירופאי הרבה יותר הזדמנויות, כאשר מדובר בהשקעה בנדל״ן. היתרון של הדרכון האירופאי בכיס משתנה ממדינה למדינה. בחלק מהמדינות, הוא פוטר את האזרחים האירופאים ממיסים מיותרים, מקצר תהליכים מול הרשויות, מאפשר לקחת משכנתא בשיעורי מימון גבוהים יותר מאשר לכאלו שאינם אזרחים. כך שנחיתה במדינה החברה באיחוד האירופאי כשיש לך את האמצעים לנצל אותו כלכלית, קורצת לישראלים רבים בגילאים בוגרים יותר.

לנחות במדינה חדשה: בגילאי 50+ יש הרבה יותר אפשרויות
לנחות במדינה חדשה: בגילאי 50+ יש הרבה יותר אפשרויות

להיות תייר ל-90 יום לעומת ״להגיע הביתה״ 

בנוסף, ישראלים רשאים לשהות במרבית מדינות האיחוד האירופי ל-90 יום, אך דרכון אירופאי מאפשר מגורים בכל אחת ואחת ממדינות האיחוד, לפתוח בהן חשבון בנק ולהעביר מרבית מהפעילות העסקית לשם. כשאתם אזרחים אירופאים ואתם נוחתים על אדמת האיחוד, היחס של הרשויות הוא בגדר ״הגעתם הביתה״.

כולם רוצים נדל״ן

ההתעניינות של ישראלים בגילאי 50 ומעלה בהשקעות נדל״ן בחו״ל גברה מאד בשנים האחרונות, עליית מחירי הנדל״ן בישראל, שהאמירו בצורה משמעותי בעשור האחרון, הפכה את ההשקעה בנדל״ן בישראל לפחות אטרקטיבית. במקום זאת, ישראלים פונים ליעדים חדשים באירופה, במדינות אשר הצמיחה בהן נוסקת ומחירי הנדל״ן בהן עוד יכולים להאמיר בצורה משמעותית בעתיד. הזדמנויות הנדל״ן הטובות, מצויות דווקא בשווקים המתפתחים והמתעוררים האלו באירופה שאחרי המשבר הכלכלי.

ישראלים רבים הפכו לבעלי נכסים במדינות שונות באיחוד האירופי, כאשר אופציות ההשקעה הן מגוונות, בין רכישת דירה להשקעה, לרכישת קומפלקס, דרך ישראלים שמבצעים השבחות נדל״ן או מרכזים מסחריים. קשה להוציא  את חיידק הנדל״ן מהישראלים.

בפודקאסט ״נדל״ן ללא גבולות״ למשל, מצאנו אוכלוסייה שלמה של משקיעי נדל״ן חדשים: משבחי מבנים בסלוניקי, קרנות השקעה ביזמי נדל״ן שנוסדו על ידי ישראלים, קונים פרטיים שרוכשים דירות נופש ביוון דרך השקעות בפורטוגל, איטליה, הונגריה ושאר חלקי האיחוד. היכן שיש תשואה, תמצאו את הישראלים.

לעשות עסקים מבלי להזדהות כישראלים

״האירופאים החדשים״ מנצלים את הדרכון האירופאי גם לעשיית עסקים. למרות שמעמדו של הדרכון הישראלי השתפר מאד בשנים האחרונות, הדרכונים האירופאיים מאפשרים כניסה למגוון רב יותר של  מדינות, בדגש על מדינות שאינן עושות עסקים עם ישראל. לדוגמא, אם נשווה בין הדרכון הישראלי לפורטוגלי, אליו זכאים מיליוני ישראלים, תוכלו לראות בטבלה את המדינות שישראלים נדרשים אליהן לויזה או לא יכולים להיכנס אליהן.

בעוד לצעירים אין מה לחפש בקטאר או ערב הסעודית, עבור אנשי עסקים בגילאים מבוגרים יותר מדובר בפתיחת של שווקי ענק. למרות שאנחנו חיים בבועה הקטנה שלנו בישראל, מדינות ערב התקדמו מאד מבחינה כלכלית בעשורים האחרונים והן מדינות מפתח בתעשיות האנרגיה, המחצבים וצרכניות של התעשייה הביטחונית. עבור אנשי עסקים ישראלים שהחברות שלהם מעוניינות לקלוט לקוחות חדשים גם ממדינות אלו, דרכון אירופאי בכיס יאפשר ויקל על צד השני, המתגורר במדינה בה אין קשרים דיפלומטיים לישראל, לבצע את העסקה.

בשביל הילדים ובשביל הכיס של ההורה הישראלי

יוקר המחייה העולה בישראל, הפך גם את נושא הלימודים הגבוהים ליקר מאד ולמרבה האירוניה, לימודים חינם באירופה (או מוזלים מאד) המתאפשרים עם דרכון אירופאי, מקלים גם על ההורים שבמילא מממנים את הלימודים היקרים בארץ. על פי העיתונות הכלכלית בישראל, בין 30%-50% מהסטודנטים ממומנים על ידי ההורים שלהם בזמן הלימודים המסייעים גם בשכר הלימוד.

תהליך הוצאת הדרכון האירופאי עשוי לעלות כמה אלפי שקלים, סכום נמוך בהרבה משכר הלימוד בישראל לשנה אחת בלבד שעומד במקרים הנמוכים ביותר על מעל 11,000 שקלים לשנה. כך שעבור  בני 50+ רבים, הוצאת הדרכון האירופאי עבורם, מאפשרת גם לילדיהם לימודים איכותיים כמעט ללא עלות במדינות בהן יוקר המחייה והלימודים נמוך בהרבה. כך למשל, אלפי סטודנטים ישראלים לומדים רפואה באיטליה ובהונגריה, מדינות אשר גם הלימודים וגם יוקר המחיה בהן זול משמעותית מישראל.

לאור כמות הזכאים המשמעותית שקיימת בישראל, נראה שבשנים הקרובות נראה הרבה יותר ״אירופאים חדשים״ בגילאי 50+, ישראלים שמתאזרחים במדינות האיחוד האירופי ומתחילים ליהנות משלל ההטבות אליהן זכאי אזרחי האיחוד. הם ככל הנראה ימשיכו לחיות בישראל, רק שהם יחיו הרבה הרבה יותר טוב.

מעוניינים לעשות את הצעד הראשון?
בדקו זכאותכם בחינם לאזרחות פורטוגלית בטופס מטה >>