בעלות על דרכון ספרדי או פורטוגלי מאפשרת לכם לגור בכל אחת מבין 28 מדינות ברחבי אירופה. 5 הערים הבאות יגרמו לכם לרצות לבחור בהן, או לפחות להגיע להכיר אותן מקרוב…

בשנת 2015 פתחו ספרד ופורטוגל את שעריהן בפני ישראלים שעומדים בקריטריונים לקבלת דרכון ספרדי או דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד. מאחר ששתי המדינות חברות באיחוד האירופי, זכאים אזרחיהן לקבל דרכון אירופאי גם אם הם אינם מתגוררים בהן בפועל. דרכון כזה הוא בעל יתרונות רבים, שמעניקים תעודת ביטוח משמעותית לכל מי שזכאי לו. ישראלים רבים מתייחסים אליו כאל "מוצר חובה" משום שהוא מאפשר ניידות מוחלטת ברחבי אירופה. התוצאה היא יכולת לפתח קריירה, ללמוד ולהתגורר בכל אחת מ-28 מדינות האיחוד. 

במילים אחרות, קבלת אזרחות והנפקת דרכון פורטוגלי או ספרדי, תעניק לכם את האפשרות להתגורר לא רק במדינה שהפכתם לאזרחיה אלא גם בכל עיר אירופאית אחרת מקרב המדינות שחברות באיחוד. עבור מי שמעוניין לנצל את ההזדמנות הזו, עכשיו או בעתיד, מדובר ברשימה ארוכה ומכובדת של יעדים. חלקם אולי פחות מוכרים לרבים, אך בעלי יופי מרשים ויתרונות רבים.

הערים הבאות יגרמו גם לכם לרצות להכיר את אירופה לעומק:

1. ליון, צרפת

פריז היא אמנם העיר הראשונה שרובנו נחשוב עליה בכל הנוגע לביקור בצרפת, אבל ליון מצליחה להוות לה תחרות בלא מעט תחומים. העיר הקסומה הזו ממוקמת לא רחוק מהגבול עם שוויץ, ושופעת באדריכלות היסטורית ובנופים מרשימים אל הרי האלפים. כבר בראשית הסיור בין הסמטאות שבאזור העיר העתיקה שלה, שבזכות יופייה הפכה לאתר שימור של אונסק"ו, אתם צפויים להתאהב בכל הטוב שיש לה להציע. החל ממוזיאונים נהדרים, דרך שווקים צבעוניים ועד לטבע עירוני שופע שלא קל למצוא בכל עיר מתקדמת.

ליון היא גם העיר הצרפתית השלישית בגודלה, ומגורים בה הם פתח לכיוונים עסקיים רבים. ריכוזי תעשיות הטכנולוגיה שנמצאות בה בשפע, הפכו אותה לאחת מהערים העשירות בכל צרפת ולבעלת הזדמנויות תעסוקה רבות לתושביה.

2. סגוביה, ספרד

העיר סגוביה סמוכה מאוד למדריד, אך תיירים רבים עדיין מפספסים אותה או מעדיפים להתרכז ביופייה של עיר הבירה. נסיעה של כשעה בלבד תוביל אתכם אל הסמטאות העתיקות והקסומות של עיר ציורית ונעימה, שזכתה ב-1985 בתואר המכובד של אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. התואר ניתן לה בשל כמה מהאתרים המרהיבים שהיא מרכזת: האלקסר, טירה ששימשה בעבר כמבצר והפכה לנקודת תצפית ומוזיאון; האקוודקט, אמת המים שזכתה להפוך לסמל העיר; והקתדרלה הגותית שבשטחה.

עד לגירוש יהדות ספרד בשנת 1492, סגוביה נחשבה גם למרכז יהודי חשוב. כיום, לצד ברים, חנויות קטנות ובתי קפה, מומלץ לכלול בביקור שלכם בעיר גם הצצה אל הרובע היהודי. האזור שלו עבר שלבי פיתוח, והפך ליעד תיירותי מסקרן. ההגעה לסגוביה מעניקה הזדמנות לסייר ברחובות בהם שגשגה בעבר קהילה יהודית ענפה, ולדמיין את ההתפתחויות שהפכו רקע לחוק שמאפשר קבלת דרכון ספרדי או דרכון פורטוגלי למגורשי ספרד.

3. אוטרכט, הולנד

אם חשבתם שכדי לטייל בין גשרים מרשימים, לצפות בתעלות מים יפיפיות ולגלות טבע עירוני רגוע צריך לעצור באמסטרדם, כנראה שעדיין לא ביקרתם באוטרכט. חצי שעה בלבד היא כל מה שנחוץ כדי להגיע לאוטרכט מאמסטרדם, וזו גם הדרך להכיר מזווית חדשה ופחות מתויירת את כל הקסם של הולנד. בזמן הישיבה באחד מבתי הקפה שלה או טיול ברחובות שלה, תגלו שמדובר בעיר אהובה מאוד על צעירים. הסיבה לכך היא אוניברסיטת אוטרכט המכובדת, שהיא לא רק הגדולה בהולנד אלא גם אחת מהמובילות באירופה. למעשה, 12 מבין החוקרים באוניברסיטת אוטרכט לאורך השנים זכו בפרסי נובל. מי שמוציא דרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי למגורשי ספרד הופך לאזרח האיחוד האירופי, כך שהוא זכאי ללמוד באוניברסיטת אוטרכט בהנחה משמעותית.

4. גטבורג, שוודיה

גם במקרה של שוודיה, כמו שקורה לא מעט במדינות אירופאיות, עיר הבירה ניצבת (בצדק רב) במרכז הזרקורים, אך בכך היא מונעת מתיירים רבים להכיר ערים מרשימות נוספות ברחבי המדינה.  גטבורג נמצאת במקום השני בגודלה אחרי סטוקהולם ואם היא מזכירה לכם מעט את אמסטרדם, הסיבה לכך היא תעלת המים שנמצאת מסביב למרכזה. מדובר ביעד שמתאים למבקרים בכל גיל, החל מחובבי בישול שמחפשים את המסעדה המושלמת הבאה ועד לילדים שישמחו ליהנות מפארק השעשועים הגדול ביותר בסקנדינביה שנמצא ממש סמוך אליה. 

5. קוימברה, פורטוגל

קוימברה היא גם עדן למי שנהנה מיעדים שההיסטוריה עדיין ניכרת בכל פינה שלהם. בעיר ששימשה בימי הביניים כבירת פורטוגל, נמצאים עדיין מבנים ארכיאולוגיים מאותה התקופה שניתן להתרשם מהם גם כיום. אפילו האוניברסיטה שלה, מוסד אקדמי שמושך אליו סטודנטים מרחבי העולם, היא אחת מהעתיקות באירופה. קוימברה נחשבה גם לביתה של קהילה יהודית משגשגת שהתגוררה בה עוד מימי הביניים, וגדלה בצורה ניכרת בתקופת גירוש יהדות ספרד.

אם אתם מגיעים לעיר יחד עם ילדים, מומלץ שתבקרו ב"פורטוגל דוס פקניטוס", אתר שמזכיר מאוד את "מיני ישראל" שלנו. כפי שאפשר להבין מהתיאור, מדובר ביעד שמשקף את ההיסטוריה של פורטוגל לאורך השנים – אבל בקטן. המבנים הקטנטנים הם הזדמנות מצוינת להעניק לילדיכם טעימה מפורטוגל, בייחוד אם אתם מצויים בתהליך הנפקת דרכון למגורשי ספרד.