מספרד ופורטוגל, לאזרחות אירופאית שפותחת דלתות ברחבי העולם. למי ההליך מיועד, כיצד עוברים אותו ואילו זכויות הופכות אותו "לתעודת הביטוח" המשתלמת ביותר?

בשנים האחרונות ישראלים רבים פועלים לקבלת אזרחות נוספת, כשהמבוקשת מביניהן הפכה להיות אזרחות אירופאית. ייתכן שאתם מכירים לפחות אדם אחד שכבר עבר תהליך קבלת אזרחות אירופאית, ואולי שאלתם את עצמכם אם גם ביכולתכם להיות בעלי אזרחות אירופאית בדרך כזו או אחרת. החדשות הטובות הן שאם עד שנת 2015 הוצאת אזרחות אירופאית נראתה כמעט בלתי אפשרית עבור לא מעט ישראלים, מאז שינויי החקיקה בספרד ובפורטוגל – המצב השתנה. 

החלטות החקיקה בשתי המדינות הללו נועדו לסמל אקט של פיוס שמטרתו חיזוק הקשר שלהן עם צאצאי הקהילה היהודית שחיה בהן עד לגירוש ספרד, כך שבכל הנוגע לקבלת אזרחות אירופאית מגורשי ספרד הפכו לבעלי יתרון עצום. ישראלים שמצליחים להוכיח את הקשר המשפחתי שלהם למגורשים זכאים לקבל אזרחות מספרד או מפורטוגל, בהתאם למסלול אותו עשו אבות אבותיהם. ומכיוון שספרד ופורטוגל חברות באיחוד האירופי, אזרחות שלהן היא אזרחות אירופאית לכל דבר.

 לבעלות על אזרחות אירופאית זכויות רבות שנלוות אליה, אותן תוכלו להכיר בסעיפים הבאים:

1. מדובר ב"תעודת ביטוח" מבוקשת

בעלי אזרחות אירופאית נחשבים לחלק ממועדון יוקרתי שרבים רוצים להצטרף אליו, ולא לשווא. במציאות הכלכלית והביטחונית המורכבת שכולנו מכירים, לישראלים רבים כבר ברור שאסור לשחק בביטחון המשפחה. בעלי משפחות רבות פועלים לקבלת אזרחות אירופאית מתוך תחושת אחריות כלפי יקיריהם, ומתוך רצון להיות רגועים ומוכנים לכל מצב.

2. יכולת מגורים ברחבי אירופה 

בעולם שהפך לכפר גלובאלי, מעבר מגורים זמני או קבוע הפך לדבר נפוץ. אפשרות הבחירה היכן לחיות וכיצד לתכנן את החיים היא יתרון מדהים, ועבור בעל אזרחות אירופאית מדובר ביתרון גדול משמעותית. אזרחי מדינות האיחוד האירופי יכולים לגור לא רק במדינה ממנה קיבלו אזרחות אלא גם בכל אחת ממדינות האיחוד האחרות. 

3. גם שאר העולם נפתח בפניכם

 גם אם אינכם מעוניינים לשנות את מקום המגורים שלכם כרגע, הבעלות על דרכון אירופאי יכולה לשדרג את הטיולים שלכם. ממשלת ארצות הברית למשל מעניקה לתיירים בעלי אזרחות אירופאית ויזה לארה"ב באופן אוטומטי, ללא צורך בתהליך הנפקה ממושך. רוצים לבקר ביעדים מרתקים כמו אבו דאבי או דובאי? אזרחות אירופאית פותחת את שעריכם גם ליעדים הללו. 

4. לימודים במוסדות המובילים, בתנאים ייחודיים 

אזרחות אירופאית לא רק מאפשרת ללמוד בכל אחת ממדינות האיחוד, אלא גם לעשות זאת בתנאים מועדפים. מוסדות רבים מעניקים לבעלי אזרחות אירופאית לימודים חינם, ובאחרים הם זוכים לשכר נמוך משמעותית או קבלת מלגות קיום. 

5. הזדמנות לעבוד במדינות רבות בעולם

לבעלות על אזרחות אירופאית יתרונות רבים, כאשר ההזדמנות התעסוקתית היא עבור רבים המשמעותית מכולן. היכולת לעבוד בכל מדינה ששייכת לאיחוד ללא צורך באישור, תוך קבלת כל הזכויות, היא יתרון שרק מעטים יכולים ליהנות ממנו. מדינות מחוץ לאיחוד, כמו ארצות הברית או אוסטרליה, מקלות על אזרחי האיחוד בכל הנוגע לקבלת אישורי עבודה. 

6. אפשרות לבצע השקעות נדל"ן

במקום להמשיך להשקיע בשוק הדירות בישראל שהרווחים ממנו נמצאים בצניחה, ישראלים רבים נהנים מהכנסה פסיבית מהשקעות בנדל"ן בחו"ל. כאשר מדובר בבעלי אזרחות אירופאית, הם זוכים לתנאים מועדפים ולכן מדובר באפיק שכדאי לחשוב עליו ברצינות.

 

הליך קבלת אזרחות אירופאית

לכל מדינה שחברה באיחוד תהליך קבלת אזרחות משלה וקריטריונים שונים עליהם היא שמה דגש. המטרה של אותם קריטריונים היא למנוע הצפה של בקשות, ולהעניק רק לאלו שעומדים בדרישות הסף את האזרחות הנכספת. מסיבה זו ישנו גם הבדל בין הליך קבלת דרכון פורטוגלי  לבין הליך קבלת דרכון ספרדי , ומאחר שישראלים רבים זכאים לשני הדרכונים – מומלץ להכיר היטב את המאפיינים של כל אחד מהם. 

ככלל, שני ההליכים מצריכים הצגת מסמכים שמעידים על הקשר בין מגיש הבקשה לבין משפחות היהודים שגורשו מספרד או עזבו את פורטוגל במאה ה-15. עם זאת, ההליך הספרדי נחשב למורכב יותר, משום שהוא מחייב גם מעבר מבחנים וטיסה למדריד. כל אלה באים גם לידי ביטוי בהבדלים בעלויות בין השניים.

עלויות ההליך להוצאת אזרחות אירופאית

עלויות קבלת אזרחות אירופאית תלויות בגורמים רבים, החל מהמדינה מולה מתנהלים ועד לנתונים אישיים של בעל התיק. ככלל, העלויות מתחלקות לפי הקטגוריות הבאות:

אגרות נלוות – מאחר שהמסמכים שנכללים בתיק בקשת אזרחות אירופאית עוברים לעיון הרשויות וגורמים נוספים, יש לשלם אגרה עבור הבחינה והטיפול בהן. 

תרגומים – תיק הבקשה לקבלת אזרחות אירופאית נשלח אל הרשויות במדינה זרה, ולכן יש לתרגם את המסמכים שבו לשפה המדוברת בה.

שירותי נוטריון – את המסמכים המתורגמים יש להעביר לחתימת נוטריון לפני שליחתן לרשויות בחו"ל. 

קורסי שפה – ההליך הספרדי מצריך מהמבקשים להוציא ציון של 80 ומעלה במבחן בידיעת השפה והתרבות הספרדית. מי שאינו דובר השפה יצטרך לעבור קורס מתאים, שעלותו כרוכה בתשלום. 

עלויות טיסה לחו"ל – גם סעיף זה אינו תקף לכל אזרחות אירופאית. ההליך הספרדי מצריך מהפונים או מהאפוטרופוסים שלו, במקרה שמדובר בקטין, להגיע למדריד לצורך חתימה וראיון מול נוטריון.

תשלום עבור הנפקת הדרכון – הליכי קבלת אזרחות אירופאית מסתיימים בקבלת תעודת לידה מקומית מהממשל שאליו פונים. בשלב הבא, יש לגשת לשגרירות המתאימה לצורך הנפקת תעודת זהות ודרכון אירופאי.

עלויות ייצוג של אנשי מקצוע – למרות שניתן להיות בעל אזרחות אירופאית גם אם בוחרים לעבור את ההליך באופן עצמאי, רבים מאלה שמתחילים אותו מחליטים בסופו של דבר לפנות למומחים. פנייה לחברה שמתמחה במימוש אזרחויות, כמו פספורטוגו, מאפשרת לקבל במקום אחד את כל השירותים הנדרשים להוצאת אזרחות אירופאית, מבלי לבזבז זמן וכסף על פנייה נפרדת לעורכי דין, מתרגמים או חוקרי היסטוריה משפחתית. 

לבעלות על אזרחות אירופאית זכויות רבות שלא כדאי לפספס. מוסדות מובילים מעניקים לבעלי אזרחות אירופאית לימודים חינם או בתנאים מיוחדים, וגם עבור עבודה בחו"ל אזרחות אירופאית היא פתרון נוח ומשתלם. אפילו אם אינכם מתכננים כרגע שינוי משמעותי בחייכם, זוהי דרך לטייל בנוחות ברחבי העולם. בהליכים כמו ויזה לארה"ב אזרחות אירופאית מונעת צורך בפנייה לשגרירות, וזה כמובן לא הכול. לקבלת אזרחות אירופאית יתרונות עצומים, שבבסיסם תעודת ביטוח שתעניק לכם יכולת להגשים כל חלום, עכשיו או בעתיד. אז למה אתם מחכים?