דרכון אירופאי מעניק אפשרות ללימודים במגוון אוניברסיטאות במדינות שחברות באיחוד, בתנאים מעולים ובחלק מהמקרים גם ללא עלות. אספנו עבורכם כמה מוסדות שאולי לא חשבתם עליהם…

במציאות של היום, ישראלים רבים מעוניינים לממש זכאות לדרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי כדרך להגן על בטחון המשפחה. הורים מבינים שלהנפקת דרכון ספרדי או דרכון פורטוגלי יתרונות שפותחים אינספור הזדמנויות לא רק עבורם אלא גם עבור ילדיהם. אחת מהעיקריות שבהן היא פיתוח קריירה ואפשרות ללימודים בחו"ל כשיגדלו. אפילו במציאות בה סטודנטים רבים לומדים בחו"ל עם דרכון ישראלי, לבעלי דרכון אירופאי מוענקות הטבות בלעדיות שלא כדאי לוותר עליהן. אלה כמה מהעיקריות שבהן:

• סטודנטים אזרחי האיחוד אינם זקוקים לוויזת סטודנט כדי שיוכלו ללמוד בכל אחת מ-28 מדינות האיחוד האירופי. 

• הליכי ההרשמה למוסדות הלימוד הם פשוטים יותר ומצריכים פחות התעסקות עם מסמכים ובירוקרטיה.

• סיכויי הקבלה של סטודנטים אזרחי האיחוד גבוהים יותר בחלק מהמוסדות, במקרים בהם משוריינים מעט מקומות לסטודנטים זרים.

• התשלום עבור הלימודים, במדינות בהן הלימודים אינם ללא עלות, הם לרוב נמוכים משמעותית לסטודנטים בעלי דרכון אירופאי.

• במהלך הלימודים עצמם, סטודנטים בעלי אזרחות אירופאית יכולים לעבוד בדומה לכל תושב המדינה בה הם לומדים, ללא צורך בהמצאת אישורים.

את ההזדמנות להרחיב אופקים וללמוד באוניברסיטאות המובילות באירופה, לא כדאי לפספס. בנוסף לשמות המוכרים, ריכזנו עבורכם כמה מהמוסדות האקדמאיים המובילים שאולי לא שמעתם עליהם:

1. אינסיאד, פונטנבלו, צרפת

מנהל עסקים נחשב לתחום פופולארי מאוד בקרב סטודנטים, שמעניק לבוגריו הזדמנות לעבוד בתפקידי מפתח במגוון חברות. חברת המחקר QS, שמדרגת מדי שנה את האוניברסיטאות הטובות בעולם לפי תחומים, העניקה לאינסיאד את המקום הראשון בקטגוריית מוסד הלימודים הטוב ביותר ללימודי מנהל עסקים וניהול לשנת 2017, בקרב המדינות שאינן דוברות אנגלית. 

תכניות ה-MBA למנהל עסקים של אינסיאד זוכות לפופולאריות רבה בקרב סטודנטים מרחבי העולם, ובין בוגריו נמצאים לא מעט ישראלים. כשמדובר בלימודים מתקדמים, חלק מהסטודנטים הם כבר בעלי משפחות ומגיעים לצרפת יחד איתם. בני או בנות זוג שהם בעלי דרכון אירופאי בעצמם, יכולים לנצל את השהות בחו"ל כדי לעבוד ולהתקדם מקצועית ללא שום עיכוב בירוקרטי. גם בני זוג של אזרחי האיחוד יכולים לקבל אישור שהייה ועבודה באירופה מתוקף אזרחותו של הצד השני. 

2. אוניברסיטת פרייבורג, גרמניה

בשנת 2006 נכנסה בגרמניה לתוקף הדרישה לתשלום שכר לימוד באוניברסיטאות, אך המהלך הזה לא נתפס כפופולארי בעיני הציבור ומדינות רבות ברחבי הפדרציה הגרמנית החלו לבטל אותה. בשנת 2017 המצב השתנה, כאשר באדן-וירטמברג החליטה להחיל תשלום שכר לימוד על סטודנטים שאינם תושבי האיחוד האירופי. 

אוניברסיטת פרייבורג שבבאדן-וירטמברג נחשבת לאחת מהאוניברסיטאות המובילות ללימודי רפואה בגרמניה. אזרחי האיחוד האירופי לא רק שיכולים להמשיך וללמוד בה ללא עלות, אלא גם בעלי סיכוי גבוה משמעותית להתקבל אליה בשל הליכי הרישום בגרמניה. 

3. מכון קרולינסקה, סולנה, שבדיה

דוקטורנטים יכולים ללמוד בכמה מהתוכניות בשבדיה ללא עלות גם אם אינם אזרחי האיחוד, אבל הלימודים לתואר ראשון ושני בשבדיה הינם ללא עלות רק לאזרחי האיחוד האירופי. מכון קרולינסקה מכשיר כ-30% מהרופאים בשבדיה, ונחשב לאחד ממכוני המחקר המובילים באירופה. למעשה, הדירוג האקדמי של אוניברסיטאות ברחבי העולם העניק לקרולינסקה את המקום הראשון בדרירוג האוניברסיטאות הטובות באירופה בלימודי רפואה ורוקחות. חלק גדול מהתוכניות ללימודי רפואה מתקיימות בשפה השוודית, אבל רוב הלימודים המחקריים הם באנגלית.

5. אוניברסיטת וינה, אוסטריה 

זיגמונד פרויד וקארל פופר יצאו משערי האוניברסיטה הוותיקה הזו, שזוכה לדירוג המוביל ביותר בקרב כל האוניברסיטאות באוסטריה. כיום ניתן ללמוד בה באחת מבין 17 פקולטות, החל ממשפטים וכלכלה ועד למדעי המחשב. היא נחשבת למוסד שמקדם בברכה סטודנטים מרחבי העולם, כאשר בין 2017 ל-2018 קרוב ל-40% מהסטודנטים שלה היו מחוץ לאוסטריה. סטודנטים לתארים מתקדמים שאינם אוסטרים, יכולים ללמוד בה שני סמסטרים ראשונים בחינם. בהמשך התואר הלימודים הם בתשלום אך סטודנטים אזרחי האיחוד, כמו למשל בעלי דרכון פורטוגלי, זוכים להנחה משמעותית ביחס לסטודנטים ממדינות אחרות.